Akadálymentes mód

A legfrissebb hírek

Jól terhelhetők, szívesen túlóráznak – így ajánlják az ázsiai munkaerőt Debrecenben


A Déli Ipari Park Debrecenben
A Déli Ipari Park Debrecenben

Mindenkit érdekel Debrecenben, kiket foglalkoztatnak majd a városba települő akkumulátorgyárban és a többi tervezett üzemben. Egy, a városban működő munkaerő-közvetítő cég százszázalékos cseregaranciát vállal az általa ajánlott dolgozókra arra az esetre, ha a munkáltató szerint nem válnak be. Az új gyárak várhatóan több ezer dolgozót fognak alkalmazni.

Amióta a kormány bejelentette, hogy a kínai CATL óriásvállalat akkumulátorgyárat épít Debrecen déli gazdasági övezetében, amelyben a tervek szerint kilencezer munkavállaló fog dolgozni, a város közbeszédének egyik sarkalatos kérdésévé vált, kiket foglalkoztat majd ez a cég és más vállalatok.

Az elmúlt években ugyanis számos, több száz vagy akár több ezer munkahelyet kínáló beruházást is elindítottak itt. Ilyen nagy munkáltató lesz a tervek szerint többek között a BMW, az akkumulátorgyárat létesítő Eve Power, valamint az ugyanezen iparághoz tartozó EcoPro BM és a Semcorp is.

Nincs elegendő ember

A beruházásokat ellenzők gyakran hangoztatott érve, hogy Debrecenben nincs elég olyan ember, akikkel meg lehetne tölteni a gyárakat, ezért a cégek valószínűleg nagy számban tervezik külföldi vendégmunkások alkalmazását. Ezt több párt és civil szervezet is problémának tartja. Fogalmazott meg ezzel kapcsolatos kritikát korábban mások mellett a DK, az LMP és a Mi Hazánk Mozgalom, illetve a Mikepércsi Anyák a Környezetért Egyesület (Miakö) is.

A legnagyobb beruházó CATL képviselői az észrevételekre reagálva már több alkalommal jelezték: miközben az üzem beindításához mindenképpen szükségük lesz kínai dolgozókra, elsősorban a helyi, az itteni munkaerőre támaszkodnának. Egy tavaly szeptemberi közgyűlésen Papp László (Fidesz), Debrecen polgármestere pedig fake newsnak minősítette azokat a híreket, amelyek szerint többségében vendégmunkásokat alkalmazna a cég. „A harmadik világbeli dolgozók rémképét ne használja!” – szólította fel az ülésen Varga Zoltánt, a DK országgyűlési képviselőjét.

Európán kívülről jönnek új dolgozók

Ugyanakkor Puskás István, Debrecen négy alpolgármesterének egyike, aki a kultúráért felel a városban, egy, a Világgazdaságnak adott interjúban (A gazdasági boom Debrecen kultúráját is átformálja címmel) 2022 novemberében így fogalmazott:

„A gazdasági változások miatt a város számára megjelenő kihívások egyik legnagyobbika éppen az, hogy Debrecen közössége ha nem is holnap, de a nagyon is közeli jövőben számos új polgárral gyarapodhat, akik között sok magyar anyanyelvű beköltöző mellett minden bizonnyal nem kevesen lesznek olyanok is, akik nem európai kultúrkörből érkeznek.”

A Miakö május 31-én tette közzé közösségi oldalán azt a Debrecenben készült fotót, amelyen a Menton Jobs Humánszolgáltató és Személyzeti Tanácsadó Kft. autója látható, rajta a következő felirattal: „Ázsiai munkaerő gyorsan, hatékonyan”. „Olcsó ázsiai munkaerő kizsákmányolását népszerűsítő járműdekorációval ellátott autót kaptunk lencsevégre. Úgy véljük, ez a fajta üzleti tevékenység etikai aggályokat vet fel, hiszen az ázsiaiak ily módon történő integrációja rontja a magyar munkaerő jogait a tisztességes bérezésre” – írta a civil szervezet a Facebook-posztban.

