Nem csak a fiataloké a világ – legalábbis Dél-Koreában nem. Mostanra megszoktuk, hogy irigyelt külsővel rendelkező fiatal celebek árasztották el a közösségi médiát és segítenek a cégeknek vásárlókat toborozni. A távol-keleti országban azonban az ágazat immár egy új generációra összpontosít – az idősebbekre.
Az idősebb nők sokáig láthatatlanok voltak a dél-koreai szórakoztatóiparban, mivel az iparág ragaszkodott a szigorúan konzervatív, hagyományos női szerepekhez, és csak odaadó anyaként volt hajlandó ábrázolni őket.
Manapság a reklámokban és tévésorozatokban azonban már ők kerülnek előtérbe.
A trend egyik úttörője a 74-éves Oscar-díjas Cson Dzsihjon, aki a Minari című filmben játszott szerepéért kapta a kitüntetést és aki az Oriental Brewery cég sörét és a Zig Zag vásárlási appot népszerűsíti.
A sörreklám például külön rájátszik arra, hogy szokatlan bajnokot találtak az italnak.
„Most, hogy olyanvalaki, mint én, szerepelhet egy sörreklámban, a világ sokkal jobb lett” – mondja.
Cson egy Cass sörrel a kezében arról mesél, hogy azzal szerez barátokat, hogy hitelesen adja önmagát és hogy a sör segít az embereknek feloldani a szociális gátlásaikat.
Mizu, Nagyi?
Kim Szohí dél-koreai producer pedig arról beszélt, hogy csun idei Oscar-díja inspirálta a Wassup K-Grandma (Mizu, K-Nagyi?) című realitysorozatát.
Elmondása szerint a dél-koreai fiatalok újfajta érdeklődést mutatnak az idősebbek iránt. Ebből még egy új kifejezés is született, a harmaenial, amely a dél-koreai harmoni, azaz nagymama és az angol millennial szó elegye.
A májusban sugárzott Wassup K-Grandma Kim szerint az egyik első koreai sorozat volt, amelyben a nagymamák voltak a főszereplők.
A program külföldi vendégei a koreai nagyik „ideiglenes vejeként” laktak velük. A sorozat ízét az adta, ahogy a nagymamák megpróbáltak kommunikálni a külföldi rokonokkal, miközben házikoszttal tukmálták és ginzengből készült alkoholos italokkal itatták őket.
A siklóernyőző, szabadszájú nagymama
Park Makrje, népszerű dél-koreai youtuber szerint az országban gyorsan változik a nemekhez és az életkorhoz való hozzáállás.
„Régen az emberek azt hitték, hogy a nőknek csak háziasszonynak lehet lenniük, akik otthon főznek, de ez egyszer volt, hol nem volt. Az embereknek alkalmazkodniuk kell a mai korhoz” – mondta.
A 74 éves Park a dél-koreai médiaőrület egyik főszereplője.
Korea Grandma nevű YouTube-csatornáját több mint 1,32 millió ember követi. Videóiban Park káromkodva kommentálja a tévéműsorokat és sikoltozva siklóernyőzik.
A „nagyi” sikere utat nyitott másoknak is. Jang Miung-szuk divat- és életmódtippeket oszt meg meg a Milanonna nevű csatornáján, egy Gganzi néven ismert és meghatározhatatlan korú nagypapa pedig rappel és személyes történeteket oszt meg a japán gyarmatosítás idejéből, míg a 76 G-gourmet csatorna gazdája szingli életével büszkélkedik.
„Azt szeretném mondani a nagymamáknak, hogy próbáljanak ki mindent, amit csak akarnak, és ne törődjenek a korukkal” – mondta Park az Associated Press hírügynökségnek.
„A fiataloknak meg azt üzenem: minden rendben lesz, amíg egészségesek maradtok – mondta. – Küzdjetek tovább, és sok szerencsét!”