„Abban a pillanatban szabad voltam” – egy idealista építésznek köszönhető a mai mostari híd
1993. november 9-én omlott össze a mostari Öreg-híd, Bosznia-Hercegovina ikonikus hídja. Amir Pašić építészt kinevették, aki még abban az évben, amikor javában dúlt a háború, meghívókat kezdett osztogatni a híd 11 évvel későbbi átadására. Ma a híd az újjáépítés szimbóluma is.
9
Ezt a gyaloghidat 1999 decemberében árvíz pusztította el. A mostari építész, Amir Pašić vezetésével az ikonikus kőhíd újjáépítésére szólítottak fel, az eredetivel megegyező anyagok felhasználásával. Az akkoriban külföldön élő Pašić 1993-ban kezdett meghívót osztogatni a híd 2004-es újranyitására, tizenegy évvel későbbre. Visszaemlékezéseiben felidézte, hogy az emberek nevettek a távoli és ambiciózus célon, mivel még tartott a boszniai háború
10
2003 augusztusában köveket helyeznek a híd ívére pótlásként. 1998-ban Horvátország, Franciaország, Olaszország, Hollandia, Franciaország és Törökország támogatásával hivatalosan is elindult a híd és környékének helyreállítása
11
Mérnökök egy zárókövet engednek le a helyére a mostari híd felújítása során, 2003 augusztusában. Az UNESCO biztosította az újjáépítési projekt műszaki felügyeletét, amelyhez ugyanabból a helyi kőbányából származó köveket használtak, amelyet az oszmán építők választottak több mint négyszáz évvel korábban. A mészkő frissen vágva fehér, de idővel szürkére fakul
12
Az újjáépített híd 2004 júliusában. Abban az évben, amelyet tizenegy évvel korábban célul tűzött ki, a hidat hivatalosan is újra megnyitották. Az újjáépítési projekt mintegy 15,5 millió dollárba került