Montenegró a korábbi adósságprobléma ellenére újabb kínai projektbe kezd

Szerződést írnak alá 2023. március 29-én a Shandong-konzorcium és a montenegrói kormány képviselői, köztük Dritan Abazović miniszterelnök (jobbra áll)

Montenegró szándéknyilatkozatot írt alá Kínával egy új autópálya építéséről, amely a tengerparti Budvát és Tivatot köti majd össze. A projekt várhatóan mintegy 59 millió dollárba (húszmilliárd forintba) fog kerülni, és feléleszti az ismert aggodalmakat, miután egy korábbi autópálya-projekt súlyos adósságba taszította az országot.

Kilenc évvel azután, hogy egy ellentmondásos, Kína által finanszírozott és épített autópálya súlyos adósságba taszította Montenegrót, a balkáni ország megint egy kínai vállalattal szövetkezik egy új útszakasz építésére.

Montenegró március végén szándéknyilatkozatot írt alá egy kínai konzorciummal egy 54 millió eurós (húszmilliárd forintos) autópálya építéséről, amely a tengerparti Budvát és Tivatot köti majd össze jobban, egyben új útvonalat biztosít a helyi repülőtérre igyekvőknek. A tisztviselők szavai szerint a 16 kilométeres út építése két évig fog tartani, és a projekt része Montenegró hosszú távú terveinek a közlekedési infrastruktúra fejlesztésére, a turizmus fellendítésére és regionális közlekedési csomóponti pozíciójának megerősítésére.

Egy teherautó halad át a Bar–Borjale autópálya egyik alagútján

A döntést azonban sokan szkeptikusan fogadták, mivel az országnak egy alig néhány évvel ezelőtt befejezett autópálya-projekt miatt korábban adósságproblémái alakultak ki Kínával.

Az említett autópálya építését – amely a montenegrói parton fekvő Bartól a szerb határon túli Boljaréig vezetett volna – viták, késedelmek, valamint a költségnövekedéssel és az állítólagos korrupcióval kapcsolatos botrányok kísérték. A történtek Montenegró eladósodásával kapcsolatos aggályokhoz vezettek, mivel Montenegró jelentős tartozást halmozott fel Kína felé, amelynek Export-Import Bankja nyújtotta azt a közel egymilliárd dolláros kölcsönt, amely akkoriban Montenegró bruttó hazai termékének közel negyedét tette ki.

Az új projekt kapcsán is megjelentek már a növekvő költségek és adósságok miatti félelmek, de a montenegrói tisztviselők azzal igyekeztek elhárítani ezeket, hogy a kínai szereplőkhöz csak az építkezés – és nem a finanszírozás – céljából fordultak.

Kérdések merültek fel azzal kapcsolatban is, hogy a hatóságok hogyan fogják tudni kifizetni az új autópályát. A kormány közölte, hogy eddig csak 15 millió eurót (5,7 milliárd forintot) biztosított a projektre, és egy március 29-i sajtótájékoztatón kijelentették, hogy a hiányzó forrásokat „a beruházási költségvetésből vagy más finanszírozási eszközökből” fogják előteremteni.

A montenegrói Közlekedési Igazgatóság, amely a belügyminisztérium fennhatósága alá tartozik, nem válaszolt a Szabad Európa kérdéseire a finanszírozásról és arról, hogy az új projekt tovább növeli-e az ország eladósodottságát.

Mirza Mulešković, a podgoricai székhelyű Inteligencija MNE tanácsadócég alapítója azonban a Szabad Európának úgy nyilatkozott, hogy az új projekt a kínai befolyás fennmaradását jelzi Montenegróban és az egész Balkánon, de egyben a kínai vállalatok hatékonyságát is a régióban.

„Kína okosan tette elérhetővé pénzügyi forrásait oly módon, hogy tovább erősítse befolyását Montenegróban és a szomszédos országokban” – vélte Mulešković.

