Akadálymentes mód

A legfrissebb hírek

Benzinkutas: „Csak az áramszámlára lesz elég a bevétel”


Budapesti MOL benzinkút 2021. november 11-én
Budapesti MOL benzinkút 2021. november 11-én

Többségében magyar kisvállalkozók üzemeltetik a nagy olajcégek benzinkútjait. Az üzemanyagra bevezetett hatósági ár miatt hétfőtől minden egyes nap veszteséget termel mindaddig, amíg az olaj nemzetközi ára nem csökken vagy a forint árfolyama nem erősödik. Egyikre sincs rövid távon nagy esély.

„Mostantól nem fogják nézni az autósok, hol tankolnak, autópályán vagy a városban” – mondta a Szabad Európának az egyik hazai autópályán lévő benzinkút üzemeltetője.

Arra számít, hogy többen fognak a sztrádán tankolni, a kút forgalma emelkedni fog. „Az árazásba üzemeltetőként eddig sem volt beleszólásom, de az olajtársaságnak biztosan nagy veszteség lesz a hatóságilag megszabott ár” – tette hozzá.

A kiskereskedőkön csattan az ostor

A hétfőtől érvényes kormányrendelet szerint legfeljebb 480 forint lehet a benzinutakon a 95-ös benzin és az alapgázolaj literenkénti ára. A kormány azonban nem csökkentette az üzemanyagokat terhelő adókat és járulékokat, ezért az olajtársaság saját fenntartású és a benzinkutakat üzemeltető kis magyar cégeket érinti legérzékenyebben a hatósági ár bevezetése.

„Egy-két forintos árrés marad az üzemanyagokon, az áramszámlát tudom majd kifizetni belőle. Hogy miből lesz fizetésük az alkalmazottaimnak, azt nem tudom” – mondta a Szabad Európának egy Heves megyei benzinkút üzemeltetője. A hétfői nyitásra úgy készült, hogy megemelte a benzinkút üzletében forgalmazott termékek árát.

Drágább lett a motorolaj, illetve az egyéb autóalkatrészek és kiegészítők ára. „Nincs más választásom, mert a kútnak működnie kell” – tette hozzá.

Egy másik benzinkutas arról panaszkodott, hogy korábban igyekeztek jobb minőségű üzemanyagot árulni. Emiatt az alapbenzin nem is volt a kínálatukban, de hétfőtől kötelesek ezt is árusítani.

Parádés megoldás

„A prémium-üzemanyagokra nem vonatkoznak a szabályok, de nálunk az olcsóbb benzinhez is adtunk adalékot, így értelemszerűen drágábban is értékesítettük. Most viszont kénytelenek vagyunk a rendeletben előírt sima 95-ös benzint is felvenni a kínálatba” – tette hozzá.

Azt is elmondta, hogy a nagykereskedelmi ár nem ment lejjebb, így a húsz-harminc forintos árcsökkentés a kiskereskedőket terheli, az ő profitjukat nullázza le. „Nagyon parádésan oldották meg, már megint a kicsiken csattan az ostor” – mondta.

A kutak üzemeltetői abban reménykednek, hogy a kőolaj világpiaci ára csökkenésnek fog indulni. Egyéb esetben a következő három hónapban veszteségesen fognak üzemelni, hiszen a nulla közelébe, illetve mínuszba csökkent az árrés, és a boltok forgalma nem képes kitermelni a rezsiköltséget és az alkalmazottak bérét.

A rezsit sem termelik ki

A hazai kutak nagy részét kisvállalkozók üzemeltetik franchise-rendszerben. Ez azt jelenti, hogy leszerződnek valamelyik nagy olajcéggel, akitől nagykereskedelmi áron megveszik az üzemanyagot. Használhatják a logót és az egyéb vizuális megjelenítést, vagyis olyan, mintha valamelyik nagy kúthálózaton tankolna az autós. Egyedül a blokkon látszik, hogy egy kft. a kút üzemeltetője.

„A megjelent kormányrendelet szerint a hatósági ár bevezetése a kiskereskedelmi árra vonatkozik. Az ellátási lánc egyéb pontját, így a nagykereskedelmi árat nem szabályozza a kormányrendelet” – mondta a Szabad Európának Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) főtitkára.

