Akadálymentes mód

A legfrissebb hírek

Munkaterület lett a balatonföldvári strand, zöld jelzést kapott a kikötőépítés


A balatonföldvári kikötő részlete 2018. június 1-jén. A Balaton egyik legnagyobb vitorláskikötője több mint 400 férőhelyes
A balatonföldvári kikötő részlete 2018. június 1-jén. A Balaton egyik legnagyobb vitorláskikötője több mint 400 férőhelyes

Úgy tűnik, hiába a helyiek tiltakozása, megkezdődhet a kikötőépítés és ezzel a part jelentős részének beépítése Balatonföldváron. A civilek féltik a Nyugati strandot, a beruházó azt ígéri, annak területe és funkciója nem sérül. Mint a vízjogi engedélyekből kiderült, az eredeti tervekben bemutatottnál is nagyobb kikötő épülhet, 380 méteres mólóval.

A Szabad Európa legutóbb tavaly november írt a helyi civilek tiltakozását kiváltó tervekről, amit a bíróság korábban elkaszált, tavaly novemberben azonban a megyei kormányhivatal mégis két nap alatt újra kiadta azt az engedélyt, amelynek értelmében 175 férőhelyes kikötő épülhet a balatonföldvári strand területén.

Az ügy előzménye, hogy 2020 tavaszán, a koronavírus-járvány miatt elrendelt rendkívüli jogrendet kihasználva, a település polgármestere kiírta a pályázatot az e-kikötő építésére. Mint azt a Népszava megjegyzi, a beruházásról a 2019-es önkormányzati választási kampányban egy szó sem esett, azt a helyhatósági választások után vette napirendjére a fideszes többségű képviselő-testület.

Ez is érdekelheti: „Aliga Trianonját” akadályoznák meg a kiszorítástól tartó civilek

A pályázaton egyedüli induló volt a nem sokkal korábban az e-kikötő létesítésére 897 millió forintos állami támogatást nyert Balabo Kft., és Holovits Huba polgármester ki is hirdette győztesnek a céget.

A civil tiltakozások ellenére a kormányhivatal környezetvédelmi főosztálya szabad utat adott a projektnek, amely a Fejér megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóságtól a megfelelő vízjogi engedélyeket is beszerezte. Eredetileg 1,6 milliárd forintból 2,3 hektár vízfelületű, összesen 2,8 hektáros, 175 hajó befogadására alkalmas két, 311, illetve 225 méteres, a Balatonba nyúló mólószárral határolt kikötő szerepelt a tervben. Ez kettévágná a strandot egy 900 és egy 700 négyzetméteres részre.

Utóbb a 225 méteres mólót 380 méteresre nyújtották, vagyis az eredeti tervekben bemutatottnál is nagyobb kikötő épülhet.

Mint arról a Szabad Európa is beszámolt, az önkormányzat álláspontja szerint a kikötő létesítése összhangban van az önkormányzati szabályokkal. Az önkormányzat honlapján szeptember végén megjelent közleményben úgy fogalmaznak, hogy „a húsz éve napirenden lévő beruházás megvalósítása, különösen a mostani gazdasági helyzetben, létkérdés Földváron. A beruházás esetleges elmaradása hosszú távon évtizedekkel vetné vissza a város fejlődését.”

Az önkormányzat korábban megszorításokat is belengetett, ha nem épülne meg a kikötő, mondván, hogy az elmaradó bevételek miatt akár drasztikus helyi adóemelésre is szükség lehet.

A beruházó azt ígéri, hogy a munkáltok megkezdése miatt most lezárt Nyugati strand területe és funkciója nem sérül. Az önkormányzat közleményében az adóbevételek növekedése mellett egyebek között munkahelyteremtésről, turisztikai attrakcióról beszél, és úgy véli, az, hogy 120 év után újból kikötőépítés helyszíne lehet Balatonföldvár, „méltó tisztelgés a település alapítóinak emléke előtt is".

A civilek érvelése szerint viszont a 175-ből valójában csak 15 férőhely lesz elektromos hajóké. Az építkezés során százméternyi partszakasz válhat fürdőzésre alkalmatlanná, kéthektárnyi vízterületet vesznek el a tóból, és több ezer ember földvári nyaralását lehetetlenítik el.

  • 16x9 Image

    Fazekas Pálma

    Fazekas Pálma a Szabad Európa budapesti irodájának hírszerkesztője. Csaknem harminc éve dolgozik újságíróként, elsősorban hírek, hírműsorok szerkesztőjeként, hírszerkesztőségek vezetőjeként. A nyomtatott és az elektronikus sajtó szinte minden területén dolgozott, így a Kurírnál, az Interpress Magazinnál, a Magyar Rádióban, a Westelnél, a Magyar Televízióban, az InfoRádióban, az Origóban és az Infostartnál is.  

XS
SM
MD
LG