Akadálymentes mód

A legfrissebb hírek

Nincs elég konténer, ezért is fogunk nyártól többet fizetni a boltokban


Konténerek a METRANS Konténer Kft. csepeli termináljában, 2019. október 21-én
Konténerek a METRANS Konténer Kft. csepeli termináljában, 2019. október 21-én

Nyártól gyűrűzik be a bolti árakba az a drágulás, ami a világ alapanyagpiacán tombol. Csak márciusban 50 százalékkal ugrott meg a nyersanyag-árindex. Valaki 30 milliárddal tartozik az adóhivatalnak, Mészáros Lőrinc cégcsoportja a járvány ellenére is hasított. Ez a Szabad Európa heti gazdasági összefoglalója.

A koronavírus-járvány miatt kialakult gazdasági válság lefolyása más, mint az eddig megismert pénzügyi kríziseké. Gyorsan jött és ugyanilyen sebesen fog eltűnni, legalábbis ebben reménykednek a szakértők. Az oltások elterjedésével szinte egyik napról a másikra tér vissza az élet, nyílnak meg a szolgáltatások, indulnak újra a gazdaságok. Ez hirtelen fog hatalmas keresletet generálni.

„Kína, Dél-Korea és Ausztrália hamarabb szabott gátat a koronavírus-járvány terjedésének és emiatt gyorsabban is kezdett el kijönni a gazdasági válságból. Az első negyedévben masszív gazdasági növekedést produkáltak” – mondta Virovácz Péter, az ING vezető elemzője. A nyersanyagok iránti keresletnövekedés magával hozta az alapanyagárak emelkedését is.

Ezermilliárdos pénzügyi csomagok jönnek

Az Európai Unió és az Amerikai Egyesült Államok is igen bőkezű pénzügyi csomagról döntött, amitől a gazdasági növekedés motorjának a berúgását várják. Az EU 1824 milliárd eurót, míg az Egyesült Államok 4000 milliárd dollárt fog beruházásokra elkölteni a következő években. „A kormányok hatalmas összeget hajlandóak költeni a gazdaság újraindítására, és ez mindenhol nagy keresletet fog generálni” – mondta Virovácz.

Gondot okoz, hogy már most – az európai és amerikai kilábalás előtt – hiány van konténerekből. Akkora a kereslet irántuk, hogy nem tudnak eleget gyártani. Ha ez nem lenne elég, a hajózási cégek csúszásban vannak, globálisan és átlagosan egy hét késésben. „Ez a valaha mért egyik legnagyobb késés a tengeri logisztikában. Nem tett jót ennek a tendenciának a Szuezi-csatornában megrekedt hajó története sem, ami miatt kerülni vagy várakozniuk kellett a teherhajóknak” – mondta a szakértő. Virovácz szerint a Szuezi-csatornában keresztülfordult hajó miatt most a kikötőkben tumultus van. A konténergyártástól a teherhajók késéséig terjedő problémák együttesen a beszerzéseket drágítják. Vagyis egy adott, már eleve drágábban vett termék helyszínre szállítását.

Az óriáshajó kiszabadult, a probléma velünk marad
please wait

Jelenleg nincs elérhető tartalom

0:00 0:02:04 0:00

Többet kell fizetni a kasszánál

„A nyersanyag- és a szállítási árak emelkedése békeidőben 6-12 hónap alatt gyűrűznek be a fogyasztói árakba, vagyis, amit az üzletek kasszáinál ki kell fizetnünk. Most az újranyitás miatt ez 3-6 hónap alatt be fog következni” – mondta. Virovácz szerint olyan magas a kereslet, hogy a gyártóknak meg fogja érni a költségeket nagyobb mértékben áthárítani a vásárlókra.