A munkaközvetítő cég egyik autója
A munkaközvetítő cég egyik autója

A hirdető cég debreceni irodanyitásáról május 25-én jelent meg egy fizetett hirdetés az önkormányzati médiában, amelyben azt írják, a cég elsősorban hazai munkavállalók számára kínál lehetőségeket, de külföldiek részére is vannak állásajánlataik.

Az akkugyárak nem szerződtek, a BMW hallgat

Megkerestük a munkaerő-közvetítő céget, hogy megtudjuk, eddig hány munkavállalót közvetítettek ki debreceni munkavégzésre, s hogy közülük mennyien érkeztek az Európai Unión kívülről, hány, Debrecenben működő vállalattal állnak kapcsolatban, valamint hogy miért ajánlják a harmadik országbeli dolgozókat a munkáltatók figyelmébe. A cég nem válaszolt érdeklődésünkre, ahogy a debreceni beruházásokat koordináló önkormányzati cég (EDC Debrecen) ügyvezetője sem. Tőle azt szerettük volna megtudni, hogy állnak-e valamilyen kapcsolatban a munkaközvetítővel, illetve hogy ajánlották-e a vállalat szolgáltatásait valamelyik beruházó számára.

Megkerestük a városban akkumulátorgyárat építő két kínai céget, a CATL-t és az Eve Powert is. A cégek képviselőitől azt a választ kaptuk, hogy semmilyen szerződéses kapcsolatban nem állnak a közvetítőcéggel. A Debrecenben épülő német autógyár (BMW) kommunikációs vezetője kérésünkre közölte, hogy nem áll módjukban tájékoztatást adni arról, hogy mely cégekkel vannak, illetve nincsenek kapcsolatban.

Annyi biztosnak tűnik, hogy a munkaközvetítő cégnek már legalább egy autóipari partnere van Debrecenben, mivel egy április 6-án a cég közösségi oldalán közzétett álláshirdetésben egy ilyen munkáltató számára kerestek karbantartót, június 8-án pedig csomagolót.

Hatékonyság, monotóniatűrés, cseregarancia

A Menton Jobs honlapján olvasható bemutatkozás szerint a cég legerősebb üzletága a harmadik országbeli munkavállalók magyarországi foglalkoztatása. „Miért az ázsiai munkaerő a megoldás kulcsa?” – teszik fel a kérdést a munkáltatóknak szóló aloldalon, majd meg is válaszolják: mert hatékonyak, jól terhelhetők, magas a monotóniatűrésük, szívesen túlóráznak – legalábbis a közvetítőcég szerint. A cég azzal is igyekszik meggyőzni ügyfeleit, hogy „százszázalékos cseregaranciát” vállalnak a dolgozókra. „Ha úgy érzi, nem vált be a munkatárs, vagy nem megfelelő a képzettsége a munkához, vállaljuk annak cseréjét egy másik munkavállalóra” – fogalmaznak.

A Menton Jobs honlapján szemlézik a Forbes magazin által készített interjút a cég alapítóival. Ebben többek között arról beszélnek, hogy a kirgiz dolgozók a hűtőházi munkákra (is) alkalmasak, az indonézek és Fülöp-szigetekiek pedig a turizmusban, vendéglátásban kedveltek. „Az ázsiaiak szívesen főznek otthon munka után, sokszor keresik a vízforralót is. Otthon nem szokták meg, hogy lehet inni a csapból” – ilyen részletek is olvashatók az interjúban a munkásszállásokkal kapcsolatban. A munkaközvetítő cég társalapítója, Horváth Tamás a cikkben Debrecen akkumulátorgyártó és autóipari centrummá alakításáról így fogalmaz: ezek a beruházások „sokat segítenek majd azon, hogy olyan kárpátaljai magyarokat is át lehessen csábítani a magyar munkaerőpiacra, akik eddig nem akarták elhagyni az otthonukat”.

Polgár Tóth Tamás írása.
  • 16x9 Image

    debreciner.hu

    Ez a cikk a Szabad oldal kezdeményezésünk részeként jelent meg. Ebben az együttműködésben az ország független szerkesztőségeinek írásait, tartalmait vesszük át, hogy azok saját olvasóikon túl egy szélesebb nyilvánossághoz is eljussanak.

    debreciner.hu Debrecen és környékének híreit, eseményeit követi.

XS
SM
MD
LG