Akadálymentes mód

A legfrissebb hírek

Sok tanár nem akar vagy fél online órákat tartani Romániában


Romániában egyes tanárok nem hajlandók online tanítani, mert szerintük ez sérti a személyiségi jogaikat

A koronavírus-járvány miatt Romániában is több iskola tért át az online oktatásra. Vannak tanárok, akik nem hajlandók videokonferenciás órákat tartani vagy extra fizetést szeretnének érte. A hatóságok szerint viszont változnak az idők.

Van, aki technikai problémákkal érvel. Mások attól tartanak: a figyelem középponjába kerülnek, ami rosszat tehet a megítélésüknek - írja a román tanárok egy részénél tapasztalt ellenállásról a Szabad Európa Román Szerkesztősége.

A Covid-19 miatt egyre több iskola tart teljesen online vagy hibrid órákat, amikor az osztály egyik fele a teremben ül, a másik fele otthonról jelentkezik be. Az idei tanévben 80-nal nőtt azoknak az iskoláknak a száma, amelyek kizárólag online oktatásra álltak át.

Sikeres technikai átállás, de sok tanár ellenáll

Sok iskola sikeresen bejáratta saját távtanítási rendszerét, de van ahol a tanárok egy része vonakodik online órát tartani vagy egyenesen megtagadja a lehetőséget. „Egyre több szülő panaszkodik, hogy az online órák elmaradnak. Ez még a hibrid órák esetében is előfordul, amikor a gyerekek egy része az osztályban tartózkodik, a többiek pedig otthon” – mondta a Szabad Európának Daniela Visoianu, a román oktatási miniszter, Monica Anisie tanácsadója.

Mi zavarja ezeket a tanárokat? Az, hogy videóra rögzítik az óráikat, és azok a nyilvánosság elé kerülhetnek.

Van aki azt mondja, nincs meg otthon a megfelelő technikai háttere, és nem akarja az otthonát használni az oktatásra. Vagy egyszerűen nem akarja, hogy mások 'belépjenek az otthonába'. Mások azt mondják, nem tudják egyszerre kezelni az osztályteremben és az online csatlakozó diákokat. Megint mások arról beszélnek, nem akarnak regisztrálni, és attól tartanak, hogy visszaélnek a szerzői jogaikkal” – mondta Rares Voicu, a román Nemzeti Diákszövetség elnöke.

Félnek a nyilvánosság elé lépni

Mircea Miclea volt oktatási miniszter szerint az online regisztrálástól és az internetes visszaélésektől való félelem nem helyes reakció, és más húzódhat meg a háttérben:

Az online oktatás sokkal nehezebb, mint a személyes oktatás. Tehát azok, akik szemtől szemben rosszul tanítanak, még rosszabbul tanítanak majd online. Az online órák az új oktatási technológia részét képezik. Bármely, magára valamit is adó szakember ügyel arra, hogy naprakész legyen az új technológiákból a munkája végzése során” – mondta az ex-miniszter a Szabad Európának.

Lekövethető órákat akarnak

Rares Voicu, a Havasalföld déli részén fekvő Braila város egyik középiskolása felidézi, hogy milyen reakciót váltott ki, amikor az általa vezetett diáktanács felvetette a kormánynak, hogy az órákat ugyanúgy rögzítsék, mint az egyetemi előadásokat:

Kértük, hogy vegyék fel az órákat, hogy a diákok ezt felhasználhassák az anyag átismétléséhez. Elég kemény reakciót váltott ki a tanárokból. Azt mondták, szerzői jogaik vannak arra, hogy mit tanítanak az órákon, miközben a tananyag mindenhol ugyanaz, tehát nem arról van szó, hogy hirtelen feltalálnák a kereket” – mondta, Voicu, aki a Nemzeti Diáktanács elnöke is.

"Sok tanár azt képzelte nyáron, hogy majd visszatér a megszokott életéhez. Remélték, hogy a mostani állapot nem válik tartóssá. Most egyre nagyobb a nyomás, és nagyobb lesz az ellenőrzés” - vélte Daniela Visoianu, az oktatási miniszter tanácsadója.

Egy csapat gyerek maszkban virágot visz a tanárának egy bukaresti iskolában 2020. szeptember 14-én.
Egy csapat gyerek maszkban virágot visz a tanárának egy bukaresti iskolában 2020. szeptember 14-én.

Néhány tanárt kizökkentett a komfortzónájából

Románia vidéki részein tényleg gondot okoz a technikai feltételek hiánya. Még Monica Anisie oktatási miniszter is elismerte, hogy mintegy 250 ezer román diák nem fér hozzá ahhoz az alaptechnológiához, ami az online oktatáshoz szükséges. Ugyanakkor a legtöbb iskola megoldotta a helyzetet, és most a tanárokon a sor:

Amikor az ember elkezd iskolában tanítani, akkor mindent magára vállal. Ha tiszteled a munkádat, szereted a gyerekeket, fontos neked az oktatási rendszer, akkor bármely körülmények között tudnod kell órákat tartani” - mondta a Szabad Európának Dorin Stoican, a bukaresti 162-es iskola igazgatója.

Hozzátette: náluk megvan a technikai háttér, de az online oktatás kizökkentett néhány embert a komfortzónájából.

El kell ismernünk, hogy néhányunknak – tanároknak – adoptálnunk kell a technológiát. A technológia nem ördögtől való, jó dolog, és az, hogy fejlődésre és új készségek elsajátítására készteti a tanárokat” – mondta az igazgató.

„Van aki fél attól, hogy rivaldafénybe kerül. A tanárok megszokták, hogy zárt órákat adnak, most pedig ki kell állniuk a világ elé. Ha tanárként bizonytalan vagy magadban vagy más gyengéid vannak, nehéz dolog egy videohívásban a nyilvánosság elé állni, különösen annak tudatában, hogy rögzíthetik a szereplésed” – magyarázta Daniela Visoianu, az oktatási minisztérium tanácsadója.​

Nehéz kilépni a „rivaldafénybe”

Az online világ ugyanakkor, amely olyan természetes dolog a diákoknak, a konzervatívabb és a technológiától ódzkodó tanárok számára valóságos paradigma-váltási kényszer. Sokakat megijeszt, hogy úgy érzik: a nyilvánosság előtt kell szerepelniük.

Minden sokkal egyértelműbb a nyilvánosság előtt. Persze, nem lehet elvárni, hogy a tanárok tévésztárokká váljanak. Nem mindenki érzi magát komfortosan vagy elég képzettnek ehhez. De a jó tanárok, függetlenül attól, mit kell tanítani, kétségek nélkül át tudnak állni az online tanításra” – hangsúlyozta Daniela Visoianu.

Egyes tanárok számára az is gond, hogy ha a diákok oldják meg a technikai problémáikat – például megmutatják, hogyan kell bekapcsolni egy mobil wifi-hotspotot – és ezzel oda a tekintély, mert butábbnak tűnhetnek náluk.

Nem voltak még olyan helyzetben, hogy a diákok segítettek volna nekik, és nem tudják hogyan kezeljék ezt. Ahelyett, hogy megdicsérnék az őket segítő gyerekeket, idegesek lesznek, mert úgy érzik, kicsúszik a hatalom a kezükből” – mondta Daniela Visoianu.

Nincs visszaút

A volt miniszter, Miclea szerint lehet, hogy hamarabb meg kellett volna kezdeni az átállást, de nincs visszaút. „Az oktatás mindenképpen hibrid, személyes és online órákból áll majd azért, mert a digitális technológia napi használata miatt megváltozott a diákok mentalitása. Nekik inkább tetszik a multimédia tartalom és a bárhonnan, bármikor folytatható kommunikáció lehetősége. Ezért az iskolától sem csak egy papírra nyomtatott szöveget vagy rossz minőségben kinyomtatott képet várnak” – mondta.

Daniela Visoianu hozzáteszi, hogy a nyár folyamán Bukarestben digitális kurzusokat tartottak a tanároknak. Regisztrálniuk kellett online platformokra, és egy kis extra munkát jelentett hogy megtanulják a használatukat - mondta.

Mi lesz az online-ellenes tanárokkal?

Október elején a bukaresti iskolafelügyelet már értésre adta, hogy a digitális átképzés nem opcionálisan választható dolog: figyelmeztették a tanárokat, hogy aki nem hajlandó vállalni az online oktatást, annak felmondhatják a szerződését.

Ludovic Orban miniszterelnök még keményebb hangnemben üzent: „Ha egy tanár nem hajlandó online órát tartani, akkor szerintem nincs helye az oktatási rendszerben, mert egy tanár kötelessége, hogy minden helyzethez alkalmazkodjon.

Mi lehet a megoldás? Mircea Miclea volt miniszter szerint nem az, hogy mindenkit hirtelen online oktatásra kényszerítenek:

Válasszuk ki az ország legjobb tanárait, minden tantárgyban. Vegyük fel az óráikat. Példákon keresztül mutassuk meg, hogyan lehet sablon multimédia órát kreálni. Ezekhez bármely diák hozzáférhetne, függetlenül attól, hogy milyen tanárok dolgoznak az iskolájában. Lehetőséget kapna, hogy a legjobb tanároktól tanuljon” - magyarázta.

De mi lesz a többi oktatóval? „A kevésbé tehetséges tanárok kapnak egy mintát arra, hogyan kellene tanítani. Talán több energiát fektetnének így abba, hogy jobb oktatók legyenek, különben minden nap rossz színben tűnnének fel a diákjaik előtt” – vélte a volt román oktatási miniszter.

XS
SM
MD
LG