Traumanóták: az egyiptomi zenekar, amely segít a nőknek a tabuk leküzdésében

Mariam Szamír (jobbra) és Marina Szamír (balra), a merészen szókimondó egyiptomi feminista ElBouma-duó tagjai egy kairói fotózáson

Nőgyűlölet, gyermekházasság és női nemi szervek megcsonkítása: nem azok a témák, amelyekről az ember azt gondolná, hogy egy egyiptomi zenekart inspirálnának. Az ElBouma, azaz arabul „Bagoly” nevű feminista duó azonban épp ilyen témákat dolgoz fel.

Az ElBouma régi dallamokat, új ritmusokat és merész dalszövegeket vegyít, hogy bírálja a nőkkel és lányokkal szembeni erőszakot és visszaéléseket az erősen konzervatív észak-afrikai országban.

A duó új albumának fő témái a szexizmus, a patriarchátus és a nemi alapú erőszak – köztük a csonkítás (más néven „női körülmetélés”), amely Egyiptom távoli részein még mindig bevett gyakorlat.

„Ó, menyasszony, ó menyasszony. Esküvői ruhába öltöztettek és kitömték, hogy ne lógjon rajtad” – énekli a testvérpár az egyik számban a gyermekházasságról.

A dalszövegek több tucat olyan nő és lány vallomásán alapulnak, akik 2016 és 2017 között az ElBouma által szervezett workshopokon vettek részt a déli, felső-egyiptomi régió három városában.

A foglalkozások során Marina Szamír és nővére, Mariam a történetmesélés módszerével bátorította a nőket arra, hogy megnyíljanak és beszéljenek a tabutémákról.

„Úgy gondoljuk, hogy meg kell hallani és oda kell figyelni a déli nők hangjára, különösen egy olyan központosított országban, amely marginalizálja mindazokat, akik a perifériákon élnek” – mondta Marina a Thomson Reuters Alapítványnak egy Zoom-interjúban, amely új albumuk augusztusi bemutatója után készült.

Lenyűgöző érzés volt rávenni a nőket, hogy megnyíljanak az egyiptomi társadalomban uralkodó tabukkal kapcsolatban – tette hozzá az október 11-i leánygyermekek nemzetközi napja előtt.

A Közel-Kelet vagy Észak-Afrika távoli vagy társadalmilag konzervatív részein élő nők és lányok a közélet számos területéről ki vannak zárva, és kevés lehetőségük van az önkifejezésre.

Miközben Egyiptomban erősödik a feminista aktivizmus, ElBouma egyedülálló példája az underground művészeknek; a zenekart még különlegesebbé teszi, ahogy inspirálja az egyszerű nőket és lányokat.

A nők hangja

Az ElBouma célja a tabuk leküzdése. A baglyot Egyiptomban általában rossz előjelnek tekintik, de Mariam elmondta, azt akarták, hogy a madár kifejezze feminista filozófiájukat.

„Reméljük, hogy meghalljuk és ki tudjuk fejezni a leghalkabb hangokat. Azt szeretnénk, hogy még sötétben is képesek legyünk látni és lecsaphassunk a nálunk sokkal nagyobb és jobban meggyökerezett patriarchátusra” – mondta.

A Mazgúna című album borítója és betétlapjai neonzöld és rózsaszín női alakok illusztrációit tartalmazzák. Néhányan vidáman táncolnak, de az egyik, a többé-kevésbé, de egyértelműen és sokkolóan a brutális női körülmetélésről szóló számhoz készült illusztráció egy olyan nőt ábrázol, akinek a felsőtestét egy rózsa nyársalja fel, a virág bimbóját pedig leszakították.

„Ó, édes kislányom, ez kemény volt. De most már mindenki boldogan él – bár a saját boldogságod meghal” – énekli a páros.

Az ElBouma legújabb albuma, a Mazgúna borítója. A lemez tabutémákat dolgoz fel, például a női körülmetélés gyakorlatát

Az ENSZ 2016-os felmérése szerint a 15 és 49 év közötti egyiptomi nők és lányok közel kilencven százaléka esett át nemiszerv-csonkításon, egy olyan rituálén, amely elterjedt a muzulmán világ egy részében, de egyiptomi keresztények is követik.

Egyiptomban az angol rövidítéssel FGM-nek nevezett gyakorlat tilos, a hatóságok megszigorították az érte járó büntetést. (Az FMG nemcsak a szex élvezetétől fosztja meg a nőket, hanem egészségügyi problémákat is okozhat.) Az aktivisták azonban attól tartanak, hogy a fellépés nem lesz erőteljes – különösen az olyan vidéki területeken, mint ahol az ElBouma tartott workshopokat.

Míg a zenekar dalai közül sok a társadalmi problémákra irányítja rá a figyelmet, más számaik a lányok jogai és az oktatás témájával foglalkoznak.

„A jó kislány ki fog szállni a történeteitekből. Nem minden sztori végződik esküvővel és gyerekekkel” – éneklik.

Marina elmondta, hogy az ElBouma eddig nagyon kevés nyilvános kritikával szembesült témái ellenére.

A rajongói azt mondják, hogy duett szűkebb pátriáján – vagy inkább pátriáján és mátriáján – túl is nagy visszhangot vált ki.

„Ez a zene valóban tükrözi a nők hangját nemcsak Felső-Egyiptomban, hanem az ország más részein is” – mondta Noura Ibrahim, egy 28 éves, Kairóban élő építőmérnök, aki az album meghallgatása után megkereste a zenekart, hogy megdicsérje őket kiállásukért.

Egyiptomban a nők bizonyos tekintetben szabadabbak, mint más arab/muszlim országban, de még sok falat kell ledönteniük és sok jogot kell kiharcolniuk. A benzinkutakon például csak 2016 óta dolgozhatnak

A testvérpár azt remélte, hogy az elkövetkező hónapokban koncertekkel gyűjthet pénzt, de az alacsony Covid-vakcina-átoltottság miatt ez meghiúsulhat.

Ennek ellenére az ElBouma a SoundCloudtól a YouTube-on át minden platformon jelen van, és nem lehet eltántorítani az üzenetétől.

„Azt akarjuk, hogy a zenénk olyan tér legyen, amely tükrözi más nők küzdelmeit, gondolatait és érzéseit” – mondta Marina.

A Thomson Reuters Alapítvány írása nyomán.