Akadálymentes mód

A legfrissebb hírek

Lukasenka a TikTokon próbálja megnyerni a Z generációt a belarusz elnökválasztás előtt


Lukasenka azt kérdezi TikTok-videójában, miért fizetnének az emberek a tudósoknak
Lukasenka azt kérdezi TikTok-videójában, miért fizetnének az emberek a tudósoknak

Aljakszandr Lukasenka kormánya összehangoltan nyit a TikTok felé Belaruszban, kulcsfontosságúnak tekinti a platformot a fiatalabb közönség eléréséhez a január 26-i elnökválasztás előtt.

„Mi a baj azzal a tehénnel? – kérdez Aljakszandr Lukasenka, Belarusz keményvonalas elnöke egy magát szemmel láthatóan nagyon kényelmetlenül érző tisztviselőt. – Alig él már.” A klipben – amely egyszerre humoros és dermesztő – Lukasenka helyi tisztviselőket leckéztet a gazdaság állapota miatt. Több ezer alkalommal osztották meg a kínai tulajdonú TikTok közösségimédia-platformon, főként kormánypárti fiókok.

A január 26-i elnökválasztás előtt a kormánypárti belarusz erők összehangolt erőfeszítéseket tesznek, hogy elérjék a fiatalokat a TikTokon. Annak akarják elejét venni, hogy megismétlődjenek a legutóbbi, 2020-as elnökválasztást kísérő, példátlan tiltakozások, amikor tízezrek vonultak utcára, főként fiatalok, hogy tiltakozzanak a választási eredmény ellen, amelyet nemzetközi megfigyelők szerint meghamisítottak. A biztonsági erők brutális fellépéssel válaszoltak, több mint harmincezer embert tartóztattak le, közülük sokan kínzásról és rossz bánásmódról számoltak be.

Lukasenka országában elnyomják a politikai ellenzéket, a médiát az állam irányítja, a polgárok pedig gazdasági nyomással és korlátozott személyes szabadsággal szembesülnek a mindennapi életben. Ennek ellenére szinte biztosan újraválasztják a hivatalban lévő elnököt, immár egymás után a hetedik ciklusra.

Ehhez kapcsolódóan: Bebörtönzött szabad európás újságírókat mutat a belarusz állami televízió propagandafilmje

Platform az indulatok levezetésére

A korlátozások ellenére a TikTok rendkívül népszerű Belaruszban, 2022 óta csaknem megkétszereződött felhasználóinak száma, 3,08 millióról 5,36 millióra nőtt 2024 elejére; ez Belarusz 9,4 milliós lakosságának több mint a fele. A különböző életkorú és hátterű belarusz polgárok a TikTokon hallatják a hangjukat, beszélnek a bolti árakról, az állami szolgáltatások minőségéről és arról, hogy mit tanítanak a gyerekeknek az iskolában.

Natalja Pjatkevics, a Lukasenka-kormány első elnökhelyettese olyan nukleáris fegyvernek nevezte a TikTokot, amely révén eljuthatnak a rezsimhez polgárainak panaszai. „Az esetek hetven-nyolcvan százalékában a gond már a korai szakaszban megelőzhető lett volna” – mondta a problémákról, amelyekre a felhasználók panaszkodnak.

2023 nyarán jelentek meg a TikTokon a legjelentősebb kormánypárti fiókok. Az egyik legnagyobb, a 211 ezer előfizetővel rendelkező First News Lukasenka állítólagos gyakorlatiasságát, észszerűségét és barátságoságát helyezi előtérbe, amikor bemutatja, hogy az elnök hogyan járja körbe az országot, miközben élete különböző vonatkozásairól beszél.

A First News Lukasenka belföldi útjait dokumentálja.
A First News Lukasenka belföldi útjait dokumentálja.

Egy másik csatorna, a csaknem negyvenezer feliratkozóval rendelkező Lukasenka Top klipeket oszt meg az elnök politikai beszédeivel és nyilatkozataival. Belarusz állami médiája is beszállt, többnyire a kormánypropagandához igazodó híreket közöl.

Irina Szidorszkaja propagandakutató szerint ezek a beszámolók „nem szólnak a Nyugatról vagy a belarusz ellenzékről”, inkább csak „megmutatják, hogy Belarusz milyen, aztán a hatóságokat dicsérik ezért”.

