Akadálymentes mód

A legfrissebb hírek

Molnár Áron: „Tényleg bizonygatnom kell, hogy elég nemzeti vagyok, meg elég magyar? Menjenek a büdös francba”


Molnár Áron színész, aktivista szerint: az emberségnek az az ára, hogy normálisan gondolkodó oktató nem megy el tanítani az új SZFE-re. Szerinte a jövő generációját nem szolgálja egy olyan jövőkép, ami a kussolásra és a csendre épül
Molnár Áron színész, aktivista szerint: az emberségnek az az ára, hogy normálisan gondolkodó oktató nem megy el tanítani az új SZFE-re. Szerinte a jövő generációját nem szolgálja egy olyan jövőkép, ami a kussolásra és a csendre épül

Vidnyánszky Attila a színházi szakma antihőse, Voldermortja lett mondta a Szabad Európának Molnár Áron. A színész, aktivista a noÁr Mozgalommal egy szabadabb és nyitottabb Magyarországért küzd, egyelőre súlyosan alulfinanszírozva. Mint mondta: a mai napig szívesen várja Soros György felajánlásait, mert a mozgalma nem bővelkedik nagy támogatókban, szerinte azok félnek. Interjú.

Milyen állapotban van szerinted a magyar demokrácia?

Katasztrofális.

És a sajtószabadság?

Rémisztő.

Mit mondanál Vidnyánszky Attilának, ha lenne vele két perced beszélgetni?

Attila, óriási felelősséged volt abban, ami a színházban történt, abból te pártpolitikai ügyet csináltál. Ugyanis, amikor Eszenyi Enikőnek a története elindult, te azt mondtad, hogy azért álltunk bele az Enikőbe, mert nem jött el decemberben a tüntetésre a Madách térre. Abban a pillanatban szúrtad el, amikor ezt a történetet pártpolitikai platformra cipelted. Nem tudtunk beszélni róla érdemben. Ugyanezt csinálod most a Színművészeti Egyetemmel. Szépen kérlek, kérj bocsánatot a diákoktól, lépj hátra, és gondolkozz el azon, van-e értelme tönkretenni a jövő generációját.

Azt gondolom, hogy ha egy miniszterelnök nem tekinti a saját polgárait vitapartnernek, onnantól kezdve, Viktor, te nem vagy nekem a miniszterelnököm.

Mit mondanál Orbán Viktornak, ha négyszemközt lenne vele egy perced?

Szoktam vele álmodni. Ultra jó fej. Mindig iszonyatosan megértő. Rendszerint elmondom neki a főbb problémákat, amiket látok az országban. Álmomban voltunk Ráchel születésnapján. Flódnit ettünk. Elmondtam neki azt, hogy egyrészt a szegregáció problémáját mérhetetlenül rosszul kezeli. Másrészt szerintem kifejezetten rasszista az az álláspont, amit képviselt a gyöngyöspatai romákkal kapcsolatban. Innentől kezdve egy olyan mezsgyére lépett ki, ami szerintem mérhetetlenül káros. Az például, hogy a Színház- és Filmművészeti Egyetem tanári kara, szenátusa is kérte, hogy álljon velük szóba és beszéljen, mert úgy tűnik, senki nem áll velük szóba, és válaszra sem méltatta őket. Azt gondolom, hogy ha egy miniszterelnök nem tekinti a saját polgárait ‒ attól függetlenül, hogy egyetért-e velük vagy sem ‒ beszédpartnernek, vagy vitapartnernek, onnantól kezdve, Viktor, te nem vagy nekem a miniszterelnököm.

Ő hogy reagál, amikor szembesíted a problémákkal?

Ilyeneket szokott mondani, hogy „tudom, igen, csak azt kell megértened, Áron, hogy ez egy nagyon komplex dolog, és a politika nem feltétlenül az emberségről szól”. Ilyenkor mindig azt mondom neki, hogy: de hát, Viktor, miről másról kellene szólnia egy ország vezetésének, mint az emberekre való koncentrálásról? Mi másról kellene szólnia ennek a dolognak, mint, hogy meglátod azt, ki van bajban és segítesz rajtuk? Nézd, ha az én barátaimat tömném szét pénzzel, akkor nem mernék a tükörbe nézni azokkal az emberekkel kapcsolatban, akik mondjuk Borsodban egy kút mellett állnak húszan sorban, mert nincs vizük. Azok is a te állampolgáraid.

