Akadálymentes mód

A legfrissebb hírek

A harmadik éve ugyanaz a három cég felelős a legtöbb műanyag szemétért


Műanyag szemét a Tiszán Tiszafüred közelében, 2019. október 1.
Műanyag szemét a Tiszán Tiszafüred közelében, 2019. október 1.

A Coca-Cola, a Nestlé és a PepsiCo a fő felelős továbbra is a világot elöntő műanyagszemétért – állítja éves jelentésében a Break Free From Plastic (Szabaduljunk meg a műanyagtól) mozgalom. Az aktivisták szerint a cégek „semmilyen haladást sem értek el” a helyzet felszámolásában.

A Break Free From Plastic koalíció (melynek tagja például a Greenpeace) 55 országban mozgósított 15 ezer önkéntest. Ők gyűjtötték a műanyag szemetet és segítettek összeállítani a statisztikát arról, hogy hol és melyik cég csomagolóanyagát találták eldobálva.

Adataik szerint az 55 vizsgált országból 51-ben a legtöbb műanyagflaska, amit begyűjtöttek a tenger- és folyópartokon, parkokban és más helyeken, Coca Cola termék után maradt hátra. Tavaly 51 országban készült hasonló felmérés és 37-ben volt a coca-colás palack a leggyakrabban felfedezett műanyag szemét.

A nagy karácsonyi kampányokat folytató Coca Cola az idei statisztika szerint összesen több műanyag-szeméttel hozható összefüggésbe, mint a második és harmadik helyezett Pepsico és Nestlé együttvéve. Coca-Cola logót csaknem 14 ezer darab műanyagon találtak, míg nyolc és félezer darab Nestlé és mintegy ötezer Pepsico márkanevet viselő csomagolást fedeztek fel eldobálva az önkéntesek, akik az idén összesen 346 ezer darab műanyag szemetet szedtek össze világszerte.

A Coca-Cola egyelőre nem hajlandó megválni az egyszer használatos palacktól

A Coca-Colát az idén éles bírálatok érték, amikor közölte, hogy nem vonja ki a forgalomból a műanyag palackokat, mivel azok szerinte népszerűek a fogyasztók körében. Márciusban a cég, valamint a Nestlé és a PepsiCo számára is kellemetlen hír volt, hogy a Tearfund nevű civilszervezet szerint évente félmillió tonna műanyag szemétért felelős a világ hat fejlődő országában.

A Break Free from Plastic megfogalmazása szerint „a világ vezető szennyező vállalatai” azt állítják, hogy keményen dolgoznak a műanyagszemét-probléma megoldásán, „de helyette továbbra is ontják a káros, egyszer használatos műanyag csomagolást”. Emma Priestland, a Break Free from Plastic globális kampánykoordinátora szerint az egyetlen módja a növekvő műanyagszemét megfékezésének az egyszer használatos műanyagok gyártásának leállítása és az „újrafelhasználási rendszerek bevezetése”.

„A Coca-Colának, a PepsiCo-nak és a Nestlének élen kellene járnia a valódi megoldások feltárásában, újra kéne definiálniuk, hogy szállítják le termékeiket” – mondta. Kaliforniai és georgiai kutatók 2017-es tanulmánya szerint a globális szinten létrehozott műanyagszemét 91%-át nem hasznosították újra. Ehelyett elégették, szemétlerakóba került vagy a környezetben maradt.

Műanyag palackok egy kanadai szeméttelepen.
Műanyag palackok egy kanadai szeméttelepen.

„Nem lenne szabad olyat gyártani, amit nem lehet újrahasznosítani”

A Break Free idei felmérése szerint a leggyakrabban felfedezett szemét az a fajta kis tasak, amibe kechupot, sampont, kávét csomagolnak, ezt követi a cigaretta csikk, majd a műanyag palack.

A Guardian című brit lap idézte Simon Mbatát a Dél-Afrikai Szemétszedő Szövetség országos koordinátorát: „A legtöbb műanyagszemetet, amit találunk, nem lehet újrahasznosítani. Mindenhol belebotlunk, a folyókban, a földeken. Amikor eltemetik, szennyezi talajt. Nem lenne szabad semmi olyat gyártani, amit nem lehet újrahasznosítani”.

Védekeznek a cégek és 2025-re nagy ígéreteket tettek

Az aktivisták jelentésére mindhárom érintett cég válaszolt. A Coca-Cola azt mondta, hogy másokkal együtt dolgozik a csomagolás által generált szemét problémáján és vitába szállt azzal az állítással, hogy nem ért el haladást a kérdésben.

„Globális szinten elköteleztük magunkat, hogy 2030-ra begyűjtjük az összes műanyagpalackot, hogy egyetlen darab se váljon szemétté vagy szennyezze az óceánjainkat és hogy újrahasznosítva, új palackokat készítsünk belőlük” – mondta a cég egyik szóvivője. „Világszerte 18 piacon elérhetők már a 100%-an újrahasznosított műanyag palackok és a szám tovább nő” – tette hozzá. Emellett arról is beszélt, hogy csökkentették a műanyag csomagolás arányát, és termékeik 20%-a immár újratölthető kiszerelésben vagy kitöltve – tehát nem műanyag palackban – is megvásárolható.

A PepsiCo úgy fogalmazott, hogy „partnerség, innováció és befektetések” útján lépnek fel a csomagolás okozta szeméttel szemben. „2025-re 35%-kal csökkentjük a nem újrahasznosított, ’szűz’ műanyag arányát az ital ágazatunkban”, emellett növelik az újratöltést és újrafelhasználást az olyan cégekkel való együttműködéssel, mint a SodaStreatm és a SodaStream Professional. Így 2025-ig 67 milliárd darab egyszer használatos palackkal kevesebbet kell gyártaniuk, ígérik. A PepsiCo azt is közölte, hogy 2018-óta 65 millió dollárt fektettek be a szemétszedéssel és újrahasznosítással foglalkozó partneri együttműködésbe.

A Nestlé közben azt állította, hogy „lényegi előrehaladást ért el a fenntartható csomagolás” felé vezető úton, bár elismerte, hogy még többet kell tenni. Nyilatkozata szerint „még intenzívebbé tesszük lépéseinket, hogy csomagolóanyagaink 2025-re 100%-ban újrahasznosíthatók vagy újrafelhasználhatók legyenek. Ugyanebben az időszakban egyharmadával csökkentjük a szűz műanyag felhasználását. Jelenleg összes csomagolásunk 87%-a és műanyag csomagolásunk 66%-a újrahasznosítható és újrafelhasználható” – állt a nyilatkozatban.

Szemétgyűjtés a tengerparton
Szemétgyűjtés a tengerparton

Egyéni kontra intézményi felelősség?

A Break Free from Plastic és más mozgalmak szerint a műanyagszemétért főleg a cégek és a termelésüket támogató gazdasági modell a felelős, és nem foglalkoznak a parkokban, folyópartokon szemetelő egyének felelősségével.

Az egyéni akciót támogató és sürgető szervezetek is általában fontosabbnak tartják a műanyagtól való maximális lehetséges elfordulást. A National Geographic magazin ajánlásai között például csak a hatodik helyen szerepel, hogy „ne szemetelj” – ezt megelőzi a műanyag zacskók, palackok és műanyag csomagolás elutasítása.

A Plastic Pollution Coalition (A műanyagszemét elleni koalíció) az első helyen törvényi korlátozásokat sürget az egyszer használatos műanyagba csomagolt termékek terjesztésének korlátozásáért és ajánlásai között a hatodik helyen szerepel a műanyagpalackok gyűjtését és beszolgáltatását bátorító betét ötlete.

Ingyenes mobilalkalmazásunkkal bárhol és bármikor elérheti a Szabad Európa weboldalának tartalmát. Töltse le díjnyertes applikációnkat a Google Play vagy az Apple Store kínálatából!

Maradjon velünk!

  • Szabad Európa a mobilján: töltse le ingyenes applikációnkat a Google Play vagy az Apple Store kínálatából!

A stabil mobilkapcsolat érdekében a weboldal egyes funkciói az applikációban csak korlátozottan érhetők el.

XS
SM
MD
LG