Az új járat tervei megkapták a környezetvédelmi engedélyt. Sem a fővárosi, sem az I. kerületi önkormányzat nem vétózta meg az elképzelést, zöld lámpát kapott az örökségvédelmi és természetvédelmi hatóságtól, a területért felelős Duna-Ipoly Nemzeti Park Igazgatóságtól, és a katasztrófavédelem is beleegyezett a vasútüzem létesítésébe a Gellérthegyen – írja a Népszava. Ebből az alkalomból képgalériát állítottunk össze az első ilyen járműről, a másfél évszázados Budavári Siklóról, a Fortepan gyűjteményéből.
A Budavári Sikló másfél évszázados története
Újabb sikló épülhet Budán, a Hegyalja út és a Citadella között a Gellérthegyen. Az első ilyen jármű, a Budavári Sikló, 151 éve épült, és a második hasonló szerkezet volt Európában. A második világháború után évtizedekig kérdéses volt, hogy fog-e még valaha szállítani utasokat.
![A siklót 1870. március 2-án avatták fel. Akkor még gőzüzemű volt, és Európában Budán kívül csak Lyonban közlekedett. A kép 1986-ban készült.](https://gdb.rferl.org/00ef0000-0a00-0242-90b7-08d9af2463f2_w1024_q10_s.jpg)
1
A siklót 1870. március 2-án avatták fel. Akkor még gőzüzemű volt, és Európában Budán kívül csak Lyonban közlekedett. A kép 1986-ban készült.
![Eleinte rengetegen használták, mert valóban megkönnyítette sokak közlekedését - a várban csak az 1920-as évek végén kezdtek el járni buszok. A kép 2007-ben készült. ](https://gdb.rferl.org/0bd80000-0aff-0242-e998-08d9af27388f_w1024_q10_s.jpg)
2
Eleinte rengetegen használták, mert valóban megkönnyítette sokak közlekedését - a várban csak az 1920-as évek végén kezdtek el járni buszok. A kép 2007-ben készült.
![Évente több mint 1 millió embert szállított már az 1870-es években. A kép 1928-ban készült.](https://gdb.rferl.org/0bd80000-0aff-0242-798f-08d9af258989_w1024_q10_s.jpg)
3
Évente több mint 1 millió embert szállított már az 1870-es években. A kép 1928-ban készült.
![A második világháborúban súlyosan megrongálódott. Szent György tér, balra József Főherceg palotája, szemben a rommá lőtt Sándor-palota, felette a Honvédelmi Minisztérium épületének felső szintje látszik, jobbra a Budai Hegypálya (ma Budavári Sikló) pavilonjának maradványa 1945-ben.](https://gdb.rferl.org/00ef0000-0a00-0242-49e7-08d9af23bb37_w1024_q10_s.jpg)
4
A második világháborúban súlyosan megrongálódott. Szent György tér, balra József Főherceg palotája, szemben a rommá lőtt Sándor-palota, felette a Honvédelmi Minisztérium épületének felső szintje látszik, jobbra a Budai Hegypálya (ma Budavári Sikló) pavilonjának maradványa 1945-ben.