Mondom, akkor gyere le velem, Viktor ezekre a helyekre. Menjünk el oda fát vágni! Osszunk ott tisztasági szereket, higiéniai szereket. És akkor Viktor azt mondja: jó menjünk! És akkor szállunk be a fekete autóba, mi ketten, és ott megy még a diskurzus, párbeszéd köztünk. Halálosan megértő, olyan, mint egy miniszterelnök, akinek lennie kellene.

A feleségednek el szoktad mondani ezeket az álmokat?

Ezt nem. Ezt nem meséltem el. Az a baj, hogy kellett egy keretrendszer, amit otthon csinálunk, mert sok neki. Tehát azért képzeld el, hogy velem élsz, és a napom 16 óráját teszi ki, mondjuk a közügyekkel való foglalkozás. Ez egy kicsit fárasztó lehet neki. Most vannak keretek és ez nagyon fontos. Egyrészt iszonyatosan szeretnénk gyermeket, és ebben pont az én nézőpontom az, hogy azt szeretném, igazságos országba szülessen bele ez a gyermek. Ezért szeretnék mindent megtenni, hogy mire megszületik, itt valamilyen szinten rendben menjenek a dolgok.

A gyermeked születése függ Orbán Viktor hatalmától is?

A változás minél előbb jöjjön el, onnantól kezdve nyitott a kapu a gyermekem számára.

Előbb jöjjön el a változás, és utána tervezitek a gyerekvállalást? Vagy fordítva is oké ez.

Mehet párhuzamosan. Nekem működik.

Molnár Áron színész-aktivista szerint az ország apakomplexusban szenved
please wait

Jelenleg nincs elérhető tartalom

0:00 0:33:42 0:00

2006-tól 2010-ig jártál a Színház- és Filmművészeti Egyetemre. Schilling Árpád rendező egy néhány hónappal ezelőtti interjúban azt mondta, idézem: Az SZFE-vel voltak problémák már korábban is. A hagyomány csaknem 150 éven át arról szólt, hogy egyes művészek osztályvezető mesterségtanárokként képezték a hallgatókat. Azonban a 21. században az egyetemen ennek a képzésrendszernek már nincs helye. Elindult valami, és ekkor jött Vidnyánszky Attila a képbe. Mennyire értesz egyet Schilling Árpáddal? Hozzáteszem, a rendező azt is elmondta, hogy az SZFE reformációja elindult, de ez nem hatalmazta fel a kormányt arra, hogy el kell lopni az egyetemet, vagy le kell rombolni.

Árpáddal nagyon sok mindenben egyetértek és felnézek rá, hiszen rajta, a Krétakörön nőttünk fel. Az állításai nagyon érvényesek. Az a helyzet, hogy valóban egy olyan generáció volt az SZFE-n tanár, vagy osztályvezető, amely nem tanult, mondjuk pedagógiát. Nem volt mellettük egy mentálhigiénés szakember, nem volt mellettük egy pszichológus vagy egy drámainstruktor.

Ami nagyon fontos, a változás elindult, amit te is mondtál. Ha megnézzük a drámainstruktor-képzést, amiről Attiláék (Vidnyánszky Attila) azt sem tudják, hogy mi az. Fogalmuk nem volt róla, hogy mi ez a szak, meg mit tanítanak ott. Ez egyébként kristálytisztán megmutatja, milyen világ jön el az ő regnálásuk alatt. Egyrészt oké, nem ismerik a szakokat, az egy dolog. De az, hogy nem tudják, mi az, hogy drámainstruktor, nem értik, mi az a komplex osztályindítás, meg azt sem tudják hogyan néz ki, amikor szakemberek visznek végig egy osztályt!?

