Akadálymentes mód

A legfrissebb hírek

Nem adja át Szijjártó Péter október 23-án a Szeged–Röszke vasutat, mert Mészáros Lőrinc cége nem készült el határidőre


Magyar rendőrök őrzik a Horgos 2 határátkelőt; a szerbiai Röszke és Horgos község 2020. január 28-án
Magyar rendőrök őrzik a Horgos 2 határátkelőt; a szerbiai Röszke és Horgos község 2020. január 28-án

A Szabad Európa több, egymástól független forrásból származó információi szerint a V-Híd anyacégének vasúti biztosítóberendezésével volt gond.

„Következő nemzeti ünnepünkön, október 23-án megindul a személyforgalom az új Szeged–Szabadka vasútvonalon, és határozott célunk az, hogy Európa egyik legforgalmasabb határátkelőhelye, Röszke és Horgos között egyúttal Európa legmodernebb és legkulturáltabb közúti átkelőhelye is legyen. Az ehhez szükséges nagy beruházások még előttünk állnak” – írta még augusztus 20-án saját közösségi oldalán Szijjártó Péter külügyminiszter, amikor szerb kormánydelegáció vendégeskedett a Karmelita kolostorban.

A Szabad Európa több, egymástól független forrásból úgy értesült: az ünnepélyes átadóra nem kerül sor a nemzeti ünnepen, a vasútvonal ugyanis, amely a V-Híd-csoporthoz tartozó R-Kord Kft. kivitelezésében épül, nem készül el időre.

Nem biztos a biztosító

Az R-Kord a cseh AZD Praha vasúti biztosítóberendezését szerelné be, de ez információink szerint egyelőre nem kapta meg az engedélyt a próbaüzemre. Egy forrásunk szerint így várhatóan legkorábban november közepén adhatják át a vonalat a személyforgalomnak.

Már korábban is foglalkoztunk a Szeged–Röszke vasútvonallal. Eddig ez a legdrágább magyar vasúti beruházás, ha az egy kilométerre vetített költségeket számítjuk. A tizennégy kilométeres szakaszt 45 milliárd forintból újítja fel az R-Kord – legalábbis az eredeti tervek szerint.

Ehhez kapcsolódóan: …és akkor Mészáros Lőrinc cége levonult.

Mint korábban megírtuk, június 30-án az R-Kord anyacége, a V-Híd Zrt. egy körlevélben arra utasította a kivitelezésben részt vevő alvállalkozókat, hogy vonuljanak le az építkezésről. Emiatt hetekig állt a munka – a csúszásnak ez is lehet az egyik oka.

Egyelőre csak teherforgalom zajlik a Szeged–Röszke vasútvonalon
Egyelőre csak teherforgalom zajlik a Szeged–Röszke vasútvonalon

Bár akkor a V-Híd azt írta, „a kivitelezés során felmerült műszaki és technikai problémák” miatt kell abbahagyni a munkát, már akkor voltak olyan hírek, hogy a cég pénzügyi vitába keveredett a MÁV-val vagy a fejlesztésért felelős Építési és Közlekedési Minisztériummal, és valójában nyomásgyakorlás áll a munkálatok felfüggesztésének hátterében.

Tény, hogy szeptemberben a kormány egy határozattal 5,5 milliárd forint pluszpénzt juttatott a munkálatok befejezésére. A vasútvonalon már járnak tehervonatok, de a személyforgalomhoz elengedhetetlenül szükséges a már említett biztosítóberendezés.

A szerbek már rég elkészültek

A vasútvonal azonban még egy működő biztosítóberendezéssel is messze lenne attól az állapottól, amit késznek lehet nevezni: a zajvédő falak építése csak szeptember legvégén kezdődött meg, és egyelőre nincs kihúzva a teljes szakaszon a felsővezeték sem.

Így még ha november közepén meg is indulhat a személyforgalom, könnyen lehet, hogy kezdetben egy dízelmozdonnyal kell majd vontatni a vagonokat, aztán a határon ezt lecserélni egy szerb villanymozdonyra. A határ szerb oldalán ugyanis már régóta teljesen kész a Szabadkáig tartó vasútvonal felújítása.

A Szeged–Szabadka vasutat egyébként még 2015-ben, a menekültválságra hivatkozva zárta be a szerb és a magyar kormány. Az ügyben kerestük a MÁV-ot, a Külgazdasági és Külügyminisztériumot, valamint az Építési és Közlekedési Minisztériumot is, válaszaikat közölni fogjuk.

Cikkünk megjelenése után reagált a MÁV, válaszukat változtatás nélkül közöljük: "A MÁV Zrt. határozattan cáfolja azt az értesülést, hogy a biztosítóberendezés engedélyeztetésével kapcsolatban merültek fel problémák.

Ugyanakkor megerősítjük, hogy a személyforgalom nem október 23-án, a nemzeti ünnepen indul újra. Ennek oka részben a munkálatokban a nyár folyamán beállt 1 hónapos kényszerszünet, részben pedig az, hogy biztosító és vonatbefolyásoló rendszerek új, Magyarországon először beépítésre kerülő nemzedéke az eredetileg tervezettnél ugyancsak hosszabb tesztidőszakot igényel.

Mindezekre tekintettel a tulajdonos ÉKM jóváhagyta a személyforgalom elindításának későbbre halasztását. Ennek hivatalos időpontja a jelzett munkák előrehaladása függvényében kerül meghatározásra, amiről a nyilvánosságot azonnal értesíteni fogjuk."

  • 16x9 Image

    Kósa András

    Kósa András a Szabad Európa főmunkatársa. 2001 óta újságíró, az elmúlt bő húsz évben volt a Magyar Hírlap, a Magyar Nemzet, a Hír Televízió és a Népszava munkatársa. Ezenkívül dolgozott a hvg.hu politika rovatának vezetőjeként és a tulajdonosok által 2022 augusztusában megszüntetett azonnali.hu főszerkesztőjeként is.

XS
SM
MD
LG