Akadálymentes mód

A legfrissebb hírek

Sok kutas kivár, nem mindenhol lehet olcsóbban tankolni


Autós tankol a Mol gyáli töltőállomásán 2020. január 1-jén

Szerdán csökkent először a benzinkutakon az üzemanyagok ára, amióta a kormány rendeletben tiltotta be a 480 forintnál drágább alapbenzint és gázolajat az országban. Sok helyen csökkentek az árak, a kép vegyes, 20 forintos különbségek is lehetnek egymáshoz közel lévő töltőállomások között. Nem minden kutas rohan azonnal kicserélni az árakat a totemoszlopon, van, aki kivár.

Levegőhöz juthatnak a benzinkutasok, miután szerdától a benzin és a gázolaj nagykereskedelmi ára is jelentősen csökkent. „A 95-ös benzin ára bruttó 15 forinttal került kevesebbe, a gázolaj ára pedig bruttó tíz forinttal csökkent”értesült a Holtankoljak.hu. Ez az árcsökkentés már a töltőállomások kiskereskedelmi áraiban is megjelent.

Visszatérhet a profit a kutakra

Vegyes képet mutattak a töltőállomások szerdán. Az egyik budapesti kerületben egymás közelében lévő konkurens töltőállomások árait hasonlítottuk össze. A legolcsóbb a Lukoil volt, itt 457,9 forint volt a benzin és 462,9 a gázolaj ára. A Molnál 459,9 forintért lehetett benzint és 464,9 forintért gázolajat tankolni.

A Shellnél 464,9 volt a benzin és 469,9 forint volt a dízel literenkénti ára. A legtöbbet az OMV-nél kellett fizetni, a benzin 474,9, míg a gázolaj 477,9 forintba került. Az autópálya kivezető szakaszán több kút esetében is maradt a 479,9 forintos hatósági ár.

A kormány november 15-től vezette be az üzemanyagokra vonatkozó hatósági árat, amely szerint nem lehet 480 forintnál drágábban adni az alapbenzin és gázolaj literjét. Ez sok kutat hozott nehéz helyzetbe, hiszen a rendelet életbe lépésekor 510 forint körül mozgott az üzemanyagok kiskereskedelmi ára. A rögzített árazás lényegében lenullázta a benzinkutak jellemzően 20-25 forintos bruttó kiskereskedelmi marzsát.

Azért lehetett szerdától 480 forintnál is olcsóbban tankolni a kutakon, mert november 24-től folyamatosan csökkentek a nagykereskedelmi árak. Előbb a gázolaj, majd a benzin ára mérséklődött három, illetve négy forinttal, majd december 1-jétől a benzin bruttó hét forinttal, a gázolaj pedig három forinttal lett olcsóbb.

Múlt pénteken 11 forinttal mérséklődtek a nagykereskedelmi árak, és a szerdai csökkenéssel a gázolaj ára 27, míg a benziné 37 forinttal lett olcsóbb a hatósági árazás bevezetése óta.

Van, aki kivár

„Nálam maradt a hatósági , vagyis a 479,9 forintos literenkénti ár. Amikor legközelebb ismét csökken a nagykereskedelmi ár, akkor fogom én is olcsóbban adni a benzint és a gázolajat a kúton” – mondta a Szabad Európának egy vidéki benzinkút-üzemeltető.

A kisvállalkozó szerint azért csökkentek változó mértékben az árak, mert lesznek, akik az elmúlt hetek veszteségét szeretnék valamilyen formában kompenzálni. Azok a diszkontkutak, amelyek nagyon alacsonyan tartják a költségeiket, mert nem üzemeltetnek shopot és automata fizetési rendszerük van – mint például az Auchan –, már múlt héten a hatósági ár alatt értékesítették az üzemanyagot, mivel ők kisebb árréssel dolgoznak.

Az árak rögzítése rengeteg bosszúságot okozott a benzinkutaknak, amelyek egy részét hazai kisvállalkozók üzemeltetik. A kormány lényegében arra kényszerítette őket, hogy veszteséggel árulják az üzemanyagot. Az olajcégeket tömörítő Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) ezért tárgyalást kezdeményezett a kormánnyal.

