Akadálymentes mód

A legfrissebb hírek

„A kutat nem adom, előbb gyújtom fel, mint hogy egy rohadék odajöjjön”


A Mobil Hofherr Albert utcai üzemanyagtöltő állomása Budapesten 2021. november 15-én (Képünk illusztráció)
A Mobil Hofherr Albert utcai üzemanyagtöltő állomása Budapesten 2021. november 15-én (Képünk illusztráció)

Folyamatosan termelik a mínuszt a benzinkutak, miután többe kerül a beszerzési ár, mint amennyiért az üzemanyagot adhatják. A szlovák határ mellett van olyan kút, ahol megháromszorozódott a forgalom. Arra kérik a kis hazai vállalkozók az autósokat, hogy ne náluk tankoljanak, mert csődbe mennek.

Egyre kilátástalanabb helyzetben vannak azok a kis, zömében családi vállalkozások, amelyek benzinkutat üzemeltetnek. A kormány november közepétől ársapkát vezetett be az üzemanyagok esetében. Ez azt jelenti, hogy nem adhatják 480 forintnál drágábban a benzinkutak az alapbenzin és a gázolaj literjét. A gond az, hogy a nagykereskedelmi árakra ez nem vonatkozik, azok továbbra is követik a nemzetközi árváltozásokat, most éppen drágulnak.

„Ne nálam tankoljatok”

A kis kutak nagy bajban vannak, mert a piaci árak egyre emelkednek és ők egyre nagyobb veszteséggel tudnak csak a készleten túladni. Azáltal, hogy a beszerzési ár magasabb, mint a 480 forintos eladási ár, minden egyes literen veszteség képződik. A kormány lényegében arra kényszeríti a benzinkutakat, hogy veszteségesen üzemeljenek a választásokig, pontosabban az azt követő hónap közepéig.

A kutaknak nyitva kell lenni, ha bezárnak, más üzemeltetőnek adják át az üzletet – legalábbis ez szerepelt a rendeletben. Eddig egyedül a Mol jelentkezett arra, hogy átvenné a veszteséges üzletmenetbe belerokkanó kutak üzemeltetését.

Egy györkönyi benzinkút Facebook-posztban jelezte az autósoknak, hogy ha lehet, ne náluk tankoljanak, mert minden eladott liter üzemanyag veszteséget termel a családi kézben lévő töltőállomásnak. A Portfolio.hu által szemlézett bejegyzés szerint a benzinen kettő, a gázolajon 12 forint vesztesége képződik a benzinkútnak.

A Szabad Európa elérte a kút tulajdonosát, aki elmondta, sikeres volt a közösségi médiában közreadott felhívás, alig fordul meg valaki a töltőállomáson. „Semmi más lehetőségünk sincs arra, hogy csökkentsük a veszteségeinket, ezért az emberek jóindulatára alapozva azt kértük tőlük, hogy ne tankoljanak nálunk” – mondta a Szabad Európának Kishonti Betti, a kút üzemeltetője.

Kishonti szerint ez egy kistelepülés, kis benzinkút, mindenki ismer mindenkit, az emberek megértők, és inkább egy nagyobb cég kúthálózatánál töltik tele a tankot. Azt mondja, minden egyes áremelésnél nő a vesztesége, abban bízik, hogy ha lejár a három hónapos időszak, eltörlik az üzemanyagok hatósági árát.

„A kutat nem adom, előbb gyújtom fel, mint hogy egy rohadék odajöjjön. Harminc éve csináljuk a családommal, ne jöjjön ide senki átvenni a kutat” – mondta egy Heves megyei töltőállomás üzemeltetője. A névtelenséget kérő benzinkutas szerint nagyon rossz a helyzet, a kút folyamatosan termeli a mínuszt.

Most a benzin nullás, a gázolaj mínusz négyes, péntektől emelkedik a nagykereskedelmi ár, és onnantól a benzin literjén nyolc, a gázolajén kilenc forint tiszta vesztesége keletkezik a kutasnak. „Vannak nagy tételben vásárló céges vevőim, akik szolidárisak. Azt mondák, hogy a kialakult helyzetre való tekintettel inkább máshol tankolnak, de amint rendeződik a dolog, vissza fognak térni” – tette hozzá. A családi vállalkozás most abban bízik, hogy a választások után eltörli a kormány a üzemanyagárstopot.

Szlovák roham a magyar kutakon

Eközben komoly gondot okoz a határ mentén fekvő benzinkutaknak az, hogy egyre többen jönnek külföldről tankolni. Szlovákiában például 65 forinttal drágább a benzin és 35 forinttal a gázolaj. A határ menti településeken élőknek megéri átjönni a határon, és valamelyik kis település üzemanyagtöltő állomásán megtankolni a gépjárművet. Három határ menti kút tulajdonosával beszéltünk, mindhárman névtelenséget kértek.

„Két határátkelő között van a töltőállomásunk, egyiktől tíz, a másiktól huszonöt kilométerre. Egy kis falusi kút vagyunk, de egyre több szlovák rendszámú autó kanyarodik be” – mondta egy kút üzemeltetője. A vállalkozó szerint az a baj, hogy messze van a finomítótól, nem tud túl jó kedvezményt kialkudni a Moltól mint nagykereskedőtől, ezért masszívan veszteséges.

„A következő nagy kút 25 és 32 kilométerre van tőlünk, nem nagyon tudunk elküldeni senkit” – tette hozzá. Úgy érzi, hogy a kormány az üzemanyagokat berakta a rezsicsökkentett árak közé, így a választások után is maradni fog a 480 forintos ársapka. Már csak abban bízik, hogy a kőolaj nemzetközi ára csökkeni fog.

