Akadálymentes mód

A legfrissebb hírek

Zelenszkij jelenlétében kezdték hajóra rakni az ukrán exportgabonát


A csernomorszki kikötőben ismerkedett Zelenszkij elnök az ukrán exportgabona berakodásával 2022. július 18-án
A csernomorszki kikötőben ismerkedett Zelenszkij elnök az ukrán exportgabona berakodásával 2022. július 18-án

Zelenszkij elnök pénteken ellátogatott Ukrajna egyik fontos fekete-tengeri kikötőjébe, miután egy héttel ezelőtt megállapodás született arról, hogy biztonságos folyosókon elindítják a gabonaexportot. A gabona a háború kezdete óta, vagyis már öt hónapja nem tudja elhagyni Ukrajnát.

Az ukrán elnök akkor látogatott el az odesszai terület egyik kikötőjébe, amikor az ott dolgozók már a terminálokat készítik elő a gabonaexporthoz, amire világszerte több millió elszegényedett, éhezéssel szembenéző ember vár.

„Az első hajót rakodják a háború kezdete óta” – mondta Zelenszkij.

Közölte, hogy olyan hajók indítják el a gabonaexportot, amelyek már meg voltak rakva, de nem tudtak útra kelni az ukrán kikötőkből az orosz invázió után.

„A mi oldalunk teljesen felkészült. Minden jelzést elküldtünk partnereinknek, az ENSZ-nek és Törökországnak, és hadseregünk garantálja a biztonsági helyzetet” – mondta, hozzátéve: „Fontos számunkra, hogy Ukrajna továbbra is a globális élelmezésbiztonság biztosítéka maradjon.”

Ukrajna a kikötői látogatással is meg akarja mutatni a világnak, hogy a múlt heti, áttörést jelentő megállapodás után már csaknem kész újra több millió tonna gabonát exportálni a világba.

Még vannak biztonsági aggályok

A megállapodás bonyolultsága és a hajózó személyzetet érintő biztonsági aggályok lassú, óvatos kezdéshez vezettek. Egy hét telt el az aláírás óta, és még egyetlen szem gabona sem hagyta el a kikötőket. Ám az óra ketyeg – az egyezség csak 120 napra szól.

Egy héttel ezelőtt orosz rakéták csapódtak be Odesszában, megkérdőjelezve Moszkva elkötelezettségét az órákkal korábban aláírt megállapodás mellett. A felek abban egyeztek meg, hogy megkönnyítik az ukrán búza és más gabonafélék kiszállítását az öt hónapos háború által blokkolt fekete-tengeri útvonalakon, akárcsak az Oroszországból érkező műtrágyáét és élelmiszerét.

A cél a következő négy hónapban mintegy húszmillió tonna gabona elszállítása a február 24-i invázió óta elzárt három ukrán tengeri kikötőből. Ez körülbelül napi négy-öt nagy teherszállító hajó indulását feltételezi gabonával a fedélzetén azoknak az elszegényedett embereknek a millióihoz, akik világszerte éhezéssel néznek szembe.

„Készen állunk” – mondta Olekszandr Kubrakov ukrán infrastrukturális miniszter pénteken az odesszai kikötőben újságíróknak.

Pontos koordináták

Hozzátette: Ukrajna arra vár, hogy az ENSZ jóváhagyja azokat a biztonságos folyosókat, amelyeket az elaknásított vizeken közlekedő hajók fognak használni. Közben a csernomorszki kikötőben megraktak egy hajót gabonával – mondta.

Martin Griffiths, a megállapodást tető alá hozó ENSZ-tisztviselő közölte, hogy az első gabonaszállítmány már pénteken elindulhat az ukrán kikötőkből, de arra figyelmeztetett, hogy még mindig folynak a munkálatok a legbiztonságosabb útvonalak pontos koordinátáinak véglegesítésére: ezt „teljes mértékben meg kell határozni”.

A Lloyd’s List, a szállítmányozási hírek globális kiadója pénteken megjegyezte, hogy bár az ENSZ tisztviselői szorgalmazzák, hogy a héten induljon útjára az első hajó, és ezzel jelezzék az ügylet előrehaladását, a kulcsfontosságú részletekkel kapcsolatos folyamatos bizonytalanság valószínűleg megakadályozza a szállítmányok azonnali felfutását.

„Amíg ezeket a logisztikai kérdéseket és a védelmi eljárások részletes vázlatait nem terjesztik elő, a charterekről nem születik megállapodás és a biztosítók nem vállalnak szállítmányokat” – írta Bridget Diakun és Richard Meade, a Lloyd’s List munkatársa.

Megjegyzi ugyanakkor, hogy az ENSZ szervezetei, mint például a Világélelmezési Program már megszervezték a gabona nagy részének elszállítását sürgős humanitárius szükségletek kielégítésére.

Nem tülekednek a hajózási társaságok

A búza és más élelmiszerek kivitele meghatározó fontosságú az ukrajnai gazdálkodóknak, akiknek az új termés betakarításához most nincs tárolókapacitásuk. A gabonák pedig létfontosságúak több millió ember számára Afrikában, a Közel-Kelet egyes részein és Dél-Ázsiában, ahol már most is élelmiszerhiánnyal és bizonyos esetekben éhínséggel néznek szembe.

Az egyezmény egy héttel ezelőtti aláírása óta a hajózási társaságok nem tülekednek a feladatért, mert robbanóaknák sodródnak a vízen. A hajótulajdonosok felmérik a kockázatokat, sokaknak továbbra is kérdéseik vannak a megállapodás részleteivel kapcsolatban.

Ukrajna, Törökország és az ENSZ az egy héttel ezelőtti aláírás óta szeretné megmutatni, hogy az egyezmény működik. Hulusi Akar török védelmi miniszter csütörtökön azt mondta az Al Jazeerának, hogy „az egyezség végrehajtása megkezdődött”, és várhatóan nagyon hamar elhagyja Ukrajnát az első, gabonát szállító hajó.

Túlmutat önmagán

Mevlüt Çavuşoğlu török külügyminiszter hasonló optimizmusnak adott hangot egy sajtótájékoztatón, jelentős előrelépésnek nevezte a megállapodást a harcoló felek között.

„Ez nem csupán egy lépés az élelmiszerexport előtti akadályok feloldására. Sikeres végrehajtás esetén mindkét fél számára komoly bizalomépítő intézkedés lesz” – mondta.

A megállapodás értelmében Oroszország és Ukrajna „maximális biztosítékot” nyújt azoknak a hajóknak, amelyek bátran elindulnak a Fekete-tengeren át az ukrajnai Odessza, Csernomorszk és Juzsnij kikötőbe.

A három ukrán kikötőbe tartó hajókat kisebb ukrán révhajók vezetik végig a jóváhagyott folyosókon. A teljes műveletet az isztambuli Közös Koordinációs Központ felügyeli, amelyben Ukrajna, Oroszország, Törökország és az ENSZ tisztviselői dolgoznak.

Amint a hajók elérik a kikötőt, több tízezer tonna gabonával rakják meg őket, mielőtt visszaindulnának a Boszporusz-szoroshoz, ahol ellenőrök szállnak fel rájuk, hogy megvizsgálják, vannak-e fegyverek a fedélzeten. Valószínűleg az Ukrajnába induló hajókat is ellenőrizni fogják.

Miért lesz nehéz újraindítani az ukrán gabonaexportot?
please wait

Jelenleg nincs elérhető tartalom

0:00 0:03:47 0:00
Készült az AP tudósításának felhasználásával.
XS
SM
MD
LG