Akadálymentes mód

A legfrissebb hírek

Szerb légicégek segítenek kijátszani az oroszoknak a repülési szankciókat


Az Air Serbia gépe a belgrádi Nikola Tesla repülőgép betonján. 2021. január 16.
Az Air Serbia gépe a belgrádi Nikola Tesla repülőgép betonján. 2021. január 16.

Akkora a rés az oroszok elleni repülési szankciókon, hogy abba még egy Airbus is belefér. Két szerb légitársaság még ma is szállít utasokat Moszkvába és onnét.

Az állami tulajdonú Air Serbia és a magánkézen lévő Air Pink a kezdetektől kihasználta, hogy Belgrád nem csatlakozott az uniós büntetőintézkedésekhez. Az áraik az egekbe szöktek, de a jegyek így is fogynak.

A FlightRadar24 nyomkövető oldal szerint azon a napon, amikor az Európai Unió bejelentette az orosz légi közlekedést sújtó tilalmat, Szentpétervárról Belgrádba repült az Air Pink egyik gépe, jóllehet más, EU-n kívüli európai országok, így Nagy-Britannia vagy Norvégia szintén lezárták légterüket az orosz gépek elől. Egy nappal később az Air Serbia és az Air Pink egyaránt közlekedett Moszkvából a belgrádi Nikola Tesla repülőtérre.Hogy hányan voltak a gépek fedélzetén, azt nem sikerült megtudnia a Szabad Európának az illetékesektől.

Az Air Serbia hetente nyolcszor repül Moszkva és Belgrád között, és repüli Szentpétervárt is. Az Air Pink flottája 15 olyan kisebb gépből áll, melyek legfeljebb nyolc utast szállítanak, és egy olyanból, amelyik 13-at. Tulajdonosa egy kormányközeli szerb vállalkozó, Zeljko Mitrovicaki, akinek komoly érdekeltségei vanna a médiában is.

Nem csak Belgrádban landolnak a szerb gépek

A múlt héten a FlightRadar24 szerint a többi közt Moszkvában és Szentpéterváron, Nizzában, Szalonikiben és Palma de Mallorcán landoltak Air Pink gépek.

Szerbia nem tagja az Európai Uniónak, Aleksandar Vučić elnök pedig évek óta próbálja ötvözni az európai integrációt a moszkvai és pekingi kapcsolat szorosabbra fűzésével. Vučić erősen udvarolt Moszkvának diplomáciai támogatásért Koszovó elismerésének megakadályozásában, katonai felszerelésekért, olcsó gázért és befektetésekért. A jövő hónapban három fontos választáson kell pártjával, a Szerb Haladó Párttal együtt bizonyítania, márpedig a közvéleménykutatók szerint a szerbek többsége "baráti" államnak tekinti Oroszországot.

Olyannyira, hogy pénteken szerbek ezrei vonultak orosz zászlókat lengetve Putyin elnök képeivel Belgrádban az orosz nagykövetséghez. Támogatásukról biztosították Moszkva ukrajnai háborúját.

Vučić a múlt héten ugyan "súlyos hibának" és az ukrán területi egység megsértésének nevezte Putyin invázióját, de azt elutasította, hogy Belgrád is csatlakozzon az Oroszország elleni szankciókhoz.

Brüsszel nem örül

Brüsszel szoros figyelemmel kíséri, hogy mi folyik a Balkánon. Ana Pisonero, az Európai Bizottság szóvivője azt mondta: "a tagjelölt országoktól, így Szerbiától is elvárjuk, hogy megfeleljenek az EU külpolitikai és biztonsági kérdésekkel kapcsolatos döntésének és álláspontjának". A légtér-szankciók esetében is.

A belgrádi Stratégiai Politikai Tanács ügyvezető igazgatója, Nikola Lunic arra figyelmeztet a Szabad Európának nyilatkozva, hogy "nagyon óvatosnak kell lennünk az oligarchák, üzletemberek és politikusok szállításával kapcsolatban, mert ők esetleg a moszkvai kormányzat szűk köréhez tartozhatnak".

Orosz repülőgépek nem tudnak leszállni Belgrádba, mert olyan országok légterén kellene áthaladniuk, melyek részesei a büntetőintézkedésnek. Az orosz oligarchák és Putyin más barátai pedig nem bérelhetnek gépeket Belgrádon keresztül, mert a szankciók minden olyan, nem Oroszországban bejegyzett repülőgépre is kiterjednek, amelyet orosz állampolgár irányít, birtokol vagy bérel.

Hosszabb távon mások még nagyobbat kaszálhatnak

Szakértők szerint az Air Serbia a maga egy széles törzsű, 12 keskenytörzsű és öt légcsavaros repülőgépből álló kicsi és földrajzilag nehezen elérhető flottájával hosszabb távon nem igazán profitálhat a helyzetből, a nyugati légtértilalmakból és az orosz ellentilalmakból. Nem úgy, mint például az isztambuli csomóponttal rendelkező Turkish Airways, a Qatar Airways vagy az Emirates.

Oroszország február 28-án zárta le légterét a repülési tilalmakra reagálva 36 ország légitársaságai előtt, beleértve az EU mind a 27 tagállamát, az Egyesült Királyságot és Kanadát.

Készült a Szabad Európa központi szerkesztősége írásának felhasználásával.

XS
SM
MD
LG