Ez nagyon brutális képet vet fel, mert az a fajta változás, amit Schilling Árpád is követel, mi is, én is, az a változás elindult. A fiataloknak van vágya erre, van energiája arra, hogy a változás megtörténjen. Itt nem az van, hogy mi csak dumálunk és ez soha nem fog megváltozni, ez pont most történik. Akár ha megnézzük, hogy ifj. Vidnyánszky Attila, Hegedűs D. Gézával indít osztályt, ez egy nagyon izgalmas, nagyon progresszív világszemlélet, amit ők ketten tudnának kínálni. Teljesen világos, hogy egy nagyon komoly renoválásra van szükség a Színház- és Filmművészeti Egyetem struktúrájában, oktatásában, komplexitásában, osztályindításában. Én minden színészosztályhoz biztosan raknék mentálhigiénés szakembert.

Meggyőződése, hogy pártpolitika felett állva, az emberek egy tudatos, cselekvő társadalmat alkotva, egy szabadabb országban élhetnek
Meggyőződése, hogy pártpolitika felett állva, az emberek egy tudatos, cselekvő társadalmat alkotva, egy szabadabb országban élhetnek

Miért kell mentálhigiénés szakember egy osztályba?

Gondolj bele abba, hogy mi, amikor az első évünkben ott vagyunk, életjeleneteket hozunk. Ez azt jelenti, hogy a titkainkat mutatjuk be. A féltve őrzött, rejtett ügyeinket tárjuk 15 idegen ember elé. Voltunk az osztályban, mondjuk 11-en, volt 10 osztálytársam, három osztályfőnököm, tehát 13 ember nézte meg az én titkaimat. Ebben a helyzetben nem feltétlenül várhatom én el azt az osztályfőnökeimtől, akik közül ketten színészek, egy meg rendező és egyik sem pedagógus vagy pszichológus, hogy ápolgassák majd a lelkünket.

Tehát ki fogja a mi lelkünket ápolni abban a helyzetben, amikor félreértés történik egy jelenettel kapcsolatban? Vagy egy olyan titkot fedünk fel és mutatunk meg, amit egyébként egy pszichológusnál szokott az ember. Utána pedig véleményt mond róla egy tanár. Ezek nagyon érzékeny pillanatok. Ez nemcsak nálunk, hanem minden egyes osztálynál teljes mértékben igaz.

Személy szerint ez nálad mit okozott? Egyáltalán okozott bármit?

Nagyon komoly zavart. Nagyon meg voltam illetődve azzal kapcsolatban, hogy elhozok egy jelenetet, ami nagyon érzékeny és mégis kritikát kap. Persze azt fel kell fogni, hogy ez engem épít, de azért itt el kell nagyon súlyosan gondolkozni azon, hogy ez milyen jellegű kritika? Hogyan néz ki? Miben épít? Színészileg, emberileg, illetve a színész és emberi párhuzam tud-e szépen egymás mellett haladni? Ennek a kettőnek kötelessége elválni? A válaszom az, hogy: ne váljon el.

Itt volt egy olyan rendszer, amiben színházi alkotók, akik egyébként most is oda fognak menni az egyetemre oktatni Vidnyánszky Attila alatt, csak szerintem sokkal gyengébb minőségben fogják ezt tenni, de ők is azt az iskolát tanulták meg, hogy a színész az gyötrődik a saját félelmeitől, ügyeitől, amik negatívak. Nagyon sokféle iskolát kellene megtanítani ezen az egyetemen.

Ez egy iszonyatosan komplex dolog, amiben benne kell lennie a szakembernek, mert ha nem, akkor kilyuggatják a lelkedet. Ez most sem fog másként történni. Bocsáss meg, hogy lehet egy olyan ember osztályfőnök az SZFE-n, aki műsorvezető a Hír TV-n, és beleáll egy gimnazistába? Ezek iszonyatosan elítélendő dolgok.

Városi legenda vagy sem, hogy a színművészeti annyira zárt világ volt, hogy oda csak kapcsolatokkal lehetett bekerülni, vagy úgy, hogy valakinek a valakije voltál?

Ez nem igaz. Tudom példával bizonyítani, hogy ez egy baromság. Én Veszprémből jöttem fel Budapestre, a Vörösmarty gimnáziumba jártam, és semmiféle kapcsolatunk nem volt. Az én osztályomban egy csomóan voltak. Tibi például Mátészalkáról jött fel. Az általános iskolás vagy gimis osztályfőnöke nyomta volna be? Nem. Ha ott van, mondjuk 1200-2000 ember, amikor mi felvételiztünk, akkor neked van ott lehetőséged arra, hogy három rostán keresztül megmutasd, mit tudsz.