Az út megtisztítása

Az építési szerződést a kelet-kínai Sandong tartományban található vállalatok konzorciuma: a Shandong Foreign Economic and Technical Cooperation és a Shandong Luqiao Group nyerte el.

A konzorcium tette a legalacsonyabb ajánlatot az autópályára, de egyik cég sem rendelkezik állandó jelenléttel Montenegróban vagy a Balkánon. A Shandong Luqiao Group csak hat hónappal ezelőtt nyitott képviseleti irodát Podgoricában.

Abazović (jobbra) találkozik a tengerparti Grblje város képviselőivel, hogy megvitassák az autópálya-projekthez szükséges földterületek kisajátítását

A konzorcium egyike volt annak a négy kínai vállalatnak, amelyek ajánlatot tettek. A montenegrói hatóságoknak küldött nyolc ajánlat közül a három legolcsóbb mind kínai vállalaté volt.

A legalacsonyabb ajánlatot korábban a China Civil Engineering Construction Corporation (CCECC), a montenegrói vasutak korszerűsítésében részt vevő állami vállalat nyújtotta be. A cég azonban az építési költségek emelkedése miatt a 2022 júliusában megrendezett második pályázati forduló előtt visszavonta 42,6 millió eurós (16 milliárd forintos) ajánlatát.

A legfőbb aggodalom az emelkedő költségek nyomon követése lesz a növekvő globális infláció és a Bar–Boljare autópályával kapcsolatos múltbeli montenegrói tapasztalatok miatt.

A 54 millió eurós árcédula már most is magasabb ár, mint amennyit a montenegrói hatóságok terveztek, de elmondásuk szerint a lépéstartás miatt a piaci ingadozásokkal módosítaniuk kellett a költségvetésüket.

„Az, hogy végül magasabb vagy alacsonyabb lesz-e a megajánlott összegnél, elsősorban a fémtermékek, az üzemanyag, a homok és a cement árának változásától függ” – közölte a montenegrói kormány az új autópálya építéséről szóló sajtóanyagban.

Az építési költségeken túl a hatóságok még mindig küzdenek az új út megépítéséhez szükséges földterületek kisajátításával. Különösen az Adriai-tenger partján fekvő, Budva és Kotor közötti tengerparti város, Grblje lakosságának ellenállásába ütközik. Több tisztviselő szerint a projekt teljes ára tovább emelkedhet attól függően, hogy mennyire húzódik el a földterület megszerzésének folyamata.

Kínai vonzerő

Montenegró volt az egyik első európai ország, amely csatlakozott Kínának az Egy övezet, egy út (Belt and Road Initiative) elnevezésű, Afrikát, Ázsiát, Európát és Latin-Amerikát átfogó infrastrukturális és beruházási projektjéhez.

Azóta Kína befektetéseket eszközölt Montenegróban, többek között egy luxusüdülőhely építésébe az Adria partján és egy hőerőmű korszerűsítésébe.

A Budva és Tivat közötti autópálya befejezett projektjének illusztrációja

De a legjelentősebb vállalkozás a vitatott autópálya volt, amelynek szerződését 2014-ben írták alá.

Az építkezés többszöri csúszása közepette a 620.000 lakosú balkáni ország nehézségekkel kezdett szembesülni a hitel visszafizetésekor, ami 2021-ben már kritikussá vált. Ahhoz, hogy védekezzenek az árfolyam-ingadozások ellen és segítsenek a kormánynak betartani a törlesztési ütemtervet, végül az Európai Bizottság és egy nyugati bankcsoport segítségére volt szükség.

A projekt körüli pénzügyi helyzet azóta stabilizálódott, de a tervezett 163 kilométeres autópályából a mai napig csak 41 kilométer készült el, és a folytatás továbbra is bizonytalan.

A nagy kudarcok ellenére úgy tűnik, hogy mindez nem zavarja Montenegró vezetését, továbbra is keresi a kínai befektetéseket.

Szöveg: Reid Standish (Prága), a Szabad Európa balkáni szolgálatának újságírója Milos Rudovics montenegrói tudósítása alapján.