Grád Ottó szerint attól függően, milyen költségstruktúrában működnek a kutak, jelenleg veszteséggel vagy nullszaldóval üzemelnek. „Olyat nem tudok elképzelni, hogy valamelyik üzemeltető a jelenlegi piaci körülmények között, ilyen árszinten nyereséget tudna felmutatni” – mondta.

A főtitkár szerint azt sem szabad elfelejteni, hogy a kutak üzemeltetőinek nemcsak a rezsiszámlákat kell befizetniük és a munkatársak bérét kell kitermelniük, hanem azt a befektetést is, amelyet a kút létrehozása igényelt. Sokan hitelt vettek fel, azt is törleszteni kell.

Kétezer benzinkút érintett

A MÁSZ adatai szerint az országban működő mintegy kétezer töltőállomás több mint tizenötezer dolgozót foglalkoztat, a benzinkutak többségét kisvállalkozások üzemeltetik. A szövetség közleményben fordult a kormányhoz, mert szerintük szükséges lett volna a döntés előtt egyeztetést folytatni az iparág képviselőivel a megvalósítás lehetőségeiről és a bevezetés feltételezhető hatásairól.

„A bejelentett ármaximálás szintje hatással lehet az iparág vállalkozásainak éves teljesítményére, az elszenvedett veszteségek pedig kihathatnak a saját döntés vagy a jogszabályi kötelezettségek miatt tervezett beruházásokra” – közölte a szövetség.

A nagykereskedelmi árakra továbbra is hat a nyersolaj világpiaci árának alakulása és a forint árfolyama. Múlt héten ugyan nem történt jelentős elmozdulás a nyersolaj világpiaci árában, azonban a forint jelentősen gyengült. Ez azt vetíti előre, hogy csak drágábban juthatnak üzemanyaghoz a kutak. Az, hogy milyen veszteségeik lesznek a kiskereskedőknek, nagyban függ e két tételtől, vagyis attól, hogyan alakul az olaj nemzetközi ára és a forint árfolyama a következő három hónapban.

Nem is kellett sokáig várni, hiszen a Holtankoljak.hu információi szerint szerdától öt forinttal emelkedik a benzin nagykereskedelmi ára. Emiatt még nagyobb veszteség képződik a kiskereskedők oldalán.

Kénytelenek nyitva lenni

Szombaton jelentek meg az üzemanyagárakról szóló rendelet részletszabályai. Ebből kiderül, hogy a kutak üzemeltetőinek nyilatkozniuk kell, hogy a hétfőtől érvénybe lépő 480 forintos hatósági árkorlátot betartják, emellett vállalják a benzinkút üzemeltetését.

Azt, aki nem vállalja, üzemszünetet rendel el, vagy drágábban adja az üzemanyagot, törlik a nyilvántartásból. Üzemszünetet csak akkor lehet elrendelni, ha egy héten belül 48 órán át nem tudják kiszolgálni a vásárlókat. A rendelet lényegében arra kényszeríti a benzinkutakat, hogy ne zárjanak be. Még akkor sem, ha csak veszteségesen tudnak üzemelni.

A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) fogja ellenőrizni, hogy a kutakon betartják-e a szabályozásokat. Ha jogsértést tapasztalnak, százezer forinttól hárommillió forintig terjedő bírságot szabhatnak ki. Ismétlődő jogsértés esetén a benzinkút üzemeltetőjének összes töltőállomását bezárhatja egy napra, de akár fél évre is, a kút üzemeltetésének jogát pedig egy harminc kilométeren belül üzemelő szolgáltatónak adatják át.

  • 16x9 Image

    Wiedemann Tamás

    Wiedemann Tamás a Szabad Európa budapesti irodájának újságírója. 2007 óta ír gazdasági témájú cikkeket. Dolgozott a Magyar Hírlapnál, a Napi Gazdaságnál, a Magyar Nemzetnél és a G7-nél. 2009-ben a Robert Bosch Alapítvány és a Berliner Journalistenschule ösztöndíjasa volt Berlinben. 

XS
SM
MD
LG