Akadálymentes mód

A legfrissebb hírek

3 perc: Mától vége a benzinturizmusnak, a különadókat a lakosságra háríthatják


A Mobil Hofherr Albert utcai üzemanyagtöltő-állomása Budapesten 2021. november 15-én.
A Mobil Hofherr Albert utcai üzemanyagtöltő-állomása Budapesten 2021. november 15-én.

Megelégelte a kormány a benzinturizmust, ezért mától csak magyar autókba lehet magyar ársapkás olcsóbb üzemanyagot tankolni. Azt még nem tudni, hogy a gyakorlatban ez, hogy fog kinézni. A kormány nyolc ágazatban különadóztatja a nagyvállalatokat. Egy vezető elemző szerint nehéz év jön és a különadók egy részét a lakosság fogja megfizetni. A Szabad Európának nyilatkozó elemzők szerint azért hirdetett a kormány háborús veszélyhelyzetet, mert az elmúlt két évben az extra teljhatalom olyan bónuszokat adott, amiről nehéz lemondani. Az általunk megkérdezett jogászok szerint a Fidesz kényelempolitizál.

Megszorítás, különadók

Habár a kormányzati kommunikáció kerüli a megszorítás kifejezést, a kabinet súlyos döntéseket hozott. Nyolc ágazatban sarcolja meg a vállalatokat. A Szabad Európának nyilatkozó elemző szerint – a korábbi évek gyakorlata alapján – a különadók egy részét a fogyasztók fogják megfizetni. Nehéz két év következik.

Virovácz Péter nagy kérdésnek nevezte, hogy milyen mértékben hárítják át a vállalatok a különadók egy részét a fogyasztókra. „Makrogazdasági szempontból ez a lehetőség adott, mivel kínálati korlát van, vagyis előnyben vannak az eladók a vevőkkel szemben. Továbbra is magas a kereslet, rengeteg a lakosság zsebében lévő elkölthető jövedelem” – mondta az ING vezető elemzője. Szerinte a jelenlegi két számjegyű inflációs környezetben, a számos egyéb költségsokk mellett könnyen elrejthetők a különböző áremelések, így nehéz lesz beazonosítani, hogy a különadók milyen mértékben járulnak hozzá az áremelkedéshez. A különadóknak lesz inflációs hatásuk és indirekt módon a lakosságot is érinteni fogják a kormányzati adóemelések.

A jelenlegi információk szerint három olyan különadó van, amelyet nagy valószínűséggel egy az egyben áthárítanak a lakosságra. Ilyen a tranzakciós illeték, amely hatezerről tízezer forintra nő, továbbá új szabály, hogy a Magyarországról induló utasok esetében a légitársaságoknak 10-15 eurós adót kell befizetniük. Egy négytagú család esetében a repülős nyaralás így legalább 15-23 ezer forinttal emelkedhet. A kiskereskedelmi különadók emelkednek, a nagy élelmiszerláncok nagy valószínűség szerint ennek egy részét szintén a vásárlókra fogják hárítani.

Magyar üzemanyagot magyar autóba!

Olyan mértékűvé vált a benzinturizmus, hogy az már az ellátást veszélyezteti. Ezzel indokolta a Kormányinfón Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter, hogy május 27-től csak a magyar rendszámú, illetve magyar forgalmi engedéllyel rendelkező járművek tankolhatnak a kedvezményes árú üzemanyagból Magyarországon.

Gulyás Gergely hangsúlyozta, ez az intézkedés csak a literenként 480 forintos áron kínált üzemanyagra vonatkozik, a többi fajtából bárki tankolhat bármelyik magyarországi kúton. A miniszter hozzátette, Európában ma a legkedvezőbb áron Magyarországon lehet tankolni, emiatt sok a visszaélés.

Hogy ez majd a gyakorlatban hogy néz ki, arról később annyit mondott a Miniszterelnökséget vezető miniszter, hogy a forgalmi engedély alapján emelt, vagy csökkentett árat fognak majd érvényesíteni a benzinkutaknál.

Kényelempolitika

Jogászok szerint semmilyen alapja nincs a háborús veszélyhelyzet kihirdetésének, az csak a Fidesz kényelempolitizálását szolgálja. A Magyar Helsinki Bizottság jogásza alaptalannak tartja a háborús félelmeket, amit szerinte igazán félteni kell, azok a demokratikus jogállami hatalomgyakorlás és a fékek és ellensúlyok rendszere. Bár elvileg az Alkotmánybíróság kontrollt gyakorolhatna a rendeletek felett, mégsem dolgozik hatékonyan – állítja a TASZ jogásza. Szerinte éppen emiatt az is elképzelhető, hogy hosszasan alkotmányellenes rendeletek maradnak a rendszerben.

Arra, hogy a kétharmados parlamenti többség közepette miért nem törvénymódosítókkal ír felül törvényeket a magyar kormány, nincs észszerű magyarázata az általunk megkérdezett jogászoknak. Egy olyan parlamentáris berendezkedésben, ahol az ellenzék meg tudna hiúsítani egy törvénymódosítást, lenne értelme a rendeleti kormányzásnak. Miután azonban abszolút többsége van a Fidesz–KDNP-nek a parlamentben, az ellenzék még akkor sem tudna megvétózni semmit, ha fogcsikorgatva akarná.

Interjúalanyaink állítják: az elmúlt két évben a Fidesz egyszerűen rákapott a kétharmadon felüli extra teljhatalom ízére. A bónuszok: kényelempolitizálás, zéró diszkomfortos helyzet, nem létező parlamenti viták, gyors döntések. Azt csinálnak, amit akarnak, és úgy, ahogy csak akarják. A Holdról is látszó áprilisi Fidesz-győzelem hozadéka pedig, hogy akkor van veszélyhelyzet, amikor csak a kormány akarja.

Valószínűleg nincs még egy magyar politikus, aki annyi kormánynak lett volna tisztviselője, és pártnak politikusa, mint Kerék-Bárczy Szabolcs. Podcastunkban beszél a nem létező ellenzékről, a „Fidesz-bűnszervezetről”, és hogy naivitás-e a köz szolgálatának lehetőségét keresni a politikában.

Hogyan lehet legyőzni egy bűnszervezetet? Kerék-Bárczy Szabolcs az elmúlt 30 év magyar politikájáról
please wait

Jelenleg nincs elérhető tartalom

0:00 0:52:27 0:00

Kellemes hétvégét!

Báthory Róbert

  • 16x9 Image

    Báthory Róbert

    Báthory Róbert a magyarországi Szabad Európa szenior oknyomozó újságírója. Tizenhét éve dolgozik a médiában, ebből tíz évet a legnagyobb televíziók – az RTL Klub, a TV2, a Hír TV és az MTV – hír- és hírháttérműsorainál mint riporter, szerkesztő, illetve felelős szerkesztő. Ezt megelőzően a Kossuth rádió és a Rádió C munkatársa volt. 

XS
SM
MD
LG