Akadálymentes mód

A legfrissebb hírek

A Southampton F.C. megvétele mögötti kemény szerbiai hatalmi harc


Dragan Šolak szerbiai médiamogul

Nemrég jelentették be, hogy a Dragan Šolak szerbi médiamogulhoz kötődő cég megszerezte az angol Premier League-es Southampton FC többségi részesedését. Šolak Aleksandar Vučić szerb elnök ellenfele, akit az állam kiszorította a labdarúgás televíziós jogaiból, gyengítve ezzel médiabirodalmát. Vajon Šolak a vásárlással próbál visszavágni?

Szerbia futballőrült nemzet. A főváros óriásai, a Partizan és a Crvena zvezda a világ leghevesebb riválisai között vannak. Ha az ember végigsétál a város utcáin, szinte minden falon látni a szurkolók graffitijét. Belgrád tele van neonfeliratú fogadóirodákkal és láncdohányos férfiakkal, akik megszállottan figyelemmel követik a hétvégi meccseket.

A szerb labdarúgás a múlt héten került a nemzetközi címlapokra, amikor bejelentették, hogy a Sport Republic, a Dragan Šolak szerb médiamágnás által támogatott befektetési cég 135 millió dollár értékben nyolcvanszázalékos részesedést szerzett az angol Premier League-ben szereplő Southampton F.C. csapatában.

Angliában az 57 éves Šolak csak egy újabb arctalan külföldi milliárdos idegen névvel és nagy portfólióval. Šolak vásárlása mögött azonban a Premier League szerbiai jogaiért folytatott elkeseredett küzdelem áll – egy olyan küzdelem, amely nem csupán a pénzről szól, hanem a független médiáért folytatott harcról is egy nem demokratikus államban.

Drukkerek a Southampton és a Leeds United angol Premier League-meccsén, a southamptoni St. Mary’s Stadionban 2021. október 16-án. A mérkőzést a Southampton nyerte 1–0-ra
Drukkerek a Southampton és a Leeds United angol Premier League-meccsén, a southamptoni St. Mary’s Stadionban 2021. október 16-án. A mérkőzést a Southampton nyerte 1–0-ra

2021 júliusában Šolak távközlési és médiaóriása, a United Group alulmaradt az államilag támogatott Telekom Serbiával szemben az angol Premier League (EPL) közvetítési jogáért folytatott licitháborúban. A Telekom a United Groupot nyomta le egy olyan ajánlattal, amely a 2022–28-as időszakban átlagosan százmillió eurót (113 millió dollárt) jelent szezononként. Ez állítólag hétszáz százalékos növekedés ahhoz a tizenkétmillió euróhoz képest, amelyet a United Group tulajdonában lévő SportKlub tévécsatorna fizetett évente az előző, 2019–22-es évadban.

Ez hatalmas összeg volt a Telekom számára. Többet kellett fizetnie, mint a jóval gazdagabb, jóval nagyobb lakosságú területeken működő műsorszolgáltatóknak. A United Group tulajdonában lévő Danas napilapnak adott interjújában a SportKlub ügyvezetője, Nemanja Simeunovic azt mondta, hogy „Németország, Ausztria és Svájc együttesen 25 millió eurót fizetett évente az EPL-ért”, míg Franciaország „negyvenmillió eurót”.

Az éves összeg majdnem háromszorosa a Telekom teljes 2020-as nyereségének, amely mindössze 35 millió euróra rúgott; a szerb központi banknak államkötvényeket kellett kibocsátania a pályázat finanszírozására. A hiányzó összeg fennmaradó részét várhatóan az állami költségvetésből és hitelekből fedezik majd, ami növeli az államadósságot.

Miért fizet a szerb állam ilyen magas összeget a Premier League jogaiért?

Sokan azt gyanítják, hogy a Telekom motivációi elsősorban politikaiak. A Šolak által 2007-ben alapított United Group tulajdonában van az a néhány szerbiai médium, amely kritizálni meri Aleksandar Vučić elnök kormányát. Ezek közé tartozik a Danas, valamint az N1 és a Nova-S televíziós hírcsatorna, amelyeket az aktivisták a szerbiai demokrácia ingatag lábakon álló védelmezőinek tekintenek.

Vučić jobboldali Szerb Haladó Pártja 2012-es kormányra kerülése óta szinte teljes ellenőrzést szerzett a hazai médiavilág felett azáltal, hogy a korábban állami tulajdonban lévő vállalatokat vagy eladta a vele együttműködő oligarcháknak, vagy pedig megvásárolta a már befutott médiamágnások lojalitását – például pénzügyi ösztönzőkkel, mint az alacsony kamatozású állami hitelek és adókedvezmények.

