Gyorsan reagáltak a vállalatok: korlátozzák a juttatásként adott céges autók használatát

Egy autós várakozik Szlovéniában, miközben a közelben ég az erdő 2022. július 20-án (képünk illusztráció)

Az autók drágulása, az alkatrészhiány, az emelkedő üzemanyagárak és a júliustól közel duplájára emelt cégautóadó miatt egyre több munkáltató dönt úgy, hogy csökkenti ennek a juttatási csomagnak az értékét. Van, ahol visszaveszik a céges autót, de a többség inkább csak korlátozza a használatát.

A Szabad Európa által megkérdezett lízingcégek szerint a vállalatok harminc százaléka a kisebb teljesítményű modellek iránt érdeklődik, mert alacsonyabb cégautóadót kell fizetni utánuk, olcsóbb a fenntartásuk és kevesebb üzemanyagot fogyasztanak. A cégek negyven százaléka kérte a használati feltételek módosítását, részben a magánhasználatra vonatkozó részek miatt.

„A munkáltatóm jelezte, hogy megszünteti a juttatásként biztosított cégautó-szolgáltatást. Arra hivatkoztak, hogy a legtöbb cég hasonló döntést hozott” – mondta Péter a Szabad Európának. A teljes neve elhallgatását kérő informatikus elmondása szerint a munkáltatója – egy külföldi nagyvállalat – még megengedte neki, hogy két évig használja a kocsit, de a lízingszerződés lejártakor már nem fog neki új autót biztosítani.

A cég állítása szerint felmérte a piacot, és ez alapján hozta meg a lépést. Erre azért volt szükség, mert továbbra is nagy a munkaerőhiány az IT-szakmában, és nem akarja a dolgozóit elveszíteni, nem szeretné, hogy a juttatási csomag megvágása miatt a konkurencia elcsábítsa a szakembereit. A felmérés eredménye az lett, hogy más nagyvállalatok is hasonló döntést fognak hozni.

Rászoktak a céges autóra

A vállalati hierarchiában egy bizonyos szint, beosztás felett sok közép- és nagyvállalatnál jár a céges autó egyfajta juttatásként. Bizonyos szakmák (például az IT-piacon) esetében is előszeretettel ad a munkáltató céges autót, amit magáncélra is használhatnak a dolgozók. A G7.hu írt arról tavaly, hogy az 1123 fős SAP magyar leányvállalatánál 650 céges autó van, tehát a munkavállalók több mint felének jár.

Az ügyvezetők 93 százaléka, a vezető beosztású munkavállalók ötven százaléka, míg a szakirányú végzettségű munkavállalók 22 százaléka részesül ebben a juttatásban a Német–Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara és a Kienbaum 2019/2020-as magyarországi bérezési tanulmánya szerint, amelyet a hrportal.hu szemlézett.

A Szabad Európa tucatnyi lízingcéget keresett meg kizárólag a juttatásként adott céges autók témakörében, a haszongépjárművek lízingelése egy más jellemzőkkel bíró szegmens.

A válaszok alapján nincs olyan hullám, hogy a cégek visszavennék a juttatásként adott autókat, viszont nagy mozgások zajlanak ebben a piaci szegmensben. Ennek oka az alkatrészhiány, a dráguló üzemanyagárak és a cégautóadó emelése. Mint ismert, a kormány július 1-jétől 82 százalékkal emelte meg a céges autók adóját.

Ehhez kapcsolódóan: A kormány a saját rendeletében árulta el, hogy a különadókat át lehet hárítani

Beszerzési nehézségek

„Az elmúlt időszakban számos jelenség is hatással volt a lízingpiacra. Több mint egy éve tart a csiphiány, amely mára továbbgyűrűzött, más alkatrészek esetében is beszerzési nehézségek adódtak, a szállítási láncok kiegyensúlyozatlansága is folyamatos gondot jelent az iparágban” – mondta a Szabad Európának Lehel-Turzó Éva, a Business Lease Hungary Kft. marketingvezetője. Elmondása szerint emiatt átlagosan 12-15 hónapot kell várni egy új személyautóra.

De az olyan népszerű cégautók esetében, mint a Škoda Octavia, nemritkán 18 hónap a szállítási idő. A cégek erre úgy reagáltak, hogy a német gyártmányú vagy tulajdonú, hagyományos cégautók helyett (Volkswagen, Ford, Škoda) más, eddig ritkábban választott márkák irányába mozdultak, mint a Kia vagy a Hyundai.