Ha a kormány meg is szünteti az árstopot, akkor sem lehet nyugodt, hogy mikor hoz megint ilyen rendelkezést, amellyel ellehetetleníti a magyar kisvállalkozókat. „A Molos üzletkötő azt mondta, hogy a cég átveszi a kutat, de csak az alkalmazottakkal együtt. A dolgozóimat nem adom” – tette hozzá.

„Nem haragszom a szlovákokra és a felvidéki magyarokra, akik átjárnak tankolni, megértem őket, hogy olcsóbban akarnak vásárolni. Minden egyes literen bukunk. Volt olyan szlovák mezőgazdasági vállalkozó, aki ezer litert akart tankolni. El kellett küldenem” – mondta egy másik vállalkozó. A benzinkutas szerint tíz falut szolgál ki üzemanyaggal, oda is kell a gázolaj.

Elmondása szerint minden harmadik autó szlovák rendszámú. Volt olyan nap, hogy ötvennél is több szlovák kocsi tankolt náluk. „A helyzetünk borzasztó. Olyan országban élek, ahol nincs demokrácia, ez nem demokratikus döntés, mit mondok majd a kislányomnak, miért mentünk csődbe?” – mondta a Szabad Európának.

Nem tudja, milyen világ az, ahol egy kormányfő azt mondja, hogy neki veszteségesen kell üzemelnie. „Pedig amikor megalapítottam a vállalkozásomat és aláírtam a társasági alapító okiratot, vállaltam, hogy veszteségesen nem működtetem a céget. Ha tovább emelkedik az üzemanyag ára, természetesen be fogunk zárni, nem tudok húsz-harminc forintot fizetni literenként a hozzánk betérő autósok zsebébe” – mondta.

Triplájára nőtt a forgalom

„Csapatostul érkeznek a szlovák rendszámú autók. Képzelje el, normális ez, hogy a szlovákoknak adjuk a kedvezményt?” – panaszkodott a Szabad Európának egy hetvenéves hölgy, aki egyedül üzemeltet a szlovák határ közelében egy benzinkutat. Elmondása szerint van olyan nap, amikor a szokott mennyiség triplája fogy az amúgy kis forgalmú kúton.

„Kiírtam a töltőállomás oszlopaira, hogy csak tíz litert lehet tankolni, képzelheti, hogy mit kaptam a szlovákoktól. Ez csak miattuk van, a magyaroknak többet is adok” – mondta a hölgy, aki mindennap súlyos veszteségeket kénytelen elkönyvelni. Szerinte Gulyás Gergely miniszterelnökséget vezető miniszter flegmán nyilatkozott, amikor azt mondta, hogy semmilyen kompenzációt nem kaphatnak a töltőállomások üzemeltetői.

„Meg vagyunk fenyegetve, hogy ha bezárunk, akkor a Mol rak oda embert. A sajátomba? Én ezt már nem bírom így hetvenévesen. Megbolondulok” – mondta lapunknak. A hölgy szerint gyomorforgató húzás volt a kormány részéről az ársapka bevezetése, és reméli, hogy az emberek észhez térnek a választások előtt. Szerinte adócsökkentést kellett volna bevezetni, így az állam is részt vett volna a közös terhek viseléséből.

Egyre többen korlátozzák a mennyiséget

A Népszava számolt be arról, hogy országszerte már száz üzemanyagtöltő állomáson korlátozzák a kiadható mennyiséget. A kutak önállóan döntenek a mennyiségi korlátozásról. Szintén a napilap írt arról hétfőn, hogy a Tolna megyei Őcsény, Bogyiszló és Szedres 13 ezer lakosának üzemanyag-ellátását végző három kút üzemeltetője a meglévő készletei kifogyta után bezár.

Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter a Portfolio.hu tudósítása szerint a csütörtöki Kormányinfón azt mondta, hogy nem tud olyanról, hogy öt kilométeren belül ne lenne helyettesítő kút, és „összességében három-négy kút zárt be, de ami a legfontosabb, hogy az állam élni fog azzal a lehetőségével, hogy kijelöl szolgáltatót, a Mol pedig vállalja, hogy működteti az egységet”. Gulyás Gergely szerint emiatt nem állhat elő olyan helyzet, hogy ne tudnának üzemanyaghoz jutni az emberek.

Felhívta a figyelmet arra, hogy a hatósági árról szóló kormányrendelet nem engedi meg a mennyiségi korlátozást a tankolás esetére, csak akkor, „ha valaki kannában vinne el gázolajat vagy benzint”, mert ekkor valóban lehet legfeljebb tíz literben korlátozni a mennyiséget, de a kocsi teletankolására lehetőséget kell adni. Ezt a Nemzeti Adó- és Vámhivatal fogja ellenőrizni, és kellő szigorúsággal fel fog lépni, ha valaki megszegi.

  • 16x9 Image

    Wiedemann Tamás

    Wiedemann Tamás a Szabad Európa budapesti irodájának újságírója. 2007 óta ír gazdasági témájú cikkeket. Dolgozott a Magyar Hírlapnál, a Napi Gazdaságnál, a Magyar Nemzetnél és a G7-nél. 2009-ben a Robert Bosch Alapítvány és a Berliner Journalistenschule ösztöndíjasa volt Berlinben. 

XS
SM
MD
LG