Akadálymentes mód

A legfrissebb hírek

Titkos határozatban szólította fel a kormány Lázár Jánost a Déli Körvasút „lehetséges leggyorsabb” megvalósítására


A Déli Körvasút tervezett nyomvonala
A Déli Körvasút tervezett nyomvonala

Májusban másodszor is elutasította a bíróság az úgynevezett Déli Körvasút környezetvédelmi engedélyét, megakasztva ezzel a beruházást, amely ellen helyi civilek és az önkormányzat tiltakozik. A kormány júniusban egy nem nyilvános határozatban kötelezte el magát a körvasút megépítése mellett, és időközben az Fővárosi Önkormányzat is megváltoztatta korábbi álláspontját.

„A Kormány megállapítja, hogy a Budapest–Kelenföld–Ferencváros vasútállomások közötti vasúti fővonal a transzeurópai közlekedési hálózat (TEN-T) Magyarországot érintő vasútvonal-hálózatának egyik legszűkebb keresztmetszete, mely országos vasúthálózat, továbbá Budapest és a fővárosi agglomeráció közlekedése szempontjából kulcsfontosságú, egyúttal elsődleges regionális és országos hálózati szereppel bír” – ez áll többek között abban a 2000-es jelzésű, tehát nem nyilvános, a Szabad Európához kiszivárgott határozatban, amelyet júniusban szignált Orbán Viktor.

A kormány azután döntött a röviden csak Déli Körvasútnak nevezett beruházás melletti szándéka megerősítéséről, hogy előző hónapban, májusban a Fővárosi Törvényszék – január után – másodszor is megsemmisítette a környezetvédelmi engedélyét.

A kivágott fa nem helyreállítható

A bíróság nem fogadta el az alperes Építési és Közlekedési Minisztérium érvelését, miszerint a beruházással együtt járó tömeges fakivágás azért nem jelent helyrehozhatatlan állapotot, mert a fákat később akár újra is lehet ültetni.

Ehhez kapcsolódóan: Bár a bíróság megtiltotta, a tavasz végén még dolgoztak a Déli Körvasúton.

A birtokunkba jutott határozat szerint a kormány változatlan formában kívánja megvalósítani a beruházást, vagyis a jelenlegi két vágánypárt háromra, egyes helyeken négyre bővítenék, ezenkívül Nádorkert, a Közvágóhíd és a Népliget térségében elővárosi vasúti megállók épülnének.

„Leggyorsabb ütemezéssel”

A vágánybővítés azt jelenti, hogy az Újbuda egy részén több száz méter hosszan futó, parkokkal, kutyafuttatókkal, játszóterekkel szegélyezett Hamzsabégi sétányon jelentős mértékben szüntetnének meg zöldterületet, és akár ezer fát is kivágnának. (Ferencvárosban már korábban meg is kezdték a fák kivágását.)

A határozat szerint a kormány mindezt „a műszakilag lehetséges leggyorsabb ütemezéssel” tervezi megvalósítani. Az újbudai önkormányzat, az LMP, illetve a Polgárok a Pályán az Élhető Közlekedésért (PoPÉK) egyesület viszont tiltakozik a körvasút jelenlegi tervei ellen.

Szerintük a Budapestet messze délen elkerülő, úgynevezett V0-s megépítése nélkül az elővárosi személyvonatok mellett rengeteg tehervonat is a Déli Körvasúton haladna végig, jelentősen rontva ezzel a környéken lakók életminőségét. A V0-s előkészítése is halad ugyan, de mintha az utóbbi időben már kevésbé lenne fontos a kormány számára, legalábbis sokkal kevesebbet kommunikál róla a nyilvánosságban.

Fővárosi fordulat

Érdekes, hogy tavaly júniusban még a Fővárosi Önkormányzat is olyan határozatot fogadott el, amelynek értelmében a főpolgármester azonnali határidővel kezdeményezi a kormánynál a V0 teherforgalmi vasútvonal megépítését, egyben nem engedélyez olyan vasúti beruházást Budapesten, amely teherforgalom erősödését eredményezheti.

Ehhez kapcsolódóan: Kiszorítósdi kezdődhetett a magyar vasúton.

A főváros a Déli Körvasút környezetvédelmi engedélyével szemben indított perbe is beszállt. Ehhez képest Balogh Samu, Karácsony Gergely kabinetfőnöke a Válasz Online podcastjában augusztus elején már azt mondta: csak azért szálltak be a perbe, hogy megismerhessék a periratokat, egyébként támogatják a beruházást.

A PoPÉK levélben tiltakozott Karácsony Gergelynél. Tóth Sándor Péter, az egyesület vezetője ebben arra hívta fel a főpolgármester figyelmét, hogy a periratokat már januárban elkérték tőlük, át is küldték Karácsony Gergely titkárságára, így nem állja meg a helyét az állítás, hogy csak azért volt szükség belépni a perbe, hogy megismerhessék a dokumentumokat.

A PoPÉK elnöke arra is emlékeztetett, hogy a főpolgármester korábban a fővárosi közgyűlés nyilvánossága előtt biztosította támogatásáról a beruházás jelenlegi formája ellen tiltakozó László Imre újbudai polgármestert.

  • 16x9 Image

    Kósa András

    Kósa András a Szabad Európa főmunkatársa. 2001 óta újságíró, az elmúlt bő húsz évben volt a Magyar Hírlap, a Magyar Nemzet, a Hír Televízió és a Népszava munkatársa. Ezenkívül dolgozott a hvg.hu politika rovatának vezetőjeként és a tulajdonosok által 2022 augusztusában megszüntetett azonnali.hu főszerkesztőjeként is.

XS
SM
MD
LG