„Ezek a modellek a megszokott cégautókhoz képest hasonlóan magas minőségi színvonalat képviselnek, miközben jelenleg kedvezőbb szállítási feltételekkel lehet rendelni​” – mondta Lehel-Turzó Éva.

„Az utóbbi hónapokban azt tapasztaljuk, hogy a piaci helyzetre való tekintettel sokan előrehozták a cégautó-beruházást. Ez egyrészt a nehézkes szállítással magyarázható, másrészt a piacon sosem látott árdrágulás zajlik, ami jelenleg a cégautó-modelleknél 19 százalékos mértéket jelent a tavalyi időszakhoz képest​” – tette hozzá.

A lízingcég ügyfeleinek több mint hetven százaléka nyitott az új cégautó-beszerzések irányába. A beszerzési vezetők az év első felében felmérték a cég igényeit, és a lejáró autókat folyamatosan újakra cserélik előrendeléssel és lízinghosszabbítással.

Jönnek a kisebb céges autók

„Az előretervezés mellett másik lényeges változás, hogy több mint harminc százalékkal nőtt az érdeklődés a kisebb teljesítményű, ezáltal gazdaságosabb modellek iránt” – tette hozzá. Lehel-Turzó Éva szerint a pár hete bevezetett drasztikus cégautóadó-emelést megelőzően már év eleje óta tart ez a trend, hiszen a gazdaságosabb modellek TCO-ja (Total Cost of Ownership) jelentősen alacsonyabb. (Alacsonyabb cégautóadót kell fizetni, és olcsóbb a fenntartásuk, kevesebb üzemanyagot fogyasztanak.)

„A hazai piaci hangulatot nagyban befolyásolta a cégautók adójának emelése és a szombattól érvényes üzemanyagár-emelés, amelynek következtében a céges autókba már csak piaci áron tankolhatnak” – tette hozzá.

Szintén friss fejlemény, hogy ügyfeleik negyven százaléka jelezte igényét, hogy a lízingcég szakértői segítségével vizsgálják felül a korábban használt cégautó-szabályzatot (amely tartalmazza, milyen pozícióhoz milyen cégautó választható adott feltételek mellett).

Erre a gazdaságosabb autók igénye mellett azért is szükség van, mert számos modell, motorizáltság, felszereltség megszűnt és megváltozott az utóbbi fél évben. A gyártók igyekeznek észszerűsíteni a modellpalettát, és ehhez alkalmazkodni kell a cégek cégautó-szabályzataiban. A cégautó-szabályzat (car policy) tartalmazza a rendelhető modellek listáját, az üzemanyagkártya használatára és a magáncélú utazásokra vonatkozó szabályokat.

„Az elmúlt egy hétben folytatott ügyfélmegbeszélések arra utalnak, hogy a legtöbb munkáltató limitálni fogja a cégautók esetében a magánhasználatot. Ritkulni fog a korlátlan felhasználás lehetősége, és azoknak, akiknek egy bizonyos havi limitjük volt, csökkenteni fogják a cégek a magánhasználatra járó kilométereket” – mondta.

A lízingcég tapasztalatai szerint nem veszik vissza a vállalatok a céges autókat, viszont optimalizálják a költségeit: olcsóbban fenntartható, kisebb teljesítményű autót vesznek, és korlátozzák a magánhasználatot.

Hasonló folyamatokról számolt be Fekete Csaba, a CIB Lízing vezérigazgatója is. „Egyelőre nem tapasztalunk olyan trendet, miszerint a cégek kezdik visszavágni a céges flottákat. A nagy flották (például a disztribúciós és kiskereskedelmi láncok, nagy értékesítői hálózatot üzemeltető cégek) működéséhez a céges autó alapvető fontosságú” – tette hozzá.

Szerinte számít a cégautóadó emelése, a növekvő üzemanyagköltség, a vételár emelkedése, de ezt ellensúlyozza részben a maradványértékek emelkedése, részben a flottafinanszírozási és -üzemeltetési, -karbantartási konstrukciók kondícióinak előnyei.

Ehhez kapcsolódóan: Hova tűnik évi több tízezer autó Magyarországon?