Képzeld el, hogy én a második rostán elfelejtettem a szövegemet. Petruchio monológját vittem a Makrancos Katából. Négy nappal előtte tanultam meg. Elfelejtettem a szöveget a közepén. Rákérdezett Máté Gábor, hogy elfelejtette, Áron a szöveget? Ott ült az egész bizottság, és mondtam, hogy igen, elfelejtettem. Mégis meglátták bennem a lehetőséget. Ők inkább anyagként tekintettek ránk, hogy tovább formálhatóak vagyunk-e.

Az SZFE-n az utóbbi néhány évben elindult valamiféle változás, reformáció. Lehetett volna Vidnyánszky Attila az SZFE megújítója, megmentője?

Nem. Ő antihőssé vált. Voldemorttá vált. Ebben az egész őrületben az történik, hogy itt nem apaképeket kell kreálnunk a jövő nemzedékének. Nem az kell, hogy majd megjön a következő Orbán Viktor, meg megjön majd a következő Gyurcsány Ferenc, meg megjön a következő Vidnyánszky Attila. Nem apaképekben kell gondolkoznunk. El kell felejtenünk azt a fajta apakomplexust, és rá kell jönnünk, hogy csapatmunkában lehet csak érvényesen működtetni egy rendszert.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem valóban felújításokra szorult. Csomó, klassz innovációt lehetett volna csinálni, amit nagyon sokszor kértek a diákok is, a tanárok is, a szenátus is, a HÖK is. Mindig süket fülekre talált az Innovációs és Technológiai Minisztériumnál. Hol volt itt a párbeszéd? Miért nem volt az, hogy jöjjünk össze közösen és nézzük meg, hogyan és miképpen lehet ebből az iskolából egy világszínvonalú intézményt csinálni, mert világszínvonalú emberek kerülnek ki innen. Azzal, hogy Attila leuralta ezt a történetet ideológiai és pártpolitikai platformra cibálta az egészet, tönkretette a jövőjét nemcsak az iskolának, hanem az egész szellemiségnek, amiben ezek az emberek felnőttek, tanultak. Ha nyitott lett volna a párbeszédre azzal kapcsolatban, hogy kik a kuratórium tagjai, hogyan nézzen ki az átalakítás, akkor talán másképp alakult volna.

Ha leült volna hosszan vitázni a a problémákról, akkor az olyan lett volna mint egy impro. Annak az eleje mindig szar, mert kijön a kaki, pisi, hányás, húgy, mert akkor az jut eszedbe. Mint egy gyereknek. Aztán utána jönnek a mélyről feltörő évtizedes feszültségek.

Azt állítod, hogy ők a múltban élnek?

A múlt sértettségeit használják fel arra, hogy egy irdatlan lángcsóvaként tudjanak előremenni. Szerintem ez egy mérhetetlen rossz felhajtóerő. Ha ott van egy izgalmas, progresszív és kreatív fiatalság, diákság, HÖK, akkor miért nem lehet velük kommunikálni, mielőtt bármilyen átalakítást elvégzek? Miért nem lehet velük beszélgetni a problémákról? Ti mit láttok, hogyan alakítanátok át? Mi az a drámai instruktor? Ne haragudjatok, nem tudom mi az, mondjátok el. Miért nem kérdezett rá? Mi a büdös francért nem kérdezte meg, hogy mi ez a szak? Miért nem néznek utána? A filmes képzés során van egy csávó, Lajos Tamás, aki nem tudja, hogy van forgatókönyvíró szak a Színház- és Filmművészeti Egyetemen. Mi van, haver? Hol vagytok ti progresszívak? Agresszívek vagytok.

Vidnyánszky Attila egész ősszel azt nyilatkozta mindenhol, hogy vele nem áll szóba senki. Említetted a párbeszéd fontosságát, de szerinte az nem létezett.

