Akadálymentes mód

A legfrissebb hírek

A brexitnél csak a megállapodás nélküli brit kilépés a rosszabb


Elektronikus hirdetőtábla egy buszmegállóban London központjában, 2020. december 14-én
Elektronikus hirdetőtábla egy buszmegállóban London központjában, 2020. december 14-én

A brexit-tárgyalások folyamatosak, jelenleg nincs olyan hivatalos határidő, amelyet a felek együttesen tűztek ki a megállapodás elérésére. De erre talán már nincs is szükség, a december 31-e olyan dátum, amely mindenképpen eldönti a kérdést: a jövőbeni kapcsolatok rendezésére vonatkozó egyezséggel, vagy anélkül lépnek ki a britek az EU-ból.

Múlt héten szerda este találkozott Brüsszelben Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke és Boris Johnson brit miniszterelnök. Akkor abban állapodtak meg, hogy december 13-ára, tehát vasárnapra döntés születik az EU és Nagy-Britannia jövőbeli kapcsolatáról. A megjelölt napon nem sokkal dél után az Európai Bizottság sajtószolgálata arról tájékoztatta az újságírókat, hogy az elnök a brexit kapcsán 12.45 perckor bejelentést fog tenni. Ursula von der Leyen pontban háromnegyed egykor azt közölte: a tárgyalások folytatódnak.

A gond bajjal jár

Már hosszú hónapok óta ugyanaz a három téma gátolja a megegyezést. Az 1200 oldalas dokumentum legtöbb részében már közös nevezőre jutottak a tárgyalódelegációk, azonban alapvető fontosságú területeken nem. Ezek a következők:

  • halászat,
  • egyenlő versenyfeltételek,
  • a megállapodás betartatásának módozatai.

Közben szintén múlt héten szerdán az Európai Bizottság egy vészhelyzeti intézkedéscsomagot terjesztett elő arra az esetre, ha a “no deal” következne be. A javaslatok célja elsősorban az, hogy biztosítsa a megállapodás nélküli időszak alatti légi és közúti közlekedést, az áruk biztonsági tanúsítványainak elismerését és a halászat fenntartását egymás vizein. Mindezt azonban a kölcsönösség jegyében, vagyis akkor, ha a britek is vállalják ugyanezek garantálását.

Jöhet a készlethiány?

Számos elemzés készült már arról, hogy mi történhet, ha a britek kizuhannak az EU-ból. Azon túl, hogy gazdaságilag mindkét fél rosszul jön ki belőle, a vámok és vámellenőrzések miatt elsősorban a szigetországban egyes élelmiszerek és gyógyszerek terén készlethiány alakulhat ki. Ennek oka egyrészt a más most tapasztalható felvásárlás, másrészt pedig az, hogy a bürokratikus akadályok miatt egész egyszerűen sokkal lassabban érik el a termékek a brit vásárlókat.

Utazás, áruszállítás, oktatás - kérdőjelekkel

Magyarországot hasonló gond nem fenyegeti, azonban a személy- és áruforgalom mindenképpen nehezebb lesz, erre elsősorban az utazóknak és a fuvarozóknak kell felkészülniük. Ha nincs kereskedelmi megállapodás, akkor automatikusan a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) szabályai lépnek életbe, ez pedig vámok kivetését jelenti és természetesen vámellenőrzéseket is. Mindez az árak növekedését, vagy a kereskedők hasznának csökkenését, adott esetben elbocsátásokat jelent mindkét oldalon. Mindenképpen kell azzal számolni, hogy a brit termékek lassabban és drágábban jutnak el az európai, így magyar piacokra is.

Az áruszállításban órási sorok alakulnak ki az Egyesült Királyságban. Már most is nagyon sok új létesítményt emeltek, amelyek megkönnyítik a vámellenőrzéseket, azt kérik a fuvarozóktól, hogy minden papírt gondosan előre töltsenek ki. De úgy számolnak, hogy Kentnél akár hétezer kamion is feltorlódhat a belépési oldalon, ami két napon várakozást jelent majd.

Különösen aggasztó lesz a légiközlekedés szabályozása közös szabályok nélkül. Ha Nagy-Britannia egyszerű harmadik ország lesz az EU számára, akkor a brit légitársaságok már nem fognak az uniós bíróság joghatósága és az Európai Unió Repülésbiztonsági Ügynökségének (EASA) felügyelete alá tartozni.

Így a Nagy-Britanniában kiadott működési engedélyek nem lesznek érvényesek, az ott székhellyel rendelkező légi fuvarozóknak üzleti tevékenységük folytatásához az EU-ba kell költözniük, és többségi uniós tulajdonban kell lenniük. Az Egyesült Királyság Polgári Repülési Hatósága által az EASA nevében pilótákra, repülőgépekre és repülőgép-alkatrészekre kiadott tanúsítványok, engedélyek és regisztrációk érvénytelenné válnak, és azokat egy uniós tagállamnak újra érvényesítenie kell.

A Nagy-Britanniába utazó európaiak számára kellemetlen meglepetést okozhatnak a telefonszámlák. Az ingyenes roaming ugyanis megállapodás nélküli brexit esetén nem lesz lesz érvényes az Egyesült Királyság területén. Gondban lesznek azok a diákok is, akik az Erasmus+ program keretében utaznának a csatornán túlra tanulni, de a kutatásfejlesztési uniós finanszírozás elmaradása a brit egyetemek számára is forráshiányt, illetve emiatt a magasan képzett szakemberek elvándorlását jelentheti.

Ingyenes mobilalkalmazásunkkal bárhol és bármikor elérheti a Szabad Európa weboldalának tartalmát. Töltse le díjnyertes applikációnkat a Google Play vagy az Apple Store kínálatából!
  • 16x9 Image

    Arató László

    Arató László a Szabad Európa brüsszeli tudósítója. Több mint harminc éve újságíró, 2013 óta dolgozik az EU fővárosában. Jelenleg több független lapot, rádiót tájékoztat rendszeresen az Európai Unióval és a NATO-val kapcsolatos fejleményekről.

XS
SM
MD
LG