Akadálymentes mód

A legfrissebb hírek

Ezekért a cikkekért kapott 10 millió forintot a magyar kormány amerikai lobbistája


Donald Trump amerikai elnök és Orbán Viktor magyar miniszterelnök 2019. májusi találkozója.

Épphogy teljesítette az elvárt minimumot David Reaboi. Nem is hosszabbítottak vele szerződést. Az immáron volt lobbista amúgy főleg Twitteren aktív.

David Reaboi az az amerikai lobbista, akinek cégével Magyarország Washingtoni Nagykövetsége 10 millió forintos (35 ezer dollár) szerződést kötött, azért, hogy

  • kedvező médiamegjelenést biztosítson Magyarország számára az Egyesült Államokban,
  • szembeszálljon a Magyarországot érintő negatív médiamegjelenésekkel,
  • hálózatot építsen írókból és szakértőkből, és ezeket a kapcsolatokat arra használja fel, hogy magas rangú magyar kormányzati tisztségviselőknek interjúlehetőségeket teremt (legalább havonta öt interjú vagy publicisztika formájában).

Arról, hogy kicsoda valójában David Reaboi még decemberben közöltünk részletes cikket. Ennek készítése során szerettük volna megtudni azt is, hogy Reaboi hogyan teljesített, pontosan milyen médiamegjelenéseket sikerült elintéznie. Ezzel kapcsolatos közérdekű adatigénylésünket december 10-én küldtük el a Külgazdasági és Külügyminisztériumnak, ahonnan csak ma kaptunk választ. (A koronavírus miatt a közérdekű adatigénylések megválaszolásának törvényes határideje 15-ről 45 napra növekedett. A minisztérium ki is használta a rendelkezésére álló időt, mert a 15 napos határidő tartása veszélyeztette volna a minisztérium járványhelyzettel kapcsolatos feladatait.)

A minisztérium válaszából az derül ki, hogy Reaboi cége, a Strategic Improvisation teljesítette a szerződésben vállalt feladatokat, azaz megjelent a 15 cikk/interjú a 3 hónap alatt. A cikkeket végignézve, azonban az derül ki, hogy a cikkek csak jóindulattal teljesítik az elvárt feltételeket.

Egy-egy témát ugyanis több médiumnak is „eladott” Reaboi, sőt volt, hogy egy témában több cikket is leközölt ugyanaz az orgánum. A legszebb mégis az, hogy egy Reaboi-al készült interjú is bekerült a listára, amin egyébként csak egy komolynak számító és nagy elérésű orgánum szerepel. Magas rangú kormányzati tisztviselő pedig csak egyszer szólalhatott meg, annál több az egyszerű hírcikk. Az, hogy milyen hálózatot épített ki Reaboi írókból és szakértőkből, nem derült ki.

Azt viszont megtudtuk, hogy a december 20-án lejárt szerződést nem hosszabbították meg Reaboi cégével.

A választ amúgy egy kinyomtatott majd beszkennelt pdf-ben kaptuk meg, így hiába linkelték be a cikkeket, azokra nem lehetett rákattintani. De nézzük, mit intézett Reaboi a 35 ezer dollárért.

A legtöbb cikket, összesen hatot a Breitbartra sikerült benyomnia Reaboinak. (David Reaboi a kétezres évek második felében ismerkedett meg a 2012-ben elhunyt Andrew Breitbarttal, akivel aztán szoros munkakapcsolatba került. Részt is vett a Big Peace nevű ­– mára a Breitbart News-ba olvadt – nemzetbiztonsági témákkal foglalkozó weboldal létrehozásában, és mai napig mentoraként tekint Andrew Breitbartra. Az álhíreket és összeesküvés-elméleteket terjesztő, szélsőséges nézetei miatt sokat támadott Breitbart News ma is népszerű az erre fogékony körökben).

Donald Trump és Steve Bannon volt elnöki tanácsadó és Breitbart főszerkesztő
Donald Trump és Steve Bannon volt elnöki tanácsadó és Breitbart főszerkesztő

A Breitbarton két cikk foglalkozik (egyik cikk, másik cikk) azzal, hogy még a választási kampány idején Joe Biden totalitárius rendszernek nevezte Magyarországot, és hogy erre Szijjártó Péter egy videóban kérte számon az akkor még csak elnökjelölt Bident. A 15-ből összesen 7 cikk foglalkozik amúgy ezzel a témával.

Szintén két írás idézi a Breitbarton Orbán Viktor azon kijelentését, hogy szerinte Soros György a világ egyik legkorruptabb embere (egyik itt, a másik itt olvasható). Ezen túl a Breitbart olvasói megtudhatták, hogy a magyar és a lengyel miniszterelnök vétóval fenyegetett az uniós költségvetés vitájában, és hogy a magyar kormány már alkotmányos szinten védi a „családi és a gender hagyományos értelmezését”. (Ekkor írták bele az Alaptörvénybe, többek közt hogy „az anya nő, az apa férfi”).

Két cikket közölt a szerződés keretében az American Greatness nevű kisebb konzervatív oldal, mely szintén idézte Szijjártó Péter külügyminiszer Joe Bidennek küldött válaszát, és beszámolt az Alaptörvény imént idézett módosításáról.

A Szijjártó – Biden „csörtével” foglalkozott a nagy elérésű és mainstreamnek számító Newsweek, a gyakran összeesküvés-elméleteket terjesztő Newsmax, a kozervatív kanadai The Post Millenial, a szintén konzervatív The American Conservative.

Az EU-t vétóval fenyegető Orbánról beszámolt a The Federalist (ennek a lapnak állandó szerzője Reaboi. A lapot idén komoly kritikák értek, mert a koronavírus-járvány és az amerikai elnökválasztás kapcsán is valótlan állításokat közölt tényként).

Az egyetlen interjú, ami magas rangú magyarral készült az Takács Szabolcs washingtoni magyar nagykövettel készült, és a Jewish Insider nevű portálon jelent meg. Ez egy zsidó témákkal foglalkozó nem túl jelentős portál (Facebookon 2463-an, Twitteren 9175-en követik).

Reaboi elszámolta azt az interjút is, amit a Neokohnnak adott (A Neokohn tulajdonosa a Köves Slomó vezette EMIH). Ebben Reaboi reagál Szabad Európa róla szóló cikkére, beszél saját magáról valamint arról, mit gondol „Magyarország Izrael-barát politikájáról”. Az interjú amúgy megjelent magyarul és angolul is, és az a Veszprémy László Bernát készítette, aki a Nekohon főszerkesztő-helyettese és Migrációkutató Intézet munkatársa is.

Az immáron volt lobbista amúgy főleg Twitteren aktív. 120 ezer követőjéből azonban már több mint 15 ezret elveszített, miután a Twitter törölni kezdte azokat a felhasználókat, akik az elnökválasztással kapcsolatos összeesküvés-elméleteket terjesