Százéves légi fotókon a mai Irán

1924-ben Walter Mittelholzer svájci pilóta és fotós rendkívüli képsorozatot készített a levegőből a mai Iránról, amikor az ország a modernizáció átalakulásának küszöbén állt.

1924 telén egy Teherán melletti kis falu lakói csodálkozva néztek, amikor egy fémvázas repülőgép földet ért, végigdöcögött a mezőn, majd porfelhőben összerogyott, miután eltört a futóműve.

Burkába öltözött nők nézik, ahogy Walter Mittelholzer repülőgépét javítják egy Teherántól negyven kilométerre fekvő településnél 1924 decemberében

A gépet Walter Mittelholzer svájci pilóta vezette, aki meghívást kapott a perzsa kormánytól, hogy szállítson egy új Junkers gépet az országba, amelyet 1935-ben Iránnak neveztek át.

Walter Mittelholzer pilóta és fotós (balra) és Ernst Bissegger szerelő 1924-es Perzsiába repülésük előtt

Kaspar Surber svájci újságíró, aki könyvet írt Mittelholzerről, a Szabad Európának elmondta, hogy a pilótát részben azért választották ki a perzsiai útra, hogy az ott készült légi felvételek révén „népszerűsítse a repülést”.

Mittelholzer ugyanis abban az időben arról volt híres, hogy ő volt az első, aki repülőgépről lefényképezte Svájc hegyeit.

Teherán négyszáz méter magasból, háttérben az Alborz-hegységgel

Surber szerint az 1920-as években a német és a brit légitársaságok között versenyfutás zajlott a perzsa légi járatok beindításáért, így Mittelholzer fotós képességei kulcsfontosságú előnyt jelentettek a promócióban.

Egy svájci lap így írt a pilótáról: „A svájciak tudják, mit várhatnak Mittelholzer úrtól, aki nemcsak repülőgépet tud vezetni ismeretlen országokon át, hanem repülés közben fényképezni és filmezni is tud.”

Abdol-Azim sah szentélye Észak-Iránban

A Teherán előtt negyven kilométerrel történő csúfos landolás után Mittelholzer és Bissegger összetűzésbe került a falusiakkal, míg végül megérkezett a segítség a perzsa fővárosból, és megjavították a repülőgépüket.

A kezdeti feszültség után a helyiek is segítettek Mittelholzer gépét a helyére húzni

Mittelholzer és Bissegger Svájcból Perzsiába tartó, több mint háromezer kilométeres útja során előbb a török hatóságokkal került összetűzésbe, akik lefoglalták a gépüket, később a Bagdadban vásárolt rossz minőségű benzinnel voltak gondjaik, és végül hibás térképek kényszerítették őket a szerencsétlen leszállásra, aminek során a gép futóműve összeomlott.

Folyó hegyvonulattal madártávlatból 1924-ben Perzsiában

Mittelholzer első benyomásai Perzsiáról felülről „olyan tájakról szóltak, amelyek kietlenek és üresek, és hosszan terülnek el a szemlélődő előtt. Hatalmas alluviális legyezők, törmelékhalmok és sós folyók deltái jellemzik az országot.”

Perzsa falu Mittelholzer fényképén

Időnként elszigetelt települések tűntek fel, ahogy a páros a terület felett repült.

„Itt-ott felragyog egy-egy zöld folt – írta Mittelholzer –, amelynek közepén egy-egy téren vályogkunyhók emelkednek a keskeny és kanyargós utcákon. A kertek alatt ezüstszínű sávok jelzik az öntözőcsatornákat.”

Busehr, a Perzsa-öböl-menti város háromszáz méteres magasságból

Mittelholzer megragadta a lehetőséget, hogy felülről fényképezze Perzsiát, és olyan felvételeket készítsen, amelyeket ma a zürichi ETH könyvtára őriz.

Busehr kikötője Mittelholzer szemével

A svájci fotós-pilóta a földön is használta kameráját, hogy megörökítse a drámai változások küszöbén álló országot Reza Pahlavi sah alatt, aki Perzsia „modernizáló önkényuraként” vált ismertté.

Egy falakkal körülvett perzsa falu Mittelholzer repülőgépéről fényképezve

Mittelholzer perzsiai látogatásának idején az ország nem rendelkezett jelentős vasúti vagy közúti hálózattal, a külkereskedelemben még mindig a tevekaravánokat használták, így a légi közlekedés vonzó lehetőség volt az ország uralkodói számára.

Iszfahán városa a mai Irán közepén 1924-ben

Mivel Perzsiában a repülőipar még gyerekcipőben járt, Mittelholzer és Bissegger gyakorlatilag egyedül voltak a levegőben, amikor alacsonyan a városközpontok fölé szálltak, hogy olyan képeket készítsenek, amelyek hamarosan megdöbbentették az európai közönséget.

A Junkers repülőgép Teherán felett

Mittelholzer megjósolta, hogy a légi fotók jelentős szerepet játszanak majd a jövő dokumentarista képalkotásában.

„Egy másik, eddig nem látott világ tárul elénk. Mintha a Föld ezáltal új arcot, az ember pedig új, hibátlan szemet kapna” – írta 1928-ban.

Egy épülő halászhajó Busehrben

Miután több hetet töltöttek Iránban, a két svájci végül autóval tette meg a visszautat Európába. Mittelholzer később társalapítója volt annak a cégnek, amelyből 2002-es csődjéig Svájc nemzeti légitársasága, a Swissair lett. 1937-ben, negyvenhárom évesen, hegymászóbalesetben halt meg.

Kásán városa Irán mai Iszfahán tartományában

Egy barátja egy újság gyászjelentésében azt írta, hogy Mittelholzer halála a hegyekben, amelyeket szeretett, és amelyek rendkívüli karrierjét elindították, tragikus költőiséggel bír: „Utolsó vándorlásán átölelték és magukhoz vették, és talán nem is kívánt volna jobb véget, de sajnos túl korán jött, annyi minden várt volna még rá.”