De időrendben ez nem így volt. A kormány úgy döntött, hogy az SZFE vezetése egy kuratórium lesz, azután a kormány megint döntött, hogy öt tagú lesz ez a kuratórium. Majd a kormány úgy döntött, hogy ennek a feje Vidnyánszky Attila lesz. Nincs párbeszéd, eldöntötte.

Vidnyánszky Attila elfogadja a titulust. Elvonja a szenátus jogköreit. Egy sor jogtalanságot csinál. Elkezdi leuralni az egyetemet, nem kezdeményez párbeszédet. Miután ez jogilag átfordul oda, hogy lett egy kuratórium, ő lett a feje, elvonták a szenátus jogköreit egyébként törvénytelenül, azután azt mondta: na, beszélgessünk.

Ez nem úgy van, hogy én bemegyek a kecódba, körbenézek, fogok egy baseballütőt, szétverem az egész berendezést, majd megkérdezem tőled, hogy mit szólsz, jobban tetszik így neked? Ez a párhuzam, és ezt kell megérteni, hogy miután szétzúzok valamit, utána nem kezdek el azon gondolkozni, hogy miért nem áll velem szóba senki. Hát hogy a büdös francba lehet, hogy senki nem beszélget velem? Miután szétzúztál mindenkit!? Miután terroristákhoz hasonlítottad a Színház- és Filmművészeti Egyetem diákjait? Utána pedig az a narratíva, hogy libernyákozunk? Meg nemzeti és keresztény érzelmeket állítunk egymással párhuzamba? Haver... Tényleg ebben akarjuk, hogy felnőjön ez a generáció? Hogy így végezzék el az egyetemet?

Szerinted van a színpadon olyan, hogy jobboldali és baloldali színész?

Nincs. Ez egy baromság. Nem is értem az egészet. Ezt ők hozták be. A színpad, ahogy egyébként szerintem a közügyek is, pártpolitikától független és pártpolitika felett kell, hogy álljon. Ha egy színház megfogalmaz kritikát pártpolitikáról, politikáról, szerintem az szuper, mert azon tudunk nevetni, mert abban részt tudunk venni mind a ketten, a néző is, én is. De vagy mindenhova szúrunk, vagy sehova sem szúrjunk!

Tényleg azt kell bizonygatnom 33 évesen 2021-ben, hogy elég nemzeti vagyok, meg elég magyar? Menjenek a büdös francba.

Az ügynök halála című előadásban, ami az Örkényben megy, mi a büdös francot keresne jobb- és baloldal? Keresztény nemzeti értékek? Alap volt. Ki kérdőjelezi meg azt, hogy ez eddig nem volt? Csak ezek az idióták, senki más. Nálunk ez nem is volt kérdés, hogy tanulod a néptáncot összekötve a hiphoppal, tanulod a népdalt, alá beatboxolsz. A kultúránk, a hagyományaink és az innovációk kéz a kézben partnerek. Na, ők erre mondták azt, hogy nem, és visszarántják az egészet a sötét középkorba, és innentől kezdve komolyan be fog jönni a keresztényi meg a nemzeti érték.

Tényleg azt kell bizonygatnom 33 évesen 2021-ben, hogy elég nemzeti vagyok, meg elég magyar? Menjenek a büdös francba! Ez nem az én életem. Én nem akarok egy olyan országban felnőni, ahol azt kell bizonygatnom, hogy magyarnak számítok ebben az országban. Azért mert ők eldöntik, hogy ki a magyar? Meg eldöntik, hogy hogyan és miképpen kell igazából majd egy színészgenerációt nevelni? Ideológiák mentén nevelnek. De miért nem szakmaiság mentén?

Azt már néhány hete lehet tudni, hogy kik fognak tanítani az SZFE-n. Látsz minőségromlást?

Súlyos minőségromlást látok. Azt gondolom, hogy amikor Velkovics Vilmos, aki műsorvezető a Hír TV-ben oktatni fog, hát az egy nagyon veszélyes dolog. Az egy őrülten veszélyes dolog, mert benne nincs kritikus gondolkodás, ami objektívvá tehetné az embert. A mostani tanári kar súlyosan billen jobbra. Baromság lenne arról beszélni, hogy nem. Dehogynem. De. Ez egy kardinális ügy. Ha nem mondjuk ki azt, hogy ez a jobboldal egyik bázisa lett, és effektíve most építik a Halálcsillagot, akkor az hazugság. Mert ez történik.

