Az Amazon 12 milliárd forintnak megfelelő büntetést kapott. Egyik cég sem tájékoztatta törvény szerint a fogyasztókat, miközben megfigyelte a tevékenységeiket.
Százmillió eurós (nagyjából 35 milliárd forintos) büntetést kapott Google a francia adatvédelmi hatóságtól (CLIN - Commission nationale de l'informatique et des libertés), írja az AP.
Mellettük az Amazont is megbírságolták 35 millió euróra (12 milliárd forintra).
A CNIL indoklása szerint a két cég francia oldalai úgy szereztek a neten automatikus infomációkat a felhasználókról, hogy nem kérték ehhez azok hozzájárulását.
Emellett nem adtak érthető és világos tájékoztatást arról, hogy ezeket az adatokat mire akarják használni, illetve hogy a felhasználóknak joga van megtagadni tőlük ezket a személyes adatokat.
Bár a CNIL szerint szeptemberben mindkét cég módosított valamelyest az adatszerzési mechanizmusain, ezeket nem találták kielégítőnek.
A hatóság szerint nagyjából 50 millió felhasználó érinthetett, hogy ha valaki felment a www.google.fr-re, akkor
a cég értesítés nélkül követhette a felhasználó további tevékenységét.
A google úgynevezett hirdetési cookie-kat tett a google.fr-re látogatók gépére, mielőtt a felhasználó bármit is tehetett volna. A cégnek visszaküldött információcsomagok pedig elsősorban a látogatók tevékenységének követéséhez hasznosak. Mindezt tavaly év vége és az idei év májusa között követte a hatóság.
Az Amazon pedig hiányos infomációk mellett tett hirdetési célú cookie-kat a felhasználók gépére. Például nem árulták el a "belegyező" felugró ablaknál, hogy nem kötelező beleegyezni a feltételeikbe.
A megbüntetett óriásvállalatok három hónapot kaptak arra, hogy megfeleljenek a francia szabályoknak, utána naponta százezer euróval (nagyjából 35 millió forinttal) nő a büntetésük.
Érdekesnek találta cikkünket? Ingyenes mobilalkalmazásunkkal bárhol és bármikor elérheti a Szabad Európa weboldalának tartalmát. Töltse le díjnyertes applikációnkat a Google Play vagy az Apple Store kínálatából!