Akadálymentes mód

A legfrissebb hírek

Volt, akivel SMS-ben, másokkal személyesen közölték a kirúgásukat a jobbikos Alfahírnél és az N1TV-nél


Pénzügyi megszorításokra hivatkozva csökkentik a két szerkesztőség munkatársainak számát minimálisra.

Elkezdődött a kirúgási hullám a Jobbik Kiegyensúlyozott Médiáért Alapítvány által fenntartott Alfahírnél és az N1TV-nél is. Úgy tudjuk, hogy a következő néhány hétben összesen négy-négy embert tartanak meg mindkét szerkesztőségben. A Szabad Európának nyilatkozó újságírók szerint van, akivel SMS-ben közölték a felmondást. Információink szerint az N1TV és az Alfahír szerkesztőségének irodabérletét is felmondták már. Csütörtökön pedig pénzügyi nehézségekre hivatkozva az N1TV munkatársai többségének is jelezték: jobb, ha más munka után néz.

A financiális korrekció áldozatai

„Ezt nyugodtan hívhatjuk leépítési hullámnak, hiszen az Alfahír eddig sem túl nagy, tízfős szerkesztőségét négy főre fogják redukálni a következő két hónapban. Ugyanez történik az N1TV-nél is” – mondta az egyik, Alfahírnél dolgozó forrásunk, aki szerint vannak, akikkel SMS-ben közölték, hogy elbocsájtják, a szerencsésebbeknek pedig személyesen mondták meg, hogy felbontják a szerződését anyagi nehézségekre hivatkozva.

Iparági forrásokból a Szabad Európa úgy tudja, hogy a Jobbik médiumainál sokaknak indoklás nélkül mondtak fel. Információink szerint a munkavállalókat csoportos leépítésre hivatkozva fogják elküldeni, ahol nem kell megindokolni a szerződésbontás okát.

„Azt mondták, hogy leépítés miatt fognak elküldeni, legalább ebben őszinték voltak. Azt mondták, hogy jóval kevesebb pénzből fog gazdálkodni a Kiegyensúlyozott Médiáért Alapítvány, ezért kell meghúzni a nadrágszíjat” – mondta az egyik elküldött újságíró, akinek még tart a felmondási időszaka, emiatt azt kérte, hogy a nevét ne említsük meg cikkünkben.

Az Alfahírtől az elmúlt napokban már négy embernek felmondtak, de ez nem marad sokáig így: a következő hetekben a hírportáltól még két embernek mennie kell.

„Azok, akik ezeket a döntéseket hozzák, nem értenek a médiához, nem tudnak erről semmit. A párt parancsát teljesítik. Fogalmuk sincs arról, hogyan áll össze egy szerkesztőség, és nem is tudják üzemeltetni. Milyen szerkesztőség az, ahol négy embert hagynak meg összesen?” – tette fel a kérdést az egyik volt újságíró, aki már hetek óta nem szerepel a beosztásban, de még a felmondási idejét tölti.

A Szabad Európa a pártmédiára rálátó forrásától úgy tudja: az Alfahír, valamint az N1TV szerkesztőségének, illetve stúdiójának bérleti szerződését már fel is mondták, mert egyelőre nem tudni, hogy a következő hónapokban mennyi pénzből gazdálkodik a Jobbik pártalapítványa.

Pedig papíron a Jobbik jól áll anyagilag. Azt még a 24.hu szúrta ki, hogy 215 millió forintot spórolt meg és 681 millió bevételt szerzett 2021-ben, frakciótámogatásra pedig 120 millió forintot kaptak. Ráadásul úgy tudjuk, hogy a párt már visszafizette az ÁSZ által megállapított, 660 millió forintos összeget az államkasszába, amelyet még 2017-ben szabtak ki rájuk tiltott kampányfinanszírozás miatt.

Reformáció

„Annyit tudni kell, hogy a Jobbikon belül nem számít a szakmaiság semmilyen szempontból, csak a párthűség és a politikai kötődés vagy komisszárság a lényeg” – állítja az N1TV egyik volt munkatársa.

Négy évvel ezelőtt – az akkor éppen néppártosodó – Jobbik vezetése egy nagyobb volumenű online tévében kezdett gondolkodni. Az N1TV már akkor is létezett, de ezt akarták bővíteni. Azonban a legnagyobb problémájuk az volt, hogy a megreformált médiumnak nem voltak kapcsolatai, ezért az oda hívott egykori Hír TV-s kollégák feladata az volt, hogy olyan értelmiségi réteget építsenek fel a Jobbik körül, akik adott esetben műsorokban, egyéb szakértői fórumokon kiállnak a Jobbik politikája mellett.

„Ha nem is álltak ki a lájtosodó Jobbik politikája mellett, de a cél mindenképp az volt, hogy a jelenlétükkel bizonyítsák, hogy ez a párt már nem egy elszigetelt, szélsőjobbos alakulat, mint ami volt, hanem egy néppártosódó valami” – mesélte egyik forrásunk, aki szerint a négy évvel ezelőtti N1TV csak arra volt berendezkedve, hogy a Jobbik szélsőjobboldali narratíváját tolja a nézők elé.

„Amikor odahívtak, azt gondoltam, hogy ez egy nagyon kis költségvetésű, ámde profi csapat. De nem volt az. Akkoriban, amikor odakerültem, még olyan szinten élt ez a csatorna zárványban, hogy csak az volt a feladatuk, hogy mondjuk lemenjenek Borsodba, és cigányfalvakat mutassanak be, amin a nézők és a kommentelők kiélhették az elfojtott gyűlöletüket kommentekben, és röhöghettek azon, hogy ezek a szegény emberek milyen körülmények között és hogyan élnek. Na, ezt kellett nekünk felépíteni, gyakorlatilag a szarból kellett várat építenünk” – magyarázta a csatorna átprofilozásának kezdeti nehézségeit az egyik korábban ott dolgozó újságíró.

Az N1TV profilváltásában és a párt új politikai irányvonalának elfogadtatásában olyan emberek is képernyőre kerültek, akik a szélsőjobbos időszakban soha nem kerülhettek volna.

Műsort kapott Havas Henrik és Para-Kovács Imre is. Havas Henrikkel egyelőre az N1TV nem közölte azt, hogy vége lenne a műsorának.

„Annyit tudok, hogy nem volt a műsoromnak felvétele ezen a héten, ennél többet nem mondtak. Sejtelmem sincs arról, mi fog történni. Nem is tudom, hány éve dolgozom már itt. Amikor idekerültem, megkérdeztem, hogy ki működteti, ki finanszírozza az N1TV-t, és azt mondták, hogy egy alapítvány. Azóta sem tudok erről többet. Nézze, engem egy dolog érdekelt, hogy beleszólnak abba, hogy mit mondok, vagy nem. Nem szóltak bele, és innentől kezdve engem semmi más nem érdekelt” – mondta a Szabad Európának Havas Henrik.


A párt médiájának átalakításával Béres Ferenc Attilát bízták meg, aki korábban a párt kommunikációs igazgatója volt, egyben a Kiegyensúlyozott Médiáért Alapítvány képviselője. Telefonon kerestük Béres Ferenc Attilát, aki nem akart nyilatkozni.

A Jobbik sajtóosztálya bár e-mailben válaszolt a megkeresésünkre, azonban a kérdéseinkre nem.

"A Kiegyensúlyozott Médiáért Alapítvány a Jobbiktól független gazdálkodást folytat, így a Jobbiknak nincs rálátása az esetleges, az N1TV-t és az Alfahírt érintő változásokról. A jobbik.hu-t a párt kommunikációs osztályáról egy fő kezeli, az ő cseréje nincs tervben"

-írta a párt sajtó osztálya.

  • 16x9 Image

    Báthory Róbert

    Báthory Róbert a magyarországi Szabad Európa szenior oknyomozó újságírója. Tizenhét éve dolgozik a médiában, ebből tíz évet a legnagyobb televíziók – az RTL Klub, a TV2, a Hír TV és az MTV – hír- és hírháttérműsorainál mint riporter, szerkesztő, illetve felelős szerkesztő. Ezt megelőzően a Kossuth rádió és a Rádió C munkatársa volt. 

Maradjon velünk!

  • Szabad Európa a mobilján: töltse le ingyenes applikációnkat a Google Play vagy az Apple Store kínálatából!

A stabil mobilkapcsolat érdekében a weboldal egyes funkciói az applikációban csak korlátozottan érhetők el.

XS
SM
MD
LG