Akadálymentes mód

A legfrissebb hírek

Jött a Mol, és szinte megállt a hazai roncsautópiac


(Képünk illusztráció)

Harmadannyi helyen lehet csak roncsautót leadni az országban, miután az autóbontók kétharmada nem kötött szerződést a Mol hulladékkoncessziós cégével. Ezért utóbbiak július 1-jétől nem vehetnek át karambolos vagy öreg autót, amelyeket a tulajdonosok kivonnának a forgalomból. Akik leszerződtek a koncessziós társasággal, azok sem tepernek: van olyan cég, amelyik egyet sem, van, amelyik csak néhány darab autót vett át az elmúlt szűk két hónapban. A biztosítók által előszeretettel használt internetes roncsbörzéken is drasztikusan visszaesett a forgalom.

„Vedd már át az autóm, ne hülyéskedj már” – mondta egy ingerült ügyfél egy vidéki autóbontó telep előtt. Hiába próbálta megmagyarázni neki a bontó tulajdonosa, hogy nem veheti meg karambolos autóját, mert július 1-jétől azok a telepek vehetik csak át, amelyek leszerződtek a Mol hulladékos cégével.

A vidéki telephelyen működő cég nem írt alá a MOL MOHU Zrt.-vel szerződést, így nem vehet át több roncsautót.

„Nehezen értik meg az emberek, hogy nálam nem adhatják le a sérült vagy öreg autójukat. Nem vehetem meg tőlük, mert az új hulladékgazdálkodási rendszerben csak a MOHU-val szerződő cégek tehetik meg” – mondta a neve elhallgatását kérő vállalkozó.

Ehhez kapcsolódóan: Hulladékkoncesszió: az autóbontók kétharmada nem szerződött a Mol cégével

Amikor megkérdezik, hogy mit csináljon, a Mol hulladékos cégéhez irányítják. A MOHU honlapján elérhető lista szerint az egész országban 65 vállalkozásnál lehet leadni a roncsautót. Azért nem telephelyet írtunk, mert abból kevesebb van, van olyan telephely, amely két vállalkozóhoz tartozik. Például a Bonci Autóbontó Kft.-nek a budapesti Keresztúri úton található a telephelye, éppen ott, ahol Szira Károly egyéni vállalkozónak is.

Harmadannyi telephely

Ez nem csoda, hiszen utóbbi a kft. egyik tulajdonosa is. A debreceni Festő úti telephelyen is két cég, az Euroservice-Plus és a Zocsa Car Kft. várja az ügyfeleket, hasonlóan a kecskeméti Szent István körúton működő telephelyhez, amelyen az Acélcsillag és a PIPO-Parts Kft. osztozik.

A koncesszió júliusi elindulását követően tehát az ország 62 pontján lehet megszabadulni az öreg vagy gazdasági totálkárra tört autóktól. Ezeknek a cégeknek egy jelentős része nem is autóbontó, csupán fémhulladék-átvevő hely, magyarul MÉH-telep.

Két hónappal ezelőtt háromszor ennyi helyen, 187 cégnél lehetett roncsautót leadni, ebből mintegy kilencven vállalkozás foglalkozott autóalkatrész-kereskedelemmel is. A számokból látszik, hogy az autóbontók kétharmada nem írt alá szerződést a Mol hulladékos cégével, emiatt július 1-jétől nem vehet át roncsokat, mert arra csak a MOHU-val szerződő partnereknek van joguk.

De az sincs jobb helyzetben, aki egy olyan bontónál szabadulna meg az autójától, amelyik aláírt a MOHU-val.

„Jelentősen visszaesett az átvett mennyiség a telepeken, mert most külön kell válogatni a koncesszió hatálya alá tartozó és nem tartozó hulladékot. Ez jelentősen meghosszabbítja a szelektálás folyamatát” – mondta egy másik vállalkozó, aki leszerződött a Mol koncessziós társaságával.

Ehhez kapcsolódóan: Így einstandolhatja a Mol a hulladékos cégek vagyonát

A Szabad Európa információi szerint vannak olyan telephelyek, amely egyetlen roncsautót sem vett át az elmúlt szűk két hónap alatt, mert nem működik a MOHU informatikai rendszere.

„Azt mondták a Molnál, hogy csináljunk mindent úgy, ahogy eddig, az adatokat pedig vigyük fel egy Excel-táblázatba” – mondta egy autóbontós. Ő nem akart ezzel bajlódni, úgyhogy egyelőre nem vett át inkább autót.

„Eddig öt autót vontunk ki a forgalomból júliusban és augusztusban” – mondta egy másik autóbontós, aki szintén leszerződött a MOHU-val. Elmondása szerint a számítástechnikai rendszer nem működik, adatokat egyelőre nem tudnak feltölteni. Nekik is azt mondták a Mol emberei, hogy mindent csináljanak úgy, ahogy eddig.

Szigorúbb szabályok

Ez azért érdekes fejlemény, mert a MOHU júliusi színre lépésével az autóbontás szabályai is megváltoztak. Sokkal szigorúbb és bonyolultabb lett a procedúra. Például a légzsákokat is ki kell szerelni és külön tárolni, amit eddig nem kellett, hiszen biztonsági okokból nem volt szabad értékesíteni, bontott alkatrészként beszerelni, ezért nem is foglalkoztak vele a bontósok, ment a présbe és fémhulladékként a MÉH-telepre. Most szinte minden alkatrészt le kell mérni, de a legtöbb autóbontó nem rendelkezik mérleggel.