Felépítenek egy olyan intézményt, amiből aztán majd lehet pusztítani. Vidnyánszky Attila még osztályt is fog indítani. Én még a noÁr-ral is elbukom, basszus, annyi ügyem van. Nehogy már az az ember, akinek körülbelül 7-8 titulusa van, annak még beleférjen egy osztály igazgatása. Volt esélye Attilának. Kétszer hívták meg a Színház- és Filmművészeti Egyetemre. Mind a kétszer elbukta a vizsgát, mert nem fejezte be.

Ott van Kaposvár. A kaposvári iskola ékes példája annak, hogy egyszer csak az ideológia hogyan jelenik meg abban a történetben. Pontosan látható, hogy a tanárok között hogyan jelentek meg olyan emberek, akik nyíltan antiszemiták. Itt nem arról van szó, hogy szabad véleménynyilvánítás, hanem a jövő generációjának az oktatása, a jövő generációjának az ápolása. Súlyos minőségromlás van. Aki ebben részt vesz oktatóként, az cinkos.

A színész, aktivista szerint szuper, ha egy színház kritikát fogalmaz meg a pártpolitikáról, csak akkor mindenhova szúrjon, vagy sehova
A színész, aktivista szerint szuper, ha egy színház kritikát fogalmaz meg a pártpolitikáról, csak akkor mindenhova szúrjon, vagy sehova

Mi lesz most az SZFE-vel?

Mindent meg lehet venni, tehetséget, azt nem. Az biztos. És emberséget? Azt mennyiért veszel?

Van ára?

Van, persze. Az első az, hogy nem mész oda tanítani. Ez az első nagy dolog, amikor az emberségről beszélünk. Amikor veszel egy nagy levegőt és felteszed magadnak a kérdést, vajon a jövő generációját szolgálja ha odamegyek? A jövő generációja fog látni egy olyan jövőképet, ami tényleg a csöndre és a kussolásra fog épülni? Ez egy brutális nagy felelősség.

Ha valaha belegondolunk abba, hol szeretnénk, hogy tartson ez a fiatal generáció, amelyik most nő fel, annak ezek a lépések, ezek a pillanatok meghatározóak tudnak lenni. Ha azt látják, hogy csak úgy kapsz munkát, ha kussolsz, előremész, harapsz, könyökölsz, akkor így fogják csinálni ők is.

Hogy ha azt látod, ha csak egy ember azt mondja, hogy figyeljetek, lehet máshogy. Ha csak a tanári kar azt mondja, hogy gyertek, működjünk partnerként, már egy olyan alternatívát, egy olyan víziót tud teremteni ezeknek az embereknek és fiataloknak, amiben fel tud nőni egy még erősebb generáció, aki kritikusan fog tudni tovább gondolkozni. Nekem ez a meggyőződésem.

Ha valamitől félek, akkor az az, hogy elveszítem ezeket az embereket, és én ezt nem szeretném.

Kit neveztek előbb Soros-bérencnek, a feleséged vagy téged?

A feleségemet hívták annak?

Egy 2019-es Origo-cikk írta, hogy a feleséged társulata négymillió forintot kapott Sorostól, és emiatt Soros-bérenc. Nem tudtál erről?

Ezt nem tudtam. Origót nem olvasok. Nekem az Origo nem több, mint egy blog. De egyébként én voltam az első. 2018-ban rendesen odadörrentettem az Ébresztő című számmal, ami a migráns, a menekült és a bevándorló között tesz különbséget. Na, erre azt mondták, hogy ez tuti Soros! A mai napig azt mondom, óriási szeretettel várom Soros György támogatását. Irdatlan jó lenne, mert az van, hogy egy olyan tízfős csapat dolgozik, amelynek tagjai napi tíz órákat tesznek bele önként a noÁrba. Ha valamitől félek, akkor az az, hogy elveszítem ezeket az embereket, ezt nem szeretném.

Mi a noÁr Mozgalom? Mit csináltok pontosan?