Ők cserébe biztosítják, hogy televízióállomásaik és újságjaik a kormány szócsöveként működjenek, elhallgattatva a kritikus tudósításokat, támogatva Vučić politikai irányvonalát és nyilvánosan szétmarcangolva ellenfeleit.

Ezt a stratégiát gyakran nevezik médiahúzásnak, amelyet Anya Schiffrin, a New York-i Columbia Egyetem kutatója úgy jellemzett, hogy „olyan helyzet, amelyben a kormányok vagy a politikával összefonódott érdekcsoportok ellenőrzik a médiát”. Hozzáteszi, hogy „bár a világ számos részén már nem léteznek a megjelenés előtti cenzúra hagyományos formái, a média még mindig nem igazán szabad”, ha elfoglalták.

Ezen működési elvek alapján a Premier League közvetítési jogainak elvonása a United Grouptól a kormány azon kísérlete lehet, hogy nyomást gyakoroljon a vállalat hírszolgáltatási ágára úgy, hogy megtámadja a másik bevételi forrását.

Lefedett nézőtér a pandémia idején. A Southampton logója a 2020. október 2-i, Everton elleni meccs előtt
Lefedett nézőtér a pandémia idején. A Southampton logója a 2020. október 2-i, Everton elleni meccs előtt

„A Telekom Serbia közvetlenül a szerb kormány és Aleksandar Vučić ellenőrzése alatt áll” – mondja Marko Milosavljević professzor, a szlovéniai Ljubljanai Egyetem kommunikációs tanszékének vezetője.

„A közvetítési jogokra vonatkozó ajánlat mögött nem csupán az áll, hogy a Telekom piaci szempontból fontosabbá váljon, hanem úgy tűnik, az is, hogy csökkentse legfőbb politikai ellenfele hatalmát és presztízsét. Úgy látszik, hogy a United Groupot és Dragan Šolakot elsősorban valamiféle politikai ellenfélként határozzák meg.

A „fekete ló” – nem tudni, hová húz

Šolak politikáját nehéz behatárolni. Vučić és beosztottjai az elmúlt években többször is kísérletet tettek arra, hogy összekapcsolják a korábbi belgrádi polgármesterrel és az ellenzéki Demokrata Párt vezetőjével, Dragan Đilasszal.

Ana Brnabić szerb miniszterelnök nem sokkal a Southampton átvételének híre után ezt írta Twitteren: „Ez a felvásárlás kristálytisztán mutatja, milyen oligarchiában éltünk (…) amikor Szerbiát Šolak politikai és üzleti partnerei vezették. A szerbiai polgárok pénzén, állami forrásokkal (Telekom) való visszaéléssel és politikai hatalommal valósították meg az ügyletet.

Brnabić állítása abból ered, hogy Šolak a kétezres években szerezte a vagyonát, még Vučić hatalomra kerülése előtt, amikor potenciálisan hasznot húzhatott volna az akkor hivatalban lévő centrista Demokrata Párthoz fűződő szoros kapcsolataiból.

Šolak 2000-ben, Slobodan Milošević autokratikus rendszerének bukása után alapította meg az SBB kábeltelevíziós és szélessávúinternet-szolgáltatót. Az SBB 2007-ben három másik regionális vállalattal egyesült, és létrehozta a United Groupot, amely ezután a médiaszektorban terjeszkedett.

A United Grouphoz közel álló, névtelenséget kérő forrás szerint Šolak azóta eladta a vállalatban lévő részesedésének nagy részét, és ma már csak egy kisebb részvényes, aki felügyelő szerepet tölt be a vállalat igazgatótanácsában, de a napi működésben nem vesz részt.

A kormány szorongatja szerbiai vagyonát, így a Southampton F.C. megvásárlása lehet Šolak számára a visszavágás egyik módja.

A Danas (Ma) nevű független lap címoldala. Az újság 2017-ben ünnepelte fennállásának húszéves évfordulóját
A Danas (Ma) nevű független lap címoldala. Az újság 2017-ben ünnepelte fennállásának húszéves évfordulóját

Simon Chadwick, a párizsi Emlyon Business School globálissport-professzora szerint egy futballklub tulajdonlásával „Šolak jogosult lesz részt venni a Premier League-en belüli magas szintű megbeszéléseken (…) ahol a közvetítési szerződések odaítélésével kapcsolatos kulcsfontosságú kérdésekről döntenek. Így szerepet kap a közvetítési szerződések odaítélési kritériumainak alakításában”, ami a Southampton profitjának kedvezne, és potenciálisan befolyást gyakorolhatna a Telekom-csoportra.

