Akadálymentes mód

A legfrissebb hírek

Egy év után folytatódik az Északi Áramlat 2 gázvezeték építése


Az Akademik Cherskiy orosz építőhajó várakozik Mukran kikötőjében, a balti-tengeri Ruegen szigeten, Németország északkeleti részén, 2020. szeptember 7-én.
Az Akademik Cherskiy orosz építőhajó várakozik Mukran kikötőjében, a balti-tengeri Ruegen szigeten, Németország északkeleti részén, 2020. szeptember 7-én.

December elején indulhat újra a munka a Balti-tenger alatt, a gázvezeték építése egy éven keresztül állt az amerikai szankciók miatt.

Az Északi Áramlat 2 projektcég november 28-án jelentette be, hogy folyatják a munkát a vezeték mindkét ágán, mintegy 2,6 kilométeres szakaszokon, Németország kizárólagos gazdasági övezetében.

A német NDR 1 Radio MV a stralsundi balti tengeri vízi szállítási hivatalra hivatkozva azt közölte, hogy december 5-én indul újra az építkezés.

Szélesítenék a szankciók körét

Az Egyesült Államok tavaly decemberben szankciókkal kényszerítette ki az Északi Áramlat 2 építésének felfüggesztését. A vezetéken keresztül ugyanis kétszeresére nőne az Oroszországból közvetlenül Németországba érkező gázmennyiség.

A szankciók vonatkoztak minden olyan hajóra, amely részt vett az Északi Áramlat 2 építésében, és a hatásukra a svájci Allseas gázvezeték-építő cég nem sokkal a projekt befejezése előtt felfüggesztette a munkát.

Az amerikai kongresszus elé már beterjesztettek egy újabb javaslatot, amely kiszélesítené a szankciók körét minden olyan személyre, aki biztosítási szolgáltatással, technikai segítséggel vagy hegesztéssel segíti a gázvezeték építését.

76 kilométer a tenger alatt

Egyelőre nem egyértelmű, hogy hajókat is használnak-e majd az Északi Áramlat 2 fennmaradó szakaszainak építéséhez. A projekt befejezéséhez még 16 kilométernyi vezetéket kellene elkészíteni a német, és 60 kilométert a dán felségvizek alatt.

Az eredeti tervek szerint a munkát az Akademik Cserszkij nevű építőhajó fejezte volna be, de a Marine Traffic információi szerint az orosz felségjelű hajó már elhagyta a németországi Mukran kikötőjét, amely a projekt központjául szolgál, és jelenleg Kalinyingrád partjainál várakozik.

Az NDR 1 Radio MV szerint nem biztos, hogy a hajó megkapta a dán kormány engedélyét a munka folytatására. A norvég hatóságok már részben korábban visszavonták minden olyan hajó engedélyét, amely részt vesz az Északi Áramlat 2 építésében, bár magát a vezeték lefektetését nem tiltották meg.

Feszültség Washington és Berlin között

Eközben Mecklenburg-Vorpommern német szövetségi állam, ahol a gázvezeték véget ér, sajtóhírek szerint a héten egy állami trösztöt hozott létre, hogy védje az amerikai szankcióktól az Északi Áramlat 2 építésén dolgozó cégeket.

Az NDR 1 Radio MV szerint a döntéshozók egyfajta jogi kiskaput használnak ki, hogy megkerüljék a szankciókat.

A gázvezeték ügye komoly feszültség forrása az Egyesült Államok és Németország között. A berlini álláspont szerint Washington jogtalanul próbál korlátozni egy külföldi beruházást, akadályozva Európa energiaellátását.

Az amerikai kormány azért próbálja leállítani a vezeték építését, mert szerintük az növelné Európa függőségét az orosz energiaexporttól, és csökkentené Ukrajna szerepét az orosz gáz szállításában.

Az Északi Áramlat 2 építésére mintegy 10 milliárdba került, ennek mintegy felét a német Uniper és Wintershall cégek, az angol-holland tulajdonú Shell, az osztrák OMV és az Engie állta.

Oroszország eredetileg 2020 elejére tervezte a projekt befejezését. A hajókat érintő szankciókra reagálva Vlagyimir Putyin orosz elnök azt mondta, reményei szerint 2021 elejére sikerül befejezni a gázvezeték építését.

Forrás: dpa, NDR 1 Radio MV.

Érdekesnek találta cikkünket? Ingyenes mobilalkalmazásunkkal bárhol és bármikor elérheti a Szabad Európa weboldalának tartalmát. Töltse le díjnyertes applikációnkat a Google Play vagy az Apple Store kínálatából!

XS
SM
MD
LG