Akadálymentes mód

A legfrissebb hírek

Vidéki iskolák bezárása – A tálibok az afgán oktatás teljes ellenőrzésére törekszenek


Egy férfi takarít Kandahárban egy üres oktatási intézményt, amelyet az UNICEF hozott létre, de április 16-án a tálib kormány utasítására bezártak
Egy férfi takarít Kandahárban egy üres oktatási intézményt, amelyet az UNICEF hozott létre, de április 16-án a tálib kormány utasítására bezártak

A tálibok több ezer vidéki osztályterem felett gyakorolnak ellenőrzést, miközben egyre szorosabbra vonják fojtogató hatalmukat az afganisztáni oktatás felett. Lépéseik miatt az ENSZ és a nemzetközi civil szervezetek által működtetett oktatási központokba beiratkozott több mint félmillió afgán gyermek számára maga a tanulás lehetősége a tét.

A nyolcéves Halimát mélyen lesújtotta, amikor megtudta, hogy bár a tálibok uralma alatt számos akadályt leküzdött, hogy tanulhasson, magániskolájának bezárásával elvágták a lehetőségét, hogy folytassa.

„Mindannyian sírva kullogtunk haza” – mondta a Szabad Európa Azadi Rádiójának arról a napról, amikor ő és diáktársai megtudták, hogy az Afganisztán déli részén fekvő Kandahár tartományban beszüntették az oktatást.

„Először a koronavírus-járvány miatt zárták be az iskoláinkat, aztán jöttek a harcok, és most megint bezárták – mondta. – Csak tanulni akarunk.”

A vidéki tanterem, ahol tanult, egyfajta mentőöv volt az alapvető matematika, az afgán nyelvek, a természettudományok és az iszlám tanulmányok elsajátításához, annak ellenére hogy a kormányzó tálibok igyekeztek korlátozni a lányok és nők oktatáshoz való hozzáférését.

Április 16-án azonban a tanítás véget ért, amikor a keményvonalas iszlamista hatóságok bejelentették, hogy az iskolát, amely a több ezer afganisztáni közösségi alapú oktatási központ (CBE) egyike, bezárják „a helyiek nem részletezett panaszai” miatt.

A Kandahárban és a szomszédos Helmand tartományban tartó zavargások és a szegénység miatt a két régió az elmúlt három évtizedben a CBE-központok fejlesztésének fókuszává vált. A finanszírozást elsősorban nyugati adományozók biztosították az ENSZ-en és nemzetközi civil szervezeteken keresztül.

Országszerte jelenleg több mint ötszázezer afgán gyermek látogatja a CBE-központokat, amelyeket az adott közösségekkel együttműködve hoztak létre, és gyakran magánházakban, mecsetekben vagy nagy sátrakban működnek.

A segélyszervezetek vállalják magukra a tanárok fizetését, oktatási anyagokat biztosítanak, és ugyanazt a tananyagot adják le, amelyet az afgán állami iskolákban oktatnak. A központok, amelyek jellemzően egyetlen tanteremből állnak és legfeljebb ötven diákot szolgálnak ki – akiknek a fele lány –, olyan távoli területeken töltötték ki az oktatási űrt, ahol nem voltak állami iskolák.

Április közepe óta azonban Kandahár tartományban közel 1600 CBE-központot zártak be, ami ötvenezer diákot fosztott meg az oktatástól. A szomszédos Helmand tartományban is hasonló számokat regisztráltak, tükrözve az országos tendenciát.

„Összeszorult a szívünk”

Az, hogy Halima iskolájában és a hozzá hasonló iskolákban leállították az oktatást, azt mutatja, hogy a tanulás szűkös lehetőségei megszűnnek a távoli területeken, mivel a tálibok teljes ellenőrzést kívánnak gyakorolni a gyermekek oktatása felett.

Munir Ahmad, aki vályogtéglás házában Dand faluban, Kandahár tartomány egyik vidéki körzetében egy írástudó osztályt vezetett, elmondta, hogy áprilisban kénytelen volt bezárni háza ajtajait a diákok előtt.