Ez egy mozgalom. Zenei formációként tituláltam eleinte. Ez egy teljesen pontatlan definíció volt. Nem tudtam, mi az, hogy zenei formáció. Ezt csak kiböffentettem magamból, nem volt túl hiteles. Én sem határoztam meg magamnak.

Én nem fogom sose megmondani azt, hogy te hova szavazz.

Rájöttem, hogy kereteket kell teremteni a követőinknek, a támogatóinknak, a szövetségeseinknek, meg a stábon belül is, hogy kik vagyunk mi. Ez egy mozgalommá vált, mozgalommá nőtte ki magát. Aminek az a víziója, hogy egy szabadabb és nyitottabb országban szeretnénk élni. Van egy misszióm, az pedig az, hogy a művészet, a párbeszéd és a tettek erejével pozitív változást tudunk elérni. Meggyőződésem, hogy pártpolitika felett állva, az emberek egy tudatos, cselekvő társadalmat alkotva, egy szabadabb és nyitottabb országban élhetnek.

Nagyon sokrétű az a tevékenység, amit felölel maga a mozgalom. A klímavédelemtől a hajléktalan-problémáktól kezdve egészen az oktatásig. A szemek felnyitásán kívül politikai alternatívát is kínáltok a követőiteknek?

Az van, hogy a noÁr pártpolitika felett áll. Foglalkozunk politikával, a politika szó ókori görög eredetű. A jelentése: közügyekkel való foglalkozás. Láthatod a honlapon, hogy ügyek vannak. Van egy képlet, az a VTCS, ez a Válassz egy ügyet magadnak. Tájékozódj egy üggyel kapcsolatban és Cselekedj egy ügyért. Itt az van, hogy mi olyan alternatívát kínálunk, amiben ha te kiválasztod magadnak az ügyet, akkor mi adunk információt róla.

Amikor azt kérdezed, hogy politikai szinten hova és miként tereljük az embereket, az nagyon fontos, hogy én például soha nem fogom terelni őket, vagy mi soha nem fogjuk terelni őket. Hiszen a pártpolitika felett állás ezt jelenti. Én nem fogom sose megmondani azt, hogy te hova szavazz.

Azt fogom mondani, hogy miért szavazz. Sose fogom azt mondani, hogy te ne szavazz a Fideszre, vagy ne szavazz a DK-ra. Nem fogok ezekről beszélgetni. Számra sem fogom venni ezeket a pártokat. Itt arról van szó, hogy mi programra kell, hogy szavazzunk, és nem színekre. Ez egy óriási különbség ebben az országban.

2022, eljön, rendben. Nézzük meg, kinek van valódi jövőképe és víziója a klímavédelemmel kapcsolatban. Ki az, aki eddig dumált róla? Ki az, akinek voltak pontjai? Ki, mit mondott az elmúlt 4, 8, 16 évben? Ki, mit teljesített ebből, és mi az elképzelés a jövőben? Te teljesíted, komám? Nem, akkor te kamu vagy. Te teljesíted? Oké, nézzük tovább. Te teljesíted? Igen, mi megyünk előre, mint állat. Oké, akkor idehúzom az ikszet. Szerintem ez a legfontosabb és ez a fajta társadalmi közügy kell, legyen a noÁr, és nem egy pártpolitikai irányadó.

Miért mondják rád akkor, hogy Soros-bérenc vagy, ha eddig még pénzt sem adott neked Soros György?

Mert kritikus vagyok. Mutass már valakit a jobboldalon, aki iszonyatosan kritikus? Aki tényleg elmondja.

Kivel szemben? Az MTVA-n egy csomó ilyen ember van, aki kritikus és jobboldali.

Persze. Vagy akár a baloldalon is. Az a baj, hogy egy csomó helyzetben bizonyos dolgokat megbocsájtunk, mert egy olyan ideológia zászlaja alatt történik, amivel egyébként egyetértünk. Nem, dehogyis. Folyamatosan kritikát kell fogalmazzunk mindennel kapcsolatban. Ha civilként megkérdezel, én azt gondolom, hogy a Fidesz mérhetetlenül kártékony. Döbbenetesen kártékony. Viszont ha meglátom Gyurcsány Ferencet egy tüntetésen, lábrázást kapok tőle, mert hiteltelen. Egyébként is egy sor törvénytelenséget követett el, ami miatt még mindig nem számoltak el vele.