Lesznek, akiknek vissza kell adniuk az autót

„A státuszautók esetében középtávon mindenképpen számítunk a céges autók számának csökkenésére. Várakozásunk szerint ezen autókat fizetésben nyújtott többlettel igyekeznek majd a cégek megváltani a dolgozók felé” – mondta Fekete Csaba.

Az elsődleges nehézség az új autók szállítási határidejének kitolódása (átlagosan három hónapról 12-15 hónapra). A meglévő, már futó autók további rendszerben tartása magasabb, eredetileg nem beütemezett karbantartással jár, és a kieső időre a csereautó biztosításának költségével.

Fekete Csaba szerint egyik oldalról az emelkedő használtautó-árak miatt pozitív az eredetileg kalkulált maradványértékhez képest a többlet eladási ár, de az elérhető nyereséget nagyban csökkenti, hogy az új autó nem megérkezése miatt csereautó biztosítása kell, illetve az új autó bekerülési ára, finanszírozásának kamatszintje, továbbá kalkulált karbantartási költségei nagyságrendekkel emelkednek.

„Jelenleg még nem tapasztalunk visszaesést. Amivel szembesülünk az az, hogy a legtöbb márkánál - a szállítási határidők kitolódása miatt, az autók megrendelési ideje hosszabbodott” – közölte a Szabad Európával Penz Tamás, a Merkantil Bérlet Kft. ügyvezető igazgatója.

Penz Tamás szerint a jelenlegi környezetben a legnagyobb problémát az új autók szállítási határidejének növekedése jelenti. „A céges autók üzemeltetését valószínűleg befolyásolni fogja a július 1-től bevezetett cégautó-adó változás, a kamatkörnyezet változása és az üzemanyagárak emelkedése, de ezek hatása jelenleg még nem érzékelhető” – tette hozzá.

Korlátozás várható

Az Euroleasing Kft. sem látja a cégautók leépítésének trendjét erősnek, de „az extrém mértékű autóár-emelkedés, az autó üzemeltetésével és karbantartásával kapcsolatos költségek felfutása és a bizonytalan gazdasági környezet együttesen sok céget indíthat el ilyen irányba, ami akkor tud felerősödni, ha a mostani munkaerőhiány okozta nyomás csökken, és nem kell attól tartania a munkáltatóknak, hogy az autóhasználat korlátozásával tovább súlyosbítja a helyzetét a munkaerőpiacon”.

Szerintük az első lépést, a cég által fizetett magáncélú üzemanyag-használat korlátozását viszont már sok cég a következő egy-két hónapban meg fogja lépni, hiszen a mostani üzemanyagárak mellett ennek már azonnal jelentős hatása lenne az adott vállalat eredményére.

A lízingcég szerint további nehézség, hogy ma lehetetlen kiszámolni, hogy egy négy-öt évig használni tervezett autónak mennyibe fog kerülni az üzemeltetése. „A szerviz, a téli gumi, az üzemanyag, a biztosítás és a futamidő végi maradványérték olyan jóslás, amely semmi esetre sem nevezhető nagy biztonsággal megvalósulónak” – közölték.

Azt is lehetetlen megmondani, hogy mikor és milyen autót kellene megrendelni, hogy biztosan időben megérkezzen egy előre rögzített áron, amire ráadásul még a finanszírozás költsége is előretervezhető kellene legyen.

„Mindeközben a folyamatosan változó jogszabályi háttér tovább nehezíti a tervezést, azt sem lehet egyértelműen megmondani, hogy milyen üzemanyaggal működő autó milyen finanszírozási konstrukcióban lesz a teljes tervezett futamidő alatt a leggazdaságosabb” – vélekedett a lízingcég.

Eddig megérte céges autót juttatásként adni a dolgozóknak. A G7.hu tavalyi számítása szerint ha fizetésként egy autóval egyenértékű juttatást szeretne egy cég adni, sokkal magasabb költséggel kellene számolnia.

Ha havi 220 ezer forint értékű cégautócsomagot adott a cég a munkavállalójának, annak a költsége 219 ezer forint, ám ha ugyanezt nettó bérként szeretné kifizetni, akkor 388 ezer forintjába kerülne.

Mára ezek az arányok eltolódtak, csak kisebb, olcsóbban fenntartható autók és a magánhasználat korlátozása mellett éri meg a munkáltatónak céges kocsit adni ösztönzőként a munkatársaknak.