Akadálymentes mód

A legfrissebb hírek

Az első hajó útja Ukrajnából – A gabonaegyezmény próbája


A Razoni augusztus 1-jén indult el Odesszából az első ukrajnai gabonaszállítmánnyal
A Razoni augusztus 1-jén indult el Odesszából az első ukrajnai gabonaszállítmánnyal

Az első teherhajó, amely elhagyta Ukrajnát azóta, hogy Oroszország több mint öt hónappal ezelőtt megtámadta szomszédját, kedden Bulgária partjainál Isztambul felé tart, próbára téve a Moszkva és Kijev között a múlt hónapban aláírt megállapodást a globális élelmiszerválság csökkentésére.

Özcan Altunbulak ellentengernagy, a gabonaszállítást felügyelő közös központ koordinátora szerint a Sierra Leone-i zászló alatt közlekedő Razoni, amely hétfőn indult útnak az ukrajnai Odessza kikötőjéből, várhatóan szerda reggel éri el Isztambult, miután a rossz időjárás lelassította a haladását.

Orosz, ukrán, török és ENSZ-tisztviselők vizsgálják át a hajót, miután kiköt Isztambulban. Az ellenőrzések részét képezik az ENSZ és Törökország közvetítésével létrejött megállapodásnak, amelynek célja az ukrán gabonakészletek eljuttatása a külföldi piacokra, és a fokozódó globális élelmiszerválság enyhítése.

Az orosz gabonát és műtrágyát is magukba foglaló szállítmányokról szóló július 22-i megállapodás részeként biztonságos folyosókat hoztak létre az Ukrajna kikötőit övező elaknásított vizeken.

Kedden kora délután a Razoni körülbelül kétszáz kilométerre északra járt Isztambultól a Marine Traffic hajókövető adatai szerint.

Nem tudni, mikor indulhat a következő

Altunbulak elmondta, hogy folytatódnak az előkészületek és a tervezés a többi hajó számára, amelyek később hagyhatják el Ukrajna kikötőit, de részleteket nem közölt.

A Fekete-tengeren továbbra is feszült a helyzet. Néhány akna állítólag levált és szabadon lebeg, és a harcoló felek közötti bizalmatlanságot jelzi, hogy Volodimir Zelenszkij ukrán elnök arra kérte a nemzetközi partnereket: kísérjék szoros figyelemmel, hogy betartja-e Moszkva a megállapodást.

A biztonságos folyosók azért vannak, hogy több hajó is elhagyhassa Ukrajna kikötőit. Az ukrán hatóságok szerint Odesszában további 16, Oroszország február 24-i inváziója óta veszteglő hajó vár a sorára, és még újabbak fogják követni őket. Arról azonban nem szóltak, hogy mikor indulhat el a második hajó.

Dmitrij Peszkov, a Kreml szóvivője megjegyezte, hogy Recep Tayyip Erdoğan török elnök pénteki oroszországi megbeszélései Vlagyimir Putyin elnökkel „jó lehetőséget kínálnak a mechanizmus hatékonyságának felülvizsgálatára” a gabonaexport újraindítása érdekében.

Nem nagyon változtat a helyzeten

A Razoni fedélzetén Libanonba tartó több mint 26.000 tonna kukorica alig lesz hatással arra, amit a Világbank a múlt héten világszerte „növekvő élelmiszer-ellátási bizonytalanságnak” nevezett.

„A rekordmagas élelmiszerárak olyan globális válságot váltottak ki, amely további milliókat sodor mélyszegénységbe” – áll a legutóbbi élelmezésbiztonsági jelentésben, amelyben az ukrajnai háborút, a globális ellátási lánc problémáit és a Covid–19-világjárványt okolják a helyzetért.

David Laborde, a washingtoni Nemzetközi Élelmiszer-politikai Kutatóintézet mezőgazdasági és kereskedelmi szakértője szerint a háború kezdete óta Ukrajnában ragadt mintegy húszmillió tonna gabona nagy része az állatállomány táplálására szolgál.

Az ott rekedt gabonából mindössze hatmillió tonna a búza, és ennek csak a fele szolgál emberi fogyasztásra, mondta Laborde. A hétfőn Ukrajnából Libanonba indult nagy mennyiségű kukorica valójában csirketakarmány – tette hozzá.

„Az Ukrajnát elhagyó néhány hajó nem változtatja meg a játék kimenetelét” – vélekedett az Associated Pressnek.

De a Razoni útja legalább reményt keltett arra, hogy javulhat a globális élelmiszerhelyzet.

Ukrajna és Oroszország a világ legnagyobb búza-, árpa-, kukorica- és napraforgóolaj-szállítója. A termékeny fekete-tengeri térséget régóta Európa kenyérkosaraként ismerik, Ukrajna az afrikai, közel-keleti és ázsiai fejlődő országok fő búzaexportőre.

Készült az AP jelentésének felhasználásával.
XS
SM
MD
LG