A home office átka

A járvány alatt sem állt le teljesen az élet. Az otthoni munkavégzés miatt elképesztően nőtt a számítástechnikai eszközök iránti kereslet. Olyan hiány alakult ki a félvezetőkből, hogy az elektronikai ipar az autógyártók elől happolta el ezek beszerzését. Sok autógyár üzeme – Magyarországon is – kénytelen volt a chip- és félvezetők hiánya miatt leállni, vagy műszakot csökkenteni. Az árdrágulást erősítik az olyan balesetek is, mint a japán Renesas félvezetőket készítő üzemében és a német BASF vegyipari cég gyárában történt tűzeset. Mindkét helyszínen olyan összetevőket gyártottak, amiket más termékekhez használnak fel, a BASF-baleset miatti termeléskiesés például a hazai építkezéseket már most megdrágította.

„Kínában tavaly sertéspestis tombolt, emiatt a sertésállomány jelentősen lecsökkent. Most kezdték meg a sertésállományt újra felépíteni. Egyébként sem volt túl jó a tavalyi termés, de a kínai kereslet elképesztő ütemben növeli a takarmányárakat, és ezt már itthon is érezni” – mondta Virovácz Péter. A szakértő szerint nem csoda, hogy a Nemzetközi Valutaalap (IMF) világpiaci nyersanyag árindexe az idei első negyedévben 30,6 százalékkal nőtt. A tendenciát jól jellemzi, hogy csak márciusban 50 százalékkal emelkedett ez az index.

A csomagolóárak is emelkednek

„A konténergyártás felfutásával a szállítási árak csökkenni fognak, az otthoni munkavégzés megszűnésével a chipgondok megszűnnek, a tűzesetek után a gyártás ismét felfut, de a normalizálódás egy-két évet fog igénybe venni” – mondta a szakértő.

A hazai infláció hamarosan 5 százalékra gyorsul, és éves szinten is legalább 4 százalékos lesz a fogyasztói árak átlagos emelkedése. (A kormány 3 százalékos inflációval számolt az idei költségvetésben.)

A G7 eközben arról írt, hogy nem sok ember kapja fel a fejét arra a hírre, hogy „elszálltak a polimerárak és a polietilén, illetve a polipropilén két és fél hónap alatt a duplájára drágult”. Ezekből az alapanyagokból készül azonban majdnem minden csomagolóanyag, a flakonok, a fóliák, a zacskók, a palackok, a joghurtos dobozok. A PET-palackok és a papírdobozok alapanyagainak ára pontosan ugyanígy kilőtt. „Korábban sosem fordult elő, hogy a zsugorfólia kilónkénti ára hatossal kezdődött volna, azaz mindig 600 forint alatt volt. Most 880-nál tartunk, miközben tavaly év végén pont feleennyiért vettük” – jellemezte a helyzetet egy szemléletes példával Pécskövi Tibor, a Márka Üdítőgyártó Kft. ügyvezető-tulajdonosa a lapnak.

A takarmányárak növekedésével együtt szinte minden élelmiszeripari szegmenst, a pékárutól a tejiparon át a húsiparig érinteni fogja a drágulás. Több kiskereskedelmi hálózatnak szállító cégnél is azt mondtak a G7-nek, hogy az elmúlt hetekben már jelezték a láncoknak, hogy kénytelenek lesznek árakat emelni. A kiskereskedelmi láncok valószínűleg azonban nem fogják azonnal a teljes költségnövekedést a vevőkre terhelni, de nyárra már mindenki többet fog a kasszánál fizetni.

A válság alatt is gyarapodott a Mészáros-birodalom

Nem hagyta magára a kormány a pandémia idején sem Mészáros Lőrinc vagyonholdingját, állami megrendelések, támogatások segítették gyarapodását. Az Opus Nyrt. a koronavírus-járvány nyomában járó gazdasági válság ellenére jelentősen, 228 milliárd forintra tudta növelni bevételeit tavaly, ami 20 milliárddal volt magasabb a 2019-es évhez képest. A Népszava cikke szerint a cég árbevétel-növekedésében jelentős szerep jutott a kormánynak, illetve az adófizetőknek: csak a Kisfaludy Szálláshelyfejlesztési programból az Opushoz tartozó Hunguest szállodacsoport 17,5 milliárd forintos támogatást kapott, további 17 milliárdot zsebeltek be a veszteséges Mátrai Erőműért, amelynek minden gondja immár az adófizetők vállát nyomja.

Tavaly már beindultak a Budapest‒Belgrád vasúttal kapcsolatos költségvetési kifizetések, s csak erre a projektre az Orbán-kormány 2020-ban 80 milliárd forintot fizetett ki, ami részben a cég bevételeit növelte. A vasútvonalat ugyanis a CRE magyar‒kínai konzorcium építi, s ennek egyik magyar résztvevője a Mészáros-féle cégcsoport. A beszámolót a tőzsde jól fogadta, ugyanis a nyitást követően 4 százalékkal drágultak a Mészáros-papírok, ezzel a csütörtöki kereskedés legjobban teljesítő cége lett az Opus. A Mészáros-cégcsoport ma már több lábon álló cégbirodalom, érdekeltségei vannak az építőiparban, az élelmiszeriparban, az energetikában, valamint a turizmusban.

Mészáros Lőrincnek sem fenékig tejfel az élete, miután alulmaradt egy közbeszerzésen. A 24.hu cikke szerint a saját veje, Homlok Zsolt adott be az apósnál kedvezőbb árajánlatot. Igaz csak egy nettó 379 millió forintos munkáról van szó.

Valaki 30 milliárddal tartozik az adóhivatalnak

Megugrott a nagy összegű adóhiányosok összesített tartozása. „A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) a bírságokkal együtt 80 milliárd forintot hajtana be azon a 72 adózón, akiknél 2021 első negyedévében jelentős összegű adóhiányt állapított meg. A listavezető vállalkozás tartozása 30 milliárd forint”számolt be a Napi.hu. A gazdasági lap szerint a negyedévente közzétett feketelistát a Group Mineralix Kft. vezeti, a 12 milliárdos adóhiány mellé bő 18 milliárd forintos bírság és késedelmi pótlék társul.

A kft.-t 2017. április végén egy ismert budapesti, Honvéd utca 8. szám alatti székhelyszolgáltatós címre jegyezték be, „egyéb pénzügyi kiegészítő tevékenység” főtevékenységgel, valamint villamosenergia- és gázkereskedelemre, ügyvezető-tulajdonosa egy észt lakcímmel rendelkező személy. A magánszemélyek listáján 260 milliós adóhiánnyal lehetett az első helyre kerülni.

Budapestről 3,5 óra alatt lehet Prágába vonatozni

Az autópályánál és néha a repülőnél is gyorsabb lesz a Budapest−Varsó nagysebességű vasút, legalábbis ezt ígérik, ha a következő évtizedben elkészül a Budapest‒Varsó Nagysebességű Vasút (NSV), amelynek megvalósíthatósági tanulmányából most tett közzé néhány részletet a honlapján a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF). A Telex.hu cikke szerint Bécsbe és Pozsonyba kevesebb mint 2 óra, Prágába 3 és fél, Varsóba pedig 5 és fél óra alatt lehet majd eljutni.

A vasúti pályán a városi szakaszok kivételével 250–320 kilométer/órás tempóval haladhatnának a vonatok. A járműveken két vagy több kocsiosztály lesz, mindegyik szerelvénybe büfé- vagy étkezőszakaszt is terveznek. Az új vonal csatlakozik majd a többi európai vonalhoz, Berlin, Frankfurt vagy Milánó is fél napon belül, a repülésnél is kényelmesebben, belvárostól belvárosig haladva lesz elérhető. A munkálatok megkezdése azonban csak a 2030-as évek elejére várható.

Készült a 24.hu, a Népszava, a G7.hu és a Telex.hu tudósításai alapján
  • 16x9 Image

    Wiedemann Tamás

    Wiedemann Tamás a Szabad Európa budapesti irodájának újságírója. 2007 óta ír gazdasági témájú cikkeket. Dolgozott a Magyar Hírlapnál, a Napi Gazdaságnál, a Magyar Nemzetnél és a G7-nél. 2009-ben a Robert Bosch Alapítvány és a Berliner Journalistenschule ösztöndíjasa volt Berlinben. 

XS
SM
MD
LG