Válaszolt a Mercedes-gyár: vizet csak kézmosáshoz és a légkondikhoz használnak majd az akkumulátorbeszerelő üzemben

  • kecsup.hu

A kecskeméti Mercedes-gyár

A Mercedes-Benz Manufacturing Hungary (MBMH) Kft. közölte a KecsUppal: nem tervezi akkumulátorcella-gyártó üzem létrehozását a kecskeméti telephelyen. Egy nagyfeszültségű akkumulátorrendszerek beszerelésére szolgáló épületet hoznak létre, amelynek vízfogyasztása előreláthatóan 25-30 köbméter körül alakul majd naponta, ami csak csekély mértékben növeli a telephely jelenlegi vízfogyasztást. Kiemelték: a gyár új épületei zöldenergiával működnek majd, tetejükre nagyméretű napelemrendszert telepítenek.

Mint arról a KecsUp.hu múlt héten beszámolt, július 18-án a magyarepitok.hu oldalon (alapítója Oltyán József, kiadója a MAKROLER Médiaügynökség Kft. és a REGON Média Zrt., utóbbi többségi tulajdonosa Szíjj László) jelent meg egy cikk, amely szerint a Market építi fel a Mercedes új, hetvenezer négyzetméter szintterületű gyártócsarnokát Kecskeméten. „Az új csarnokban lítiumion-akkumulátorok összeszerelését végzik majd.” Az új batteriemontage (a montage jelentése magyarul: összeszerelés) gyártócsarnokról szóló anyagban a magyar magasépítő cég közleményére hivatkoznak. Kiderül belőle az is, hogy az üzem kivitelezési munkálatai 2023 szeptemberében indulhatnak el, a megvalósítás tervezett időtartama pedig 15 hónap.

A cikket több portál átvette, így a kecskeméti önkormányzati sajtó, a hiros.hu is, a magyarepitok.hu-ra hivatkozva. Az eredeti cikk viszont már nincs fent a magyarepitok.hu-n: az eredeti helyen hibaüzenet fogadja a látogatót. Az oldalon böngészve sem találtuk meg a cikket: nincs a Mi épül? rovatban, ahol eredetileg volt, és különböző szavakra – így Kecskemét, Mercedes, akkumulátor – rákeresve sem dobja ki. Írtunk a cikket jegyző Hegedűs Gergely főszerkesztőnek, mi az oka a cikk eltávolításának, de nem kaptunk választ. Az eredeti cikkről készítettünk képernyőmentést.

A gyár májusban közölte, hogy a kecskeméti gyár területén új beszerelőüzem létesül a jövőbeli Mercedes EQ modellek gyártásához szükséges nagyfeszültségű akkumulátorok számára. A felröppent hír miatt – ami összeszerelő üzemről szól –, biztos, ami biztos írásban megkérdeztük a cégtől: ugyanarról a két üzemről van-e szó, tehát ez a korábban beszerelőüzemnek nevezett csarnok? A gyár július 24-én, hétfőn válaszolt.

Ehhez kapcsolódóan: Munkaerőhiány Kecskeméten: több cég várja a távol-keleti dolgozókat

Nyersanyagot vagy vegyi anyagot nem dolgoznak fel

„Köszönjük érdeklődését a Mercedes-Benz kecskeméti gyára iránt. Az ön által idézett cikkek tőlünk függetlenül születtek. A Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. a kezdetektől fogva világos és egyértelmű tájékoztatást nyújt a témában. Mint azt idén május 2-án bejelentettük, vállalatunk az Electric Only stratégiájának részeként a kecskeméti gyár területén egy új, a Mercedes EQ jövőbeli modelljeihez szükséges, nagyfeszültségű akkumulátorrendszerek beszerelésére szolgáló épületet hoz létre. Ez a beruházás tehát egy akkumulátorbeszerelő üzem létrejöttét jelenti. A Mercedes-Benz a kecskeméti telephelyen nem tervezi akkumulátorcella-gyártó üzem létrehozását” – hangsúlyozta a cég.

Hogy teljesen egyértelmű és világos legyen a helyzet, rákérdeztünk arra is, pontosan mit lehet tudni a Mercedes-gyár területén tervezett akkumulátorüzemről, az akkumulátorgyártás mely részfolyamatai zajlanak majd itt: már az elektródagyártás és cellakészítés is, vagy csak a modulok és akkupakkok összeszerelése?

„A kész akkumulátorcellák teljesen összeszerelt állapotban, kész akkumulátormodulokban érkeznek majd meg hozzánk partnereinktől. Az évtized közepétől, az új Mercedes EQ modellek gyártásba kerülésével egy időben az akkumulátorbeszerelő üzemben is megkezdődik majd a munka. Ennek során az egyes modulokat az új üzemben látják majd el a szükséges vezérlőelektronikával, és szerelik készre. A nagyfeszültségű akkumulátort az úgynevezett házasítás előtt (vagyis mielőtt végleges helyére kerülne be a járműbe) minden, biztonsági szempontból fontos tényezőre tesztelik, hogy a folyamat végén egy tisztán elektromos meghajtású Mercedes-Benz gördülhessen le a gyártósorról. Az akkumulátor összeszerelése tisztán mechanikus munkafolyamatokból áll, akkumulátorgyártásból ismert nyersanyagot vagy vegyi anyagot nem dolgoznak fel a folyamatok során” – írta az MBMH.

Aziránt is érdeklődtünk, történtek-e számítások, hogy a munkálatok mekkora energia- és vízigénnyel járnak napi/havi/éves szinten, és milyen módon történik majd ennek biztosítása.

„Az új akkumulátorbeszerelő üzemben nem zajlik majd vízigényes gyártási tevékenység. Vizet mindössze az épület légkondicionálásához és a dolgozók higiéniai igényeihez (például kézmosás) használnak majd fel. A tényleges, reális vízfogyasztás előreláthatóan körülbelül 25-30 köbméter körül alakul majd naponta. Ez csak csekély mértékben növeli a telephely jelenlegi vízfogyasztását” – áll a gyár válaszában.

Az MBMH azt is hangsúlyozta: a Mercedes-Benz célja, hogy az évtized végére a teljes életciklusra vetítve legalább a felére csökkentse 2020-hoz képest az egy személygépkocsira jutó szén-dioxid-kibocsátást. Ebben jelentős szerepet játszik a mérleg szerinti szén-dioxid-semleges gyártás, a zöldáram beszerzése és a saját megújulóenergia-termelő kapacitás növelése.

Hozzátették: a természeti erőforrások igénybevételének csökkentését is célul tűzték ki.

„A kecskeméti gyár – és így a gyárbővítés részeként létrehozandó új épületek is – zöldenergiával működnek majd. Az energiaszükséglet jelentős részének fedezése érdekében az új épületek tetejére nagyméretű napelemrendszert telepítenek. A felületkezelésben – beleértve a festést is, amely a gyártási folyamat egyik leginkább energiaigényes fázisa – a kecskeméti üzem az új gyártósor 2025-ös indulásakor a fenntarthatóság terén is új mércét kíván felállítani, elsőként teljesen száműzve a fosszilis tüzelőanyagokat. A vállalat az új akkumulátorbeszerelő üzem esetében is maximális energiahatékonyságra törekszik, így az üzem csak kismértékben növeli majd a kecskeméti üzem teljes fogyasztását” – zárul az MBMH válasza.

Ehhez kapcsolódóan: Ellentmondások és információhiány a kecskeméti napelempark ügyében
Írta: Hraskó István.