Akadálymentes mód

A legfrissebb hírek

Nincs vendég az autópálya-éttermekben ‒ senki sem akar a kocsiban enni


Elektromosautó-töltőállomást előjelző táblát helyeznek ki a fehérvári pihenő előtt 2016-ban
Elektromosautó-töltőállomást előjelző táblát helyeznek ki a fehérvári pihenő előtt 2016-ban

Érzékenyen érinti az autópályák vendéglátóhelyeit a koronavírus-járvány. A forgalmuk a töredékére esett, mert az autósok nem hajtanak ki az autópályáról a pihenőhelyekre. Az sem tett jót az üzletnek, hogy a sztrádán ötödével csökkent tavaly a forgalom: a kamerák 56 millióval kevesebb áthaladást rögzítettek.

„Rengeteg autó megy a pályán, de nem állnak meg az emberek” – mondta Kiss Gábor, az Elios büfé tulajdonosa. Az M3-as autópálya ecsédi pihenőhelyén lévő étterem vezetője szerint a koronavírus-járvány miatt az autósok félnek megállni. „De nem csak ezért csökkent drasztikusan a bevétel. A tapasztalatok azt mutatják, hogy az emberek azért sem állnak meg kaját venni, mert nem szeretnek az autóban enni” – mondta Kiss Gábor. Szerinte ő még nem is a legtöbbet bukó vállalkozó, mivel a nagyobb választékkal rendelkező éttermek, nem tudnak olyan sok elvitelre is alkalmas meleg ételt eladni. „Nálam szerencsére eleve sok volt a szendvics, amit könnyen magukkal tudnak vinni” – emiatt kicsit kevésbé fáj a válság.

A büfétulajdonos szerint hiába jobb az idő, most sem ülnek ki az autósok elfogyasztani az ételt. „Gyakran behajt egy rendőrautó, sok autós pedig bizonytalan, hogy az étteremtől távolabb, a pihenőparkban lévő asztalhoz leülhet-e enni. A büfé ablakain nincs függöny, mert a vendégek szeretik szemmel tartani az autójukat, vagy a putyerkát, amit szállítanak. Ez most is praktikus, csak fordítva: a rendőr belát, hányan várnak ételre, vagyis betartjuk-e a járványügyi szabályokat” – mondta.

Levest szednek a székesfehérvári Albapark étteremben, 2011-ben
Levest szednek a székesfehérvári Albapark étteremben, 2011-ben

A büfétulajdonos szerint tavaly márciusban, a koronavírus-járvány első hullámakor nagy volt a riadalom. „Az alkalmazottak megijedtek, azt mondák, hogy ők nem akarnak dolgozni. Két hétre bezártunk” – mondta Kiss Gábor. Aztán újra kinyitottak, mert a dolgozók rájöttek, hogy így a pénzük is kevesebb lesz.

Májustól viszont ismét elkezdett felpörögni az üzlet. Kiss Gábor szerint a lendület nyár végéig tartott. „A nyári hónapokban is csak 60-70 százalékon üzemeltünk, de akkor kiülhettek az emberek a teraszunkra. A szeptemberi szigorítást és a hideg időt viszont nagyon megéreztük” – panaszolta a büfés. Kiss Gábor a szendvicsek mellé olyan meleg ételkínálatot alakított ki, amit könnyen el lehetett vinni és az autóban is meg lehetett enni. A reggeli rántotta és tojásétel is ennek esett áldozatul.

„Úgy érzem magam, mint a nyolcvanas években, olyan kevesen állnak meg” – mondta a Szabad Európának egy neve elhallgatását kérő étterem-tulajdonos. Az autópálya pihenőjében szállást is biztosító vendéglős szerint az ő drámája abból fakad, hogy a magyarok betartották a járványügyi szabályokat.

„Nem álltak meg feleslegesen, ezzel is csökkentették egy lehetséges kontaktszeméllyel való találkozás esélyét” – mondta. A vendéglős nem értett egyet azzal, hogy voltak helyek, amiket nem kellett bezárni, miközben az éttermeknek igen. „Most már viszont nagyon ki kéne nyitni a teraszokat, mert elvérzünk” – mondta. Elmondása szerint a normál forgalom 10 százalékán üzemel az étterme és a szállodája.