Ilyen téren nekem azért nagyon komoly elképzelésem van arról, hogy néz ki egy politikus. Ahogyan jöttem hozzátok a villamoson, ott kezdődik a dolog, hogy nem robogunk át villogó autókkal a városon, hanem villamossal utazunk. Nemcsak azért, mert törődünk a környezettel, hanem, mert van bátorságunk találkozni a szavazóinkkal.

Molnár Áron színész, aktivista szerint az SZFE új tanári kara a korábbihoz képest sokkal szakmaiatlanabb
Molnár Áron színész, aktivista szerint az SZFE új tanári kara a korábbihoz képest sokkal szakmaiatlanabb

Magyarországon sok ilyen politikus van szerinted?

Nincs, nagyon kevés van. Egy kezemen meg tudom számolni, kik hiteles politikusok. Ők nagyrészt függetlenek. Ettől függetlenül azt kell mondjam, hogy velük sem szövetkezem, hiszen akkor elveszíteném a pártpolitikai függetlenségemet. Azok az ügyek, amikbe ők beleállnak, azok nagyon komoly ügyek, és nagyon fontos emberek.

Azt mondtad, hogy Soros nem támogat, de nagyon szeretnéd. A noÁrt miből tartjátok fent?

Közösségi finanszírozásból. Mi az állam felé nem pályázunk egyáltalán. Ez a pártpolitikai függetlenség egyik vesszőparipája számomra. Most már a csapat számára is. Kifejezetten közösségi finanszírozásból tartjuk fent magunkat. Amennyire azt lehet mondani, hogy fenntartjuk magunkat. Nem tartjuk még fenn magunkat, ez nem igaz. Ahhoz, hogy ez a projekt tudjon működni, hogy az ügyeink tudjanak működni és a mozgalom szárnyakra tudjon kapni, 30, 50, 80, 100 millió forintra lenne szükség. Akkor van az, hogy tényleg ezek az emberek, akik önkéntesen benne vannak, fizetést kapnak, pontosan meg lehet tervezni a klipjeinket, a podcastjainkat, az akcióinkat, a koncertet, amit szeretnénk megcsinálni. A turnét, amit már régen szeretnénk megcsinálni. De két és fél éve még mindig ez csak egy terv. Ez tök cinkes.

Azért mondom neked, mert így néha zavarba hoz, hogy olyan csodálatos emberekkel találkozunk, olyan jó történetek jönnek velünk szembe, és ehhez képest azt látom, hogy nincs az a fajta ilyen hurrá támogatás. Nem is a közösségi finanszírozásban, hanem a nagy, komoly mecénásoktól a major donoroktól, akikkel találkozunk. Sokszor azt látom, hogy tartanak a noÁrtól.

És ez meglep?

Igen, persze. Hogyne lenne meglepő? Ha azt mondanám, persze, megértem, kritikát fogalmazunk meg, ti meg azért kicsit tartotok attól, hogy valaki kritikát fogalmaz meg, akkor megértem, hogy nem támogattok. De, ha mi nem csináljuk, akkor a félelem és a gyűlölet marad perspektívaként. Ha minket támogatsz, akkor adunk egy olyan lehetőséget, egy olyan narratívát, egy olyan perspektívát a jövő generációnak, amely arról szól, hogy merj vagány kritikusként gondolkozni, megfogalmazni dolgokat.

Ingyenes mobilalkalmazásunkkal bárhol és bármikor elérheti a Szabad Európa weboldalának tartalmát. Töltse le díjnyertes applikációnkat a Google Play vagy az Apple Store kínálatából

  • 16x9 Image

    Báthory Róbert

    Báthory Róbert a magyarországi Szabad Európa szenior oknyomozó újságírója. Tizenhét éve dolgozik a médiában, ebből tíz évet a legnagyobb televíziók – az RTL Klub, a TV2, a Hír TV és az MTV – hír- és hírháttérműsorainál mint riporter, szerkesztő, illetve felelős szerkesztő. Ezt megelőzően a Kossuth rádió és a Rádió C munkatársa volt. 

XS
SM
MD
LG