Grád Ottó, a szervezet főtitkára a Szabad Európának azt mondta, hogy az egyeztetések finisbe értek, de konkrétumok egyelőre még nincsenek. Ahogy beszámoltunk róla, több gond is akadt a jogszabállyal, a MÁSZ a rendeletek és gyakorlati végrehajtásuk során felmerült tapasztalatok miatt kezdeményezte a tárgyalásokat.

Az egyik legfontosabb, hogy a 95-ös oktánszámú prémium-üzemanyagok is hatósági árasak lettek, amellyel nagyot buktak a kutak. (A 100-as oktánszámú prémium-üzemanyagra nem vonatkozott a hatósági ár.)

A szemfüles autósok hamar lecsaptak a lehetőségre, a legtöbb kúton el is fogyott az alapbenzinre épülő prémium-üzemanyag. „Amíg 480 forintba kerül a kutakon az alapbenzin, aligha lehet 95-ös prémium-üzemanyagot tankolni. Valószínűleg senki sem fogja a drágább előállítási költségű és magasabb hozzáadott értékű terméket az alapbenzin árában értékesíteni” – mondta Grád Ottó.

Hogyan alakul az olaj ára?

„A mostani benzinárszint nem gyakorol akkora nyomást a kiskereskedőkre, mint ami eddig volt” – mondta a Szabad Európának Pletser Tamás, az Erste Bank olaj- és gázipari elemzője.

A szakértő szerint a nemzetközi olajárak és a forint dollárhoz viszonyított ára körülbelül 480 forintos kiskereskedelmi árat indukál, ami a kormány által rögzített ár. „A gázolaj esetében azonban még mindig magasabb ár lenne a kutakon, 490 forint körül lehetne tankolni, ha nem lenne rögzítve a dízel ára” – tette hozzá Pletser.

A szakértő szerint az elmúlt hetekben több fejlemény is volt a nyersolaj piacán. Joe Biden amerikai elnök november 23-án jelentette be, hogy ötvenmillió hordónyi olajat szabadít fel az amerikai stratégiai tartalékból, ezzel is küzdve a világ legtöbb országát sújtó magas üzemanyagárak ellen.

Azt is közölték, hogy az Egyesült Államokkal párhuzamosan más országokban, például Kínában, Indiában, Japánban, Dél-Koreában és az Egyesült Királyságban is hasonló, üzemanyagár-csökkentő hatású intézkedéseket hoznak a kormányok. „Ezeknek az intézkedéseknek nem volt érdemi hatásuk az olajárakra” – mondta a Szabad Európának Pletser Tamás.

A koronavírus omikron-variánsa azonban megijesztette a piacot, megjelenését követően tíz százalékkal vitte le a kőolaj árát. Pletser szerint hatással lehet a nyersolaj árára az is, hogy a Kőolaj-exportáló Országok Szervezete (OPEC) és a kartellen kívüli nagy olajtermelők informális szövetsége, az OPEC+ miniszterei december 2-án megállapodtak abban, hogy januártól napi négyszázezer hordóval növelik az olajkitermelést.

„Ez a döntés valószínűleg politikai nyomásra születhetett” – mondta Pletser. A szakértő szerint a kitermelés növelése nem hozhat lényeges változást a nyersolaj árában. Az első negyedév szezonálisan mindig a leggyengébb szokott lenni, az OPEC számításai szerint ekkor a kínálat át fog lendülni a keresleten, vagyis több olaj lesz, mint vevő.

„Az elmúlt három negyedévben a kereslet magasabb volt, mint a kínálat, az olajkészletek lecsökkentek. A jövő év első negyedévében ez meg fog fordulni, ami enyhülést hoz a piacra. Viszont az év második felében a kereslet fog ismét jobban dominálni” – tette hozzá. Pletser Tamás szerint idén 70-75 dollár maradhat a nyersolaj hordónkénti ára, de jövőre ismét 80 dollárra vagy afölötti árakra érdemes készülni.

  • 16x9 Image

    Wiedemann Tamás

    Wiedemann Tamás a Szabad Európa budapesti irodájának újságírója. 2007 óta ír gazdasági témájú cikkeket. Dolgozott a Magyar Hírlapnál, a Napi Gazdaságnál, a Magyar Nemzetnél és a G7-nél. 2009-ben a Robert Bosch Alapítvány és a Berliner Journalistenschule ösztöndíjasa volt Berlinben.

XS
SM
MD
LG