Akadálymentes mód

A legfrissebb hírek

Nagy-Britannia kikerülésével folytatódhat a kereskedelem Írország és a kontinens között


U.K. -Matt Marga, egy Londonban élő olasz művész térplasztikája, ami az "Egymillió Királynő" nevet viseli, és II. Erzsébet angol királynő profilját ábrázolja. London, Egyesült Királyság, 2018. december 10.
U.K. -Matt Marga, egy Londonban élő olasz művész térplasztikája, ami az "Egymillió Királynő" nevet viseli, és II. Erzsébet angol királynő profilját ábrázolja. London, Egyesült Királyság, 2018. december 10.

Az Egyesült Királyság európai uniós távozását követően a szigetország kikerülésével folytatódhat a kereskedelem egy jelentős része Írország és a kontinens között, a Brexit nyomán ugyanis bonyolultabbá és költségesebbé vált a megszokott útvonalak használata.

A zavaros brit kilépés miatti késlekedések és bürokratikus nehézségek miatt számos ír kereskedőcég már közvetlenül az európai uniós országok kikötőibe és kikötőiből szállítja termékeit a korábban gyorsabbnak számító, Nagy-Britannián keresztül vezető útvonal helyett.

„Látható az elmozdulás az ellátási láncokban” – közölte Yannick Millet, a franciaországi Cherbourg kikötőjét működtető vállalat vezetője, az Írországba szállítandó konténerekre mutatva.

A megemelkedett keresletre reagálva az Írország és a kontinens között közvetlen szállításokat lebonyolító vállalatok mindegyike növelte kapacitásait az utóbbi kilenc hónapban.

Millet szerint a cherbourgi kikötő forgalma januárban körülbelül a negyede lesz annak, mint amennyit a koronavírus-járványt megelőzően egy teljes év alatt regisztráltak.

„Azt hittem, hogy a forgalom a kétszeresére fog nőni, de megtriplázódott. A kérdés, hogy így is fog-e maradni a következő hónapokban” – emelte ki.

A közvetítő kikerülése

A legnépszerűbb útvonalnak évtizedeken keresztül a kompos átkelés számított Dublin és a walesi Holyhead között, majd a La Manche csatorna alatt Franciaországot Nagy-Britanniával összekötő alagút használata. Évente mintegy 150 ezer kamion használta ezt az utat.

A Brexit óta azonban a sok papírmunka és a vámügyi eljárások órákkal vagy akár napokkal is kitolhatják a szállítási időt, ami ráadásul komoly pluszköltségekkel is jár, így számos vállalat új útvonalak használata mellett döntött.

„Ez gyökeres változást jelent” – mondta Chris Smyth, a Perennial Freight ír szállítmányozási cég kereskedelmi igazgatója, hozzátéve, hogy hatalmas a kereslet a Cherbourgba, Dunkirkbe, Rotterdamba és Zeebruggéba irányuló útvonalak iránt.

A Stena Line kétszeresére növelte kapacitásait Rosslare és Charbourg között, s ideiglenesen törölte egyes nagy-britanniai útvonalait, miután január első felében 60 százalékkal csökkent a kereslet irántuk.

A DFDS dán vállalat pedig arról számolt be, hogy a Rosslare-ből Dunkirkbe 23 óra alatt elérő, heti hatszor indított teherhajói tele vannak, és hamarosan már heti nyolc járat lesz.

Senki nem tudja, hogy tartós lesz-e az átállás

Az ír kormány illetékes szerve szerint az, hogy a cégek visszatérnek-e a korábbi útvonalhoz, elsősorban a vámeljárások felgyorsításának sikerétől fog függeni, illetve attól, hogy a teherhajók képesek lesznek-e ekkora forgalmat kezelni.

Eddie Burke-nek, az ír közlekedési minisztérium egyik tisztségviselőjének ugyanakkor nincsenek kétségei afelől, hogy előbb-utóbb visszanyeri népszerűségét a Nagy-Britannián keresztül vezető útvonal.

A kompvállalatok hétről-hétre döntenek a kapacitásuk kihasználásáról – mondta Ole Bockmann, a Stena Line illetékese, aláhúzva, hogy egyszerű lenne a visszatérés a korábbi rendszerhez.

Készült a Reuters jelentése nyomán.

Ingyenes mobilalkalmazásunkkal bárhol és bármikor elérheti a Szabad Európa weboldalának tartalmát. Töltse le díjnyertes applikációnkat a Google Play vagy az Apple Store kínálatából!

XS
SM
MD
LG