A bontósok hozzászoktak, hogy adminisztrálni kell, milyen alkatrészt szereltek ki, ahhoz azonban nem, hogy mindent súlyban tartsanak számon. A MOHU viszont azt várja el, hogy a bontás folyamán mindent lemérjenek.

Ehhez kapcsolódóan: Hulladékkoncesszió: mintha egy magáncég diktálna a kormánynak

Mivel a roncsautók az új rendszerben a Mol cégének tulajdonát képezik, a MOHU szeretné rajta tartani a szemét a vagyontárgyain. A bontósoknak azt is vállalniuk kellett, hogy bekamerázzák a telepet, sőt tetőt is kell építeni a telepnek azon része fölé, ahol a MOHU által igényelt alkatrészeket fogják tárolni.

Az új hulladékos rendszerben a bontósok csak azokat az alkatrészeket értékesíthetik, amelyekre a Mol hulladékos cége nem tart igényt. A legtöbb autóbontó éppen emiatt nem szerződött le a MOHU-val, mert az aláírás pillanatában nem tudta, milyen alkatrészek kellenek a MOHU-nak, így fogalma sem volt, hogy megéri-e a jövőben a bontás és a használtalkatrész-kereskedelem. Úgy tudjuk, hogy a MOHU a mai napig nem adta át a vele szerződő partnereinek az alkatrészlistát, hogy mire tart igényt.

Ez is nagyban megnehezíti az autó átvételét. A koncessziós rendszerben 0–50.000 forintot fizetnek az alsó kategóriás roncsautókért. Ha a bontósnak kell elmenni érte, ingyen hozza el, vagyis nem fizet az autóért, ha lábon jön be, akkor az állapotától és attól függ a vételár, mennyire hiányos a kocsi.

A legtöbb tulajdonos például kiveszi a katalizátort, mert azért jó pénzt lehet kapni. Függ az ár attól, hogy benne van-e a motor, váltó, kuplung, vagy sem. Prémiumkategória esetén több százezer forintot is érhet a roncsautó. Kevesen kockáztatnak, emiatt is jelentősen visszaesett a roncsautók átvétele, hiszen két hónappal a koncesszió indulása óta sem ismert a MOHU listája az általa igényelt alkatrészekről, így kérdéses az egész használtalkatrész-piac jövedelmezősége.

A Szabad Európa információi szerint a roncsbörzék is érzik a piac befékeződését. Úgy tudjuk, hogy a carvalue.eu és az autoonline.hu internetes árveréses oldal forgalma is beszakadt. Ezeken a felületeken értékesítik a biztosítók és a magánemberek karambolos autóikat. Kerestük az oldalakat üzemeltető cégeket is, amint válaszolnak, frissítjük a cikket.

Súlya van, vagy ára?

Ahogy korábban beszámoltunk róla, az autóbontás és a használt alkatrészek piaca is bekerült a hulladékkoncesszió alá, pedig itt tényleg kevés hulladék termelődik, az alkatrészek nagy része ugyanis új életre kel egy másik autóban. Az egész koncessziós rendszer furcsasága az autóbontók esetében domborodik ki: hulladék vagy termék a bontott alkatrész: súlya van, vagy ára?

A Mol hulladékként tekint erre a piacra, éppen ezért a bontósok szerint életszerűtlen, teljesíthetetlen feltételeket szabott, emiatt kevesen írták alá az alvállalkozói szerződést. A magyarországi roncsautók július 1-jétől a Mol hulladékos cégének tulajdonai, az autóbontósok megvehetik, de csak azt az alkatrészt szerelhetik ki, amire a koncessziós társaság nem tart igényt.

Ehhez kapcsolódóan: A kormány biztos bevételt ígért a Molnak a hulladékos koncesszióban

A sok bizonytalan tényező miatt nem írt alá partnerségi megállapodást a bontók kétharmada. A kormány szeptember 30-ig biztosított egyfajta menekülőutat ezeknek a cégeknek. A hulladéktörvény szerint ugyanis az az eredeti hulladéktermelőnek nem minősülő gazdálkodó szervezet, aki 2023. július 1-jén rendelkezik a hulladékgazdálkodási intézményi résztevékenység hatálya alá tartozó hulladékkal, 2023. szeptember 30-ig szabadon értékesítheti – ez esetben a vevő szabadon megvásárolhatja.

Beszéltünk olyan autóbontóval, aki bezárja a telepet, és több mint százmillió forintnyi vasanyaga halmozódott fel, viszont egy fémkereskedő sem hajlandó megvásárolni a koncesszió indulása előtt felhalmozódott hulladékot. Az autóbontó elmondása szerint a fémkereskedők azt a tájékoztatást kapták a MOHU-tól, hogy a koncessziós társaság nem fizet a hulladékért, csak ingyen veszi át.

„Innentől kezdve a fémkereskedő is csak nulla forintért venné meg tőlem” – monda az autóbontós, aki szerint azt tanácsolták neki, hogy egyezzen meg a MOHU-val.

Kérdéseket küldtünk a Mol és a MOHU sajtóosztályának, válaszaikat közölni fogjuk.

  • 16x9 Image

    Wiedemann Tamás

    Wiedemann Tamás a Szabad Európa budapesti irodájának újságírója. 2007 óta ír gazdasági témájú cikkeket. Dolgozott a Magyar Hírlapnál, a Napi Gazdaságnál, a Magyar Nemzetnél és a G7-nél. 2009-ben a Robert Bosch Alapítvány és a Berliner Journalistenschule ösztöndíjasa volt Berlinben. 

XS
SM
MD
LG