Vučić próbálkozásai ellenére a United Grouphoz közel álló névtelen forrás szerint a Telekom nem sokat tett a United Group szerbiai hírszárnyának csorbítására, mivel a helyi piac a teljes üzletnek csak mintegy tíz százalékát teszi ki. A United Group televíziós, internetes és távközlési szolgáltatásokat nyújt Délkelet-Európa államaiban, beleértve a volt Jugoszlávia összes országát, Bulgáriát és Görögországot. A vállalat görögországi üzletága például háromszor akkora értéket képvisel, mint a szerbiai.

Lejáratta-e magát a Premier League a kétes kivásárlások engedélyezésével?

A névtelen forrás szerint Šolak belépése a Premier League-be tisztán kereskedelmi lépés, amelynek nincs köze a Telekom-vitához. A Sport Republic teljesen különálló egység a United Grouptól, amelynek nincs pénzügyi kapcsolata a Southamptonnal.

Nick Harris, a Sporting Intelligence nevű oldal munkatársa a vásárlás üzleti logikáját magyarázva e-mailben küldött kommentárjában azt írta, hogy a szezon végi helyezéstől függően „a Southampton százmillió font és 160 millió font (135–220 millió dollár) közötti összeget fog keresni minden szezonban a Premier League közvetítéséből”.

Ha a legjobb nyolc csapat közé jutnak, Šolak „olyan eszközzel rendelkezik majd, amely éves szinten nyereséges lehet, egyúttal jóval több mint kétszázmillió fontot érő eszközzel is” – mondta Harris.

A Southampton megvásárlása a legutóbbi ügylet egy külföldi mágnás részéről, aki angol Premier League-futballklubot vásárol. Az EPL 2021-ben ellentmondásos módon jóváhagyta a Newcastle United eladását a szaúd-arábiai szuverén vagyonalapnak, amelyet az ország koronahercege, Mohammed bin Szalmán irányít.

Bin Szalmán annak ellenére ment át a liga tesztjén – amely azt vizsgálja, hogy valaki alkalmas és megfelelő személy-e –, hogy érintett volt a rendszerkritikus újságíró, Dzsamál Hasogdzsi meggyilkolásában, akit a feltételezések szerint 2018-ban feldaraboltak az isztambuli szaúdi nagykövetségen. A kritikusok szerint ez azt mutatja, hogy a teszt nem tölti be célját és maga az angol liga erkölcsileg csődöt mondott.

Nyomdászok pakolják a Danas egyik számát, rajta a szalagcímmel: Így néz ki, amikor nincs szabad sajtó! A nyomás alatt lévő szerb független média sztrájkot tartott, arra figyelmeztetve, hogy az autokratikus Vučić elnök megfélemlítéssel és pénzügyi manipulációval akarja elhallgattatni a szabad sajtót. Belgrád, Szerbia, 2017. szeptember 27.
Nyomdászok pakolják a Danas egyik számát, rajta a szalagcímmel: Így néz ki, amikor nincs szabad sajtó! A nyomás alatt lévő szerb független média sztrájkot tartott, arra figyelmeztetve, hogy az autokratikus Vučić elnök megfélemlítéssel és pénzügyi manipulációval akarja elhallgattatni a szabad sajtót. Belgrád, Szerbia, 2017. szeptember 27.

Bár a szaúdi jogsérelmektől és a szörnyű Hasogdzsi-ügytől egy világ választja el, Szerbiában is vádak hangzottak el a Telekomnak történő televíziós jogok eladásával kapcsolatos etikai hiányosságok miatt. Azt állítják, hogy Vučić engedte, hogy arra használják fel az EPL-t, hogy elhallgattassa a politikai ellenzéket és bebetonozza a kormány egyre inkább antidemokratikus uralmát.

„Úgy vélem, hogy a Premier League bűnrészes – nem jogi értelemben, mivel nincsenek nemzetközi szankciók Vučić rezsimje vagy a Telekom Szerbia ellen, hanem etikai szempontból” – mondta Milosavljević professzor.

„A Premier League a közvetítési jogok eladásán keresztül lehetővé teszi az ilyen kétes üzleti gyakorlatokat és a média fokozódó térhódítását a régióban; a hatalom és a befolyás közvetlen politikai eszközévé alakítja át a brit labdarúgást” – mondta.

Szöveg: Aleks Eror Londonban és Belgrádban dolgozó szabadúszó újságíró. Cikkeit a The Guardian, a Foreign Policy, a The New Statesman és más kiadványok közölték.

Maradjon velünk!

  • Szabad Európa a mobilján: töltse le ingyenes applikációnkat a Google Play vagy az Apple Store kínálatából!

A stabil mobilkapcsolat érdekében a weboldal egyes funkciói az applikációban csak korlátozottan érhetők el.

XS
SM
MD
LG