„Szívszorító, hogy elveszítjük ezeket az osztályokat, mert olyan távoli területeken élő gyerekeket szolgálnak, ahol nincs más oktatási lehetőség” – mondta az Azadi Rádiónak.

A tálibok, akik lassan két éve vannak hatalmon, nem nyilatkoztak arról, hogy valóban iskolabezárásokat rendeltek-e el. Segélyszervezetek munkatársai, jogvédők és oktatási szakértők azonban arra utalnak, hogy a keményvonalas csoport megpróbálja biztosítani, hogy a fiatal diákok iszlám oktatásban részesüljenek, még akkor is, ha a CBE-központok az állami modellt követik.

Aggodalomra ad okot, hogy a tálibok vagy végleg be akarják zárni az iskolákat, vagy szélsőséges világnézetük és ideológiájuk terjesztésére használják.

Ez az UNICEF által adományozott sátor szolgált helyszínül informális műveltségi óráknak Kandahár városában
Ez az UNICEF által adományozott sátor szolgált helyszínül informális műveltségi óráknak Kandahár városában

„Ez riasztó – mondta Heather Barr, a Human Rights Watch nőjogi részlegének igazgatóhelyettese. – A tálibok valószínűleg úgy fogják megváltoztatni ezeket az iskolákat, hogy az káros lesz a diákokra, különösen a lányokra nézve.”

Az oktatás a tálibok szélsőséges politikájának egyik fő célpontja azóta, hogy 2021 augusztusában átvették a hatalmat, és lépéseket tettek a világi oktatás felszámolására.

A tizenéves lányoknak azonnal megtiltották, hogy iskolába járjanak, ellentétben a nemzetközi közösségnek tett ígérettel. A külföld a tálib kormányzat elismerésének egyik fő feltételévé tette a lányok és nők oktatásának biztosítását.

A hatalomátvétel óta a tálibok következetesen érvényesítik a szigorú nemi elkülönítést, és imámokkal váltják fel a hivatásos pedagógusokat .

Tavaly legfőbb vezetőjük, Hibatulla Ahundzáda molla kulcsfontosságú lojálisait, Maulaui Habibullah Agát és Nida Mohamad Nadimot nevezte ki az oktatási, illetve a felsőoktatási minisztérium élére.

A bírálók szerint ők ketten szorgalmasan dolgoztak a nők oktatására vonatkozó tilalom kiterjesztésén, és megpróbálták az iskolákat az indoktrináció eszközévé tenni a tanterv módosításával. Egyes esetekben a modern iskolákat medreszévé (iszlám iskolává) alakították át.

Decemberben a tálibok emelték a tétet azzal, hogy megtiltották az egyetemi oktatásban való részvételt a nők számára.

Legújabb lépésként egy tálib tisztviselő közölte e hónapban, hogy kormánya legalább öt tartományban „dzsihadista medreszéket” hozott létre. Számos iszlamista militáns csoport, köztük a tálibok is ilyen vallási iskolákból érkezve hozták létre mozgalmukat Afganisztánban és a szomszédos Pakisztánban a nyolcvanas években.

Wazsma Toki afgán emberi jogi aktivista, aki különösen a nők jogaival és az afganisztáni oktatás kérdésével foglalkozik, úgy véli, hogy a közelmúltbeli iskolabezárások ténye újabb példa arra, hogy a csoport elhatározta, hogy gyökerestül kiirtja a világi oktatást.

„Medreszévé akarják változtatni az iskolákat” – mondta Toki.

Az ENSZ Gyermekvédelmi Ügynöksége, az UNICEF, amely számos CBE-központot finanszíroz, azt állítja, hogy jelenleg tárgyalásokat folytat a tálibokkal az iskolák átadásának menetrendjéről és a táliboktól némi védelmet élvező afgán civil szervezeteket érintő gyakorlati kérdésekről.

Toki katasztrofális következményeket jósol arra az esetre, ha a tálibok közvetlenül átveszik az irányítást a CBE-központok felett.

„A jövőnk semmisül meg” – közölte.

Szöveg: Mohamad Szadik Ristinai és Abubakar Siddique.
XS
SM
MD
LG