Akadálymentes mód

A legfrissebb hírek

Mától újra jóval drágább a taxizás Budapesten


Karácsony Gergely főpolgármester felszólal a Fővárosi Közgyűlés rendkívüli ülésén a városházán 2022. április 13-án
Karácsony Gergely főpolgármester felszólal a Fővárosi Közgyűlés rendkívüli ülésén a városházán 2022. április 13-án

Ismét drágul a hatósági áras budapesti taxizás, március 6-tól pontosan tíz százalékkal. A fővárosi vezetés igazából csak egy sávot határozott meg, amelytől lefelé is el lehetett volna térni, de a kormány lényegében azonnal megfúrta egy saját rendelettel. Így ezután is tiltott a hivatalos árnál olcsóbban fuvarozni a legnagyobb taxis piacon.

A legtöbb környező nagyvárostól eltérően Budapesten betiltották a versenyt a taxisok között, 2013 óta tilos a hatósági árnál olcsóbban taxizniuk az utasoknak.

Azóta a Fővárosi Önkormányzat folyamatosan emeli a budapesti taxitarifákat, legutóbb idén január 25-én tettek így a március 6-tól kezdődő időszakra. A fővárosi taxisok erős lobbija után

az alapdíj 1000-ről 1100 forintra, a percdíj 100 forintról 110 forintra, a kilométerdíj 400-ról 440-re nőtt.

Pontosabban Karácsony Gergelyék eredetileg nem erről döntöttek, hanem a bécsi taxiszabályokhoz hasonlóan középárat határoztak csak meg, amelytől felfelé és lefelé is el lehetett volna térni tíz százalékkal.

Többek között a bécsi példa alapján úgy ítélték meg, hogy egy ilyen sáv egyszerre tudja biztosítani a nagyobb versenyt és megnyugtatóan biztosítani a szolgáltatási színvonalat is.

„A jelenlegi gazdasági környezet egy folyamatosan újratermelődő, egyre nehezebben feloldható érdekellentétet hoz létre” – jegyezte meg akkor Baranyi Krisztina, Ferencváros polgármestere a Népszava szerint. Ő azt javasolta, hogy töröljék el a hatósági árat Budapesten, és bízzák a piacra a szolgáltatás beárazását.

„A szabad verseny csődbe kergetné a cégeket, miközben a szolgáltatás színvonala csökkenne, de a bécsi modell jó középút” – érvelt viszont Élő Norbert, a Demokratikus Koalíció képviselője. Karácsony Gergely is az utóbbi álláspont mellett volt, szerinte túlságosan eltérő piaci erővel bírnak a taxicégek Budapesten ahhoz, hogy úgy versenyezhessenek, mint lényegében minden más fuvarozási szolgáltatás. Végül az utóbbi álláspontot szavazta meg a Fővárosi Közgyűlés, a fideszes képviselők egyébként nem szavaztak.

Végül azonban mindegy volt, hogy mit szavaznak meg, mert

a taxisok a kormányhoz fordultak

a Világgazdaság szerint, hogy töröljék el ezt a tízszázalékos ársávot is.

Orbán Viktor pedig még aznap kiadott egy rendeletet arról, hogy a háborúra és a veszélyhelyzetre hivatkozva megszünteti ezt az ársávot, ennyit sem lehet eltérni a taxisok hatósági árától. Így a fővárosi taxisok újra elérték céljukat, továbbra is maradt az árverseny teljes hiánya.

  • 16x9 Image

    Szalai Bálint

    Szalai Bálint a Szabad Európa budapesti szerkesztőségének újságírója. Nyolc évig dolgozott az akkor leglátogatottabb híroldalnak számító Indexnél. Egyéb elismerések mellett 2015-ben megkapta a Gőbölyös Soma-díjat. A 2018/19-es akadémiai évben az Arizona Állami Egyetem Fulbright-program Humphrey-ösztöndíjasa volt. 

XS
SM
MD
LG