A stabilitást választjuk

Lényegében két fő témára összpontosítanak – mondja Szidorszkaja. Az egyik: „Mi a stabilitást választjuk” – ami Lukasenka üzeneteinek egyik legfontosabb eleme, amióta 1994-ben elnök lett –, a másik pedig: „Belarusz az otthonunk.”

Nem világos, hogy valójában hány belarusz felhasználót érnek el ezek az üzenetek. Az Exolyt TikTok-elemző platform szerint a First News követőinek mindössze negyven százaléka érkezik az országon belülről, a többiek főleg Moldovából, Ukrajnából és Kazahsztánból. A Prosztopervi, egy másik kormánypárti fiók követőinek ugyancsak mindössze harminc százaléka él Belaruszban. „A különböző országokból származó előfizetők gyanús száma (…) előfizetők vásárlására utalhat” Mihail Darosevics médiaelemző szerint; egyes cégek ötven cent körüli összeget kérnek száz követőért.

Nem ez lenne az első ilyen eset a TikTokon. A 2024. novemberi romániai elnökválasztás első fordulója előtt a TikTok több mint 66 ezer álfiókot, hétmillió hamis lájkot és tízmillió álkövetőt távolított el, miközben megakadályozta több mint 216 ezer spamfiók létrehozását. A fiókok állítólag a szélsőjobboldali elnökjelöltnek, Călin Georgescunak kedveztek, aki megnyerte az első fordulót.

Román hírszerző ügynökségek szerint körülbelül 25 ezer fiók kezdte népszerűsíteni Georgescu kampányát mindössze két héttel a választások előtt, ami kétségeket ébreszt. Az Európai Bizottság hivatalos eljárást indított a TikTok ellen orosz beavatkozás vádjával, amiért állítólag elmulasztotta „megfelelőképpen felmérni és mérsékelni a választások integritását fenyegető kockázatokat”.

A jelek szerint a belarusz hatóságok felkészültek arra, hogy bezárhatják a propagandafiókjaikat. Hogy kivédjék ezt, több klónfiókot hoznak létre némileg eltérő felhasználónévvel. Darosevics médiaelemző szerint ez a stratégia tartaléklehetőségeket biztosít arra az esetre, ha a platform fellépne ellenük.

Ehhez kapcsolódóan: Ki puccsolta meg a demokráciát Romániában?

Korlátozott hatás

Miközben a fiókok száma nő, a szakértők egyetértenek abban, hogy a rezsim TikTok-stratégiája kezdetleges. „Egyszerűsített tartalmat készítenek: mi állunk ott minden jó mellett és minden rossz ellenében. Még mindig az első lépésnél tartanak – mondja Szidorszkaja. – Nem dolgoznak különböző célcsoportokkal.”

Lukasenka egy gyerekkórussal énekel.
Lukasenka egy gyerekkórussal énekel.

Pavljuk Bikovszki, a Media IQ, egy médiafigyelő civil szervezet vezető elemzője ugyancsak kétségbe vonja a rezsim TikTok-propagandájának hatékonyságát, különösen a fiataloknak szánt tartalmak esetében. „Lehet, hogy az állami média nem igazán érti a TikTok sajátosságait (…) talán nem érti azt sem, milyen sajátosságai vannak a fiatalokkal végzett munkának.”

Amit viszont a jelek szerint sok kormánypárti fiók megért, az az, hogy nem szabad túlzásba vinni a politikát, inkább a szórakoztatást, a vicces klipeket és a zenét részesítik előnyben – még alig néhány héttel az elnökválasztás előtt is. Eddig alig esett szó a közelgő szavazásról, és ez Alekszander Klaszkovszki politikai elemző szerint azért van, mert „még a propagandisták is megértik, hogy a választás egy termék. (…) Arra fókuszálnak, hogy Lukasenka versenytársai láthatatlanok (…) hogy ő egyedi – mondja. – Nem a választáson van a hangsúly (…) hanem az emberen, az ő pótolhatatlanságán.”

Az egyik kormánypárti videóban Lukasenka megemlíti a választásokat, de azt mondja, hogy „nem kell részt venni rajtuk”. Mindössze ötszáz körüli megtekintéssel a videó nem keltett különösebb figyelmet.

Készült Roman Vasyukovich és Luke Allnutt közreműködésével.
XS
SM
MD
LG