Akadálymentes mód

A legfrissebb hírek

A csaknem ingyenes tömegközlekedés enyhítette a dugókat a német városokban


Utasok a müncheni főpályaudvar egyik peronján Németországban, 2015. április 22-én
Utasok a müncheni főpályaudvar egyik peronján Németországban, 2015. április 22-én

Hetek alatt enyhültek a dugók Németországban, miután szinte ingyenessé tették a tömegközlekedést, ami arra utal, hogy Európa legnagyobb gazdaságában sikerrel járhat az autófüggőség csökkentését célzó kísérlet.

Június eleje óta Németországban kilenc euró (3500 forint) a havi bérlet, amely korlátlan utazásra jogosít a tömegközlekedési hálózat nagy részén. Az augusztus végéig tartó akció célja az volt, hogy enyhítse az infláció növekedését és csökkentse az autók károsanyag-kibocsátását.

Merész lépés volt ez a BMW, a Mercedes és a Volkswagen hazájában, ahol nincs sebességkorlátozás az autópályán.

A punkok kihasználták az olcsó utazási lehetőséget és júniusban Németország minden tájáról az előkelő üdülőszigetre, Syltre özönlöttek polgárt pukkasztani. Az azonban nem volt egyértelmű, hogy a legtöbb autós leparkolja-e szeretett kocsiját, és felszáll-e a buszra, villamosra vagy a vonatra.

Bár még korai lenne következtetéseket levonni, a TomTom navigációs cég adatai arra utalnak, hogy a kezdeményezésnek lehet eredménye.

A június 20-ával kezdődő héten 26 városból 23-ban csökkent a csúcsforgalom a május 16-ával kezdődő héthez képest, amikor a kedvezményes bérletet bevezették - derül ki az adatokból. A TomTom azért választotta ezt a két hetet, mert egyikben sem voltak ünnepnapok.

„Ez a csökkenés a kilenc eurós bérlet bevezetésével függ össze" - mondta Ralf-Peter Schaefer, a navigációs cég közlekedési szakértője.

A csökkenésben ugyanakkor más tényezők is szerepet játszhatnak, például a magas üzemanyagárak és a világjárvány óta egyre elterjedtebb otthoni munkavégzés.

De a TomTom adatai a teljes június hónapra is kisebb torlódásokat mutatnak mind a májushoz, mind a világjárvány előtti, 2019-es júniushoz képest: 26 városból 24-ben csökkent a dugó júniusban májushoz képest, és 26 városból 21-ben 2019 júniusához képest.

Az eredmények a politikai döntéshozók érdeklődését is felkelthetik, akik mérlegelik, hogy augusztus után is fenntartsák a nagyon olcsó tömegközlekedést.

„Ha én a kormány helyében lennék, most tényleg alaposan átgondolnám” - mondta Schaefer.

Az olcsó bérlet a vonatok kihasználtságát is felpörgette, amely júniusban 42 százalékkal nőtt 2019 azonos hónapjához képest a német statisztikai hivatal adatai szerint.

Az utasszám emelkedése a tömegközlekedési eszközökön a hétvégéken volt a legmarkánsabb, egyes utasok már a túlzsúfoltságra panaszkodtak.

2020-ban Luxemburg volt az első ország, amely ingyenessé tette a tömegközlekedést. Az ottani szakemberek szerint a villamosok használata nőtt meg jelentősen. A TomTom adatai szerint az elmúlt hónapokban az utak zsúfoltsága csökkent a járvány előtti szintekhez képest.

A németek egy részét azonban nehéz lesz leszoktatni az autóról. Schaefer szerint ő még mindig szívesebben megy autóval a berlini irodájába, hogy időt takarítson meg az utazásán.

Készült a Reuters tudósításának felhasználásával.
XS
SM
MD
LG