Akadálymentes mód

A legfrissebb hírek

„Wolfsburg, baj van!”, avagy a Volkswagen kínai defektje


Egy Volkswagen Phideon egy sanghaji bemutatón 2016. október 21-én
Egy Volkswagen Phideon egy sanghaji bemutatón 2016. október 21-én

A Volkswagen globális autógyártó számára már most is Kína a legnagyobb piac, és reményei szerint ez így marad a jövőbeli elektromos átállás után is. 2019 végén viszont baljós jeleket észleltek a cég wolfsburgi központjában.

A zászlóshajónak számító Passat nagyon rossz eredményt produkált egy nemhivatalos biztonsági teszten. A próbát a biztosítóágazat egyik felügyelőszerve hajtotta végre. A teszt során vezetőoldali frontális ütközést szimuláltak – ez egy olyan módszer, amelyet már több mint egy évtizede rendszeresen használnak az Egyesült Államokban.

A kocsi teljesen összegyűrődött, az ütközési teszt videója pedig vírusszerűen terjedni kezdett. Kínában kiváltotta a közösségimédia-felhasználók haragját. Nem csoda, mivel az országban a Volkswagen eddig a csúcsminőségéről és mérnöki szakértelméről volt híres.

A cégre nézve a teszt nem járt semmilyen kötelező feladattal. A Passat átment a kínai szabályozó frontális tesztjén, amelyet Európa nagy részén is alkalmaznak, és amely a gyártó és sok ágazati szakértő szerint jobban tükrözi a kínai vezetési viszonyokat.

Gyors válságmenedzselés

Ennek ellenére Wolfsburg gyorsan cselekedett – mondta két bennfentes. Napokkal a teszteredmények közzététele után a cég tucatnyi mérnökből és menedzserből álló csapatot állított fel, hogy segédkezzenek a SAIC Volkswagennek, az ötven százalékban német, ötven százalékban kínai vállalatnak, amely a kínai Passatokat gyártja.

2020-ban úgy döntöttek, hogy erősebb fém alkatrészeket kap az összes új Passat első része és több más modell is, amelyet a sanghaji közös cég gyárt. Ez négyszáz jüan, azaz 62 amerikai dollár extra költséget jelent autónként – mondták el a források.

Több százezer autó esetében a korábban nem részletezett strukturális módosítás költsége más több tízmillió dollárra rúg – tették hozzá. Ez pedig nagy csapás a cégnek, amely éppenséggel meg akarta nyirbálni a kínai és más gyárak költségeit.

Átalakulóban a létfontosságú kínai piac

A fogyasztói aktivizmus által kikényszerített lépés ismét azt mutatja, mennyire fontos Kína, a világ legnagyobb autópiaca. A Volkswagen éppen a kínai eladásokra támaszkodva akarja finanszírozni az elektromos kocsik gyártására való átállás 42 millió dolláros projektjét, amivel meg akarja előzni a Teslát, és 2025-re az első számú elektromosautó-gyártó akar lenni a világon.

A globális autócégek éppen akkor fordítanak hátat a belsőégésű motoroknak, amikor már nem vehetik készpénznek a korábbi, több évtizedes dominanciát a kínai piacon, mivel a technológia és a dizájn terén is szorongatják őket a helyi hagyományos- és elektromosjármű-gyártók.

A különböző piacokra gyakran teljesen különböző Passatok készülnek. Ezen az archív képen a VW Tennessee állambeli chattanoogai szerelőcsarnokát látni. A kép 2013. július 12-én készült
A különböző piacokra gyakran teljesen különböző Passatok készülnek. Ezen az archív képen a VW Tennessee állambeli chattanoogai szerelőcsarnokát látni. A kép 2013. július 12-én készült

A Volkswagen szóvivője azt mondta: kifejezetten a kínai piacra fejlesztenek termékeket, és a Passat-tesztben szimulált frontális ütközés sokkal valószínűtlenebb Kínában, mint az Egyesült Államokban. „Kínában központi korlátozás van az autóutakon, és nincs annyi kamion, furgon vagy teherkocsi, mint például az amerikai közlekedési helyzetekben.Hogy miért költenek el autónként extra négyszáz jüant? Mert a VW folyamatosan javítja termékei biztonságát a vásárlói visszajelzések nyomán – szólt a válasz.

„A legfontosabb a VW egészsége szempontjából”

Nehéz összehasonlítani a különböző piacokra készülő Passatokat, mert gyakran teljesen más platformra épülő, más járművek. Az új kínai Passat volt az első modell, amelyen strukturális változtatást hajtottak végre – mondták el források. Ez a modell már átment azon a biztosítói teszten, amelyen elődje még fennakadt.

A Volkswagen jó híre viszont maradandónak tűnő kárt szenvedett, pedig ez volt az eladások tekintetében a legsikeresebb külföldi gyártó Kínában. A cég – amely a legrégebbi külföldi játékos volt a piacon – komoly profitot termelt jelenléte három évtizede alatt.