Sok bérbeadó cég, vagy önkormányzat csökkentette az éttermek bérleti díját a járványra való tekintettel. Az autópályák pihenőiben lévő vendéglátó egységek esetében bérletidíj-csökkentésre nem került sor. Ők egy állami vállalattól, a Magyar Közút Nonprofit Zrt.-től bérlik a területet. „Társaságunk a vagyonkezelésébe tartozó gyorsforgalmi utak pihenőhelyeinél nem bérleti, hanem úgynevezett földhasználati szerződéseket köt az MNV Zrt.-vel és partnereivel. Összesen 74 ilyen partnerünk van az állami fenntartású gyorsforgalmi hálózaton” – közölte a Szabad Európával a Magyar Közút. Ez nem vonatkozik az M5-ös és M6-os autópályákra, mert azok koncessziós kezelésben vannak, vagyis magáncégek üzemeltetik.

„A pandémiás helyzet kapcsán jogszabályi és törvényi előírások szerint csak fizetési halasztást adhatunk a földhasználatra szerződött feleknek, tavaly és idén is 2-2 olyan szerződött partnerünk volt, aki igényelte és élt ezzel a lehetőséggel” – közölte a Magyar Közút.

Pedig az állam is tisztában volt azzal, hogy csökkent a forgalom a sztrádákon. A Szabad Európa közérdekű adatigénylésére, egy másik állami cég, a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató (NÚSZ) azt közölte, hogy tavaly a magyarországi autópályákon 19,2 százalékkal csökkent a forgalom az előző évhez képest. A forgalmat figyelő telepített és mobil kamerák összesen 292 millió áthaladást rögzítettek, 56 millióval kevesebbet, mint 2019-ben.

Nemcsak a kamerák alatt és előtt elhaladó forgalomból lehet következtetéseket levonni, hanem az autópálya-matricák értékesítési adataiból. A fenti grafikon az ötezer forintos éves megyei matricák értékesítési adatait mutatja. Ezt a fajta matricát leginkább a belföldi szereplők vásárolják. Azt látni, hogy az első hullám alatt nagy volt az ijedtség, márciusban és áprilisban a matricavásárlási kedv is visszaesett az előző év hasonló időszakához viszonyítva. Az év további része úgy telt, mintha mi sem történt volna.

Nagyobb visszaesést mértek ugyanakkor a heti matricák esetében. Itt is a március, április és május hónapokban volt a legnagyobb visszaesés, de jól látszik, hogy egész évben csökkentek a heti matricák eladásai. Ez a legrövidebb időre megvehető matrica, a belföldi kirándulók és a külföldi turisták által szívesen választott úthasználati díjkategória.

Az, hogy a koronavírus-járvány hatására mennyire esett vissza a turizmus (belföldi és külföldi egyaránt) a fenti ábra mutatja meg igazán. Itt a buszok részére vásárolt heti matricák értékesítési adatait látjuk. A legdrasztikusabban az első hullám ideje alatt csökkent az eladás, de egész évben is csak a korábbi év negyedét érte el a forgalom.

A magyar autópályákon több mint 120 pihenőhely van, ebből körülbelül 65 olyan helyszín van, ahol nincs benzinkút. Tipikusan ezek azok a pihenőhelyek, ahol a kisebb magyar cégek és családi vállalkozások működnek. Már ahol van büfé, hiszen sok olyan pihenő van, ahol csak egy mosdó plusz néhány pad és asztal van. A büfések szerint ha tovább maradnak a lezárások, akkor hamarosan még kevesebb helyen lehet meginni egy kávét, vagy enni valamit, mert sokan kénytelenek lesznek végleg bezárni a boltot.

  • 16x9 Image

    Wiedemann Tamás

    Wiedemann Tamás a Szabad Európa budapesti irodájának újságírója. 2007 óta ír gazdasági témájú cikkeket. Dolgozott a Magyar Hírlapnál, a Napi Gazdaságnál, a Magyar Nemzetnél és a G7-nél. 2009-ben a Robert Bosch Alapítvány és a Berliner Journalistenschule ösztöndíjasa volt Berlinben. 

XS
SM
MD
LG