Akadálymentes mód

A legfrissebb hírek

Az Európai Bizottságot sürgetik a magyar médiapiac kormányzati eltorzításai miatt


Szijjártó Péter és Margrethe Vestager 2018-ban
Szijjártó Péter és Margrethe Vestager 2018-ban

Tizenhat nemzetközi szervezet sürgeti az Európai Bizottság versenyjogi biztosát, hogy vizsgáltassa ki a magyar kormánynak a médiapiacot deformáló intézkedéseit. Szerintük azok a médiaszabadságra és a demokráciára is veszélyt jelentenek, és már Lengyelország is másolja őket.

A levél aláírói sürgetik Margrethe Vestager versenyjogi biztost, aki egyben a Bizottság ügyvezető alelnöke is, hogy végre cselekedjen két tagállamnak a médiapiacot torzító intézkedései miatt. A csoport a média sokszínűségének folyamatos magyarországi csökkenésére figyelmeztet, és megismétlik tavaly szeptemberi felhívásukat, hogy a Bizottság ügyvezető alelnöke azonnal vizsgálja a már régebben benyújtott panaszokat. Azok a magyar kormány szerintük tiltott állami támogatásnak minősülő intézkedéseit kifogásolják.

Az, hogy a Bizottság nem kényszerítette ki a piaci szabályok érvényesülését Magyarországon, “nem csak oda vezetett, hogy romlott a helyzet, de felbátorította a médiapiac tudatos eltorzítását Lengyelországban is” – szerepel a levélben.

A tizenhat szervezet már tavaly szeptemberben levélben kérte Margrethe Vestagert, hogy vizsgálja ki, hogy Magyarország megsérti-e az EU tiltott állami támogatásról szóló szabályait a média területén.

Aggodalmukat fejezték ki, hogy a Bizottság nem lépett két ilyen témájú panasz ügyében (State Aid complaint No. 53108 és No. 45463) amit 2016-ban és 2018-ban nyújtottak be.

A 2018-as az állami médiahirdetések politikailag motivált elosztásáról szól, a 2016-os pedig a magyar “közszolgálati” média finanszírozására és a Magyar Távirati Iroda hírszolgáltatásának ingyenességére vonatkozott.

A mostani levél aláírói szerint 2020 szeptemberi levelük óta a helyzet rosszabbodott Magyarországon. Említik a Klubrádió elnémulását, mint “a magyar kormány sikeres stratégiájának bizonyítékát arra, hogy tudatos piactorzító lépésekkel leépítse a média sokszínűségét”. Megemlítik azt is, hogy a 2018-2020 közötti új adatok is bizonyítják, hogy az állami hirdetések diszkriminatív elosztása “felgyorsult akkor, amikor a független médiavállalkozások a COVID-19 járvány hatásaival küszködnek”.

Ingyenes mobilalkalmazásunkkal bárhol és bármikor elérheti a Szabad Európa weboldalának tartalmát. Töltse le díjnyertes applikációnkat a Google Play vagy az Apple Store kínálatából!

XS
SM
MD
LG