A 2015-ös, autónkénti 1400-1500 eurós nyereség mára ezer euróra, sőt inkább nyolcszáz euró körüli összegre esett vissza az elmúlt negyedévekben – közölték a Bernstein elemzői, akik megjegyezték: „Kína a legfontosabb a VW pénzügyi egészsége szempontjából.” A Passat és általában a SAIC Motor-termékek eladásai visszaestek. A Volkswagen jobbára a kudarccal záruló ütközési teszt miatti felzúdulásra, a termékskálára és a globális csiphiányra vezette vissza ezt.

Az ellentmondásos törésteszt megakasztotta a Volkswagen útját Kínában. A kép illusztráció
Az ellentmondásos törésteszt megakasztotta a Volkswagen útját Kínában. A kép illusztráció

A SAIC Volkswagen bevétele tavaly 26 százalékkal, 174,5 milliárd jüanra csökkent 2019-hez képest, míg a nyereség 23 százalékkal, 31 milliárd jüanra esett. A Passat – a biztosítós teszt előtt a szedánkategória egyik legkelendőbb modellje – eladásai az LMC Automotive tanácsadócég szerint 32 százalékkal estek, és már csak 145 805 járműre talált gazdára.

Bár a Covid–19-járvány egyértelműen nagy szerepet játszott ebben, a kínai autógyártó-szövetség adatai szerint a Volkswagennél tapasztalt visszaesés jóval meredekebb volt, mint a kínai személygépkocsi-eladások 6,8 százalékos általános csökkenése.

A Volkswagen másik fő vállalata az országban a helyi autógyártóval fenntartott FAW. Ennek termékei nem érintettek a töréstesztekkel kapcsolatos vitában. A FAW 1,5 százalékkal növelte eladásait, bár a VW tisztviselői szerint attól kapott lendületet, hogy terepjárókat és prémiumkategóriás Audi-modelleket dobott piacra.

A két vegyesvállalat teszi ki a Volkswagen kínai üzletágának nagy részét és a Volkswagen teljes helyi termelését. Az eladott járművek számát tekintve hagyományosan hasonló eredményeket produkáltak, bár az utóbbi években a FAW átvette a vezetést.

A SAIC Volkswagen 2021-ben is nyomás alatt érezte magát: az első hat hónapban 7,8 százalékkal csökkentek az eladások az egy évvel korábbi időszakhoz képest, pedig épp akkor tombolt a pandémia. A FAW-Volkswagen eladásai viszont 23 százalékkal nőttek, míg a teljes kínai személygépkocsi-eladások mintegy 29 százalékkal ugrottak meg.

Az a bizonyos törött A oszlop

A C-IASI-tesztet, amelyen a Passat 2019-ben megbukott, egy kínai biztosítási ágazati szervezet, a CIRI Auto Technology Institute fejlesztette ki, mert elégedetlen volt a CATARC, a kormány által támogatott járműveket vizsgáló ügynökség által végzett szabványos C-NCAP-teszttel.

A szervezet szerint sok biztosító úgy érezte, hogy a C-NCAP nem tesz elég részletes különbséget a járművek között az ütközésbiztonság szempontjából. A legtöbb külföldi autómárka pozitív eredményt ért el a C-IASI-teszten, bár még a rosszul teljesítők sem kaptak olyan kemény visszajelzést a közösségi médiában, mint a Passat.

A Volkswagen imázstisztogatásra kényszerült Kínában
A Volkswagen imázstisztogatásra kényszerült Kínában

A C-IASI-teszt során az autó elejének 25 százalékát teszik ki frontális ütközésnek. A teszt során a Passat vezetőoldali első tetőfelületi tartója, az úgynevezett A oszlop tört el. A szabványos C-NCAP-teszt az autó elejének negyven százalékát érinti, ezáltal a kocsi teste jobban elnyeli az ütközés erejét.

Az Egyesült Államokban a 25 százalékos frontális ütközési tesztet az Insurance Institute for Highway Safety (IIHS), egy nonprofit csoport alkalmazza. A szervezetet az autóbiztosítók finanszírozzák. Az IIHS tesztjei széles körben ismertek, és az autógyártók úgy tervezik a járműveiket, hogy a szövetségi töréstesztek mellett ezeken is megfeleljenek.

Stephan Wöllenstein, a Volkswagen kínai vezetője elmondta, hogy a Volkswagen kijavította a teszt során feltárt problémákat, és hogy az autógyártó kínai üzletága talpraállt.​ „Ebben a szegmensben ismét egyértelműen az egyik legbiztonságosabb autóval rendelkezünk a piacon” – mondta Wöllenstein júliusban újságíróknak.

A nagy családi autók szegmensében azonban még van mit visszaszerezni. Az LMC adatai szerint az idei év első hat hónapjában összesen 47 480 Passatot adtak el Kínában, ami jócskán elmarad a 91 110 Toyota Camry és a 89 157 Honda Accord mögött.

A 2019-es év ugyanezen időszakából, a járvány kitörése előttről származó számok pedig jól mutatják, milyen meredeken esett vissza a Volkswagen modellje az utóbbi időben: 91 400 Passatot adtak el a 111 968 Accordhoz és a 85 396 Camryhoz képest.

A Reuters tudósítása nyomán.
XS
SM
MD
LG