Akadálymentes mód

A legfrissebb hírek

A szlovén kormány nekiment a nemzeti hírügynökségnek


Janez Janša szlovén kormányfő fogadja Orbán Viktor miniszterelnököt a szlovéniai Bledben 2020. augusztus 30-án.

Felfüggesztették a szlovén hírügynökség támogatását annak ellenére, hogy törvény is kötelezi erre az illetékes kormányszervet. Az Orbánnal szövetséges szlovén miniszterelnök, Janez Janša korábban többször is bírálta a hírügynökségnél folyó munkát.

A Szlovén Kormány Kommunikációs Hivatala (UKOM) tavaly októberben felfüggesztette a Szlovén Hírügynökség (STA) támogatását arra hivatkozva, hogy az STA nem küldte meg számukra a kért gazdálkodási adatokat. A hírügynökség vezetői szerint azonban ők minden szerződéses kötelezettségüket betartották, a finanszírozás felfüggesztése pedig politikai indíttatású és az újságírói függetlenséget veszélyeztető lépés.

Ez utóbbit azért is gondolják így, mert az UKOM-tól az STA-nál folyó újságírói munkával kapcsolatos kérdéseket is feltettek, mielőtt felfüggesztették volna a finanszírozást – aminek folyósítására egyébként törvény kötelezi a kormányzati szervet. A támogatás felfüggesztése ellen több nemzetközi újságírószervezet is tiltakozott.

Azt a feltételezést, hogy az STA támogatásának felfüggesztése politikai indíttatású lehet, az is táplálta, hogy Janez Janša szlovén miniszterelnök többször is kritizálta a hírügynökség munkáját. Tavaly október 15-én azt írta ki Twitterre, hogy az STA „nemzeti szégyen, nyilvánvalóan visszaél a nevével”. Janša épp annak kapcsán tette ezt a megjegyzést, hogy a hírügynökség hosszabban írt egy szlovén rapper új lemezének megjelenéséről, mint a Janša – Orbán találkozóról.

A szlovén miniszterelnök politikáját gyakran hasonlítják Orbán Viktoréhoz, a média területén ráadásul kézzel fogható a magyar befolyás. A Magyar Narancs számolt be arról, hogy Habony Árpád üzlettársai vásárolták be magukat olyan lapokba és tévébe, melyek Janša pártjához köthetők. A lapokért a vételárat Mészáros Lőrinc üzlettársa, Varga Károly fizette ki, készpénzben. A két évvel ezelőtti választások előtt a magyar tulajdonú médiavállalatok internetes felületeiken hirdették Janša pártjának kampányanyagait. Idén pedig a szintén Mészároshoz köthető Tv2 vásárolt fel egy kereskedelmi tévét Szlovéniában.

A szlovén parlament aztán decemberben elfogadott egy törvényt, ami arra kötelezte az UKOM-ot, hogy fizesse ki a hírügynökség felé fennálló tartozását. Ez a mai napig nem történt meg, noha a törvényben megszabott határidő már lejárt. Az STA vezetősége szerint a kormány így akarja kivéreztetni a hírügynökséget. Az UKOM ugyanakkor arra hivatkozik, hogy a hírügynökség közvetlen támogatása az uniós versenyjogba ütközhet.

Az Európai Bizottság azonban hétfőn azt közölte, hogy a közérdekű munkát végző hírügynökségek állami támogatását nem tiltják az uniós szabályozások. A Bizottság szóvivője, Christian Wigand elmondta, hogy a médiának az EU egész területén szabadon és függetlenül kell működnie, hiszen ez a médiapluralizmus alapja. Wigand felidézte Vera Jurová, a Bizottság alelnökének szavait is, aki szerint a közmédiának kiemelt szerepe van, és a Bizottság felszólítja a tagállamokat, hogy ne helyezzék nyomás alá a közmédiát.

A magyar nemzeti hírügynökségnél folyó munka sem mentes a politikai befolyástól. Az MTI hírszerkesztőségét érintő politikai befolyásról itt írtunk.

A fotószerkesztőségnél zajló munkáról pedig itt olvashat.

Ingyenes mobilalkalmazásunkkal bárhol és bármikor elérheti a Szabad Európa weboldalának tartalmát. Töltse le díjnyertes applikációnkat a Google Play vagy az Apple Store kínálatából.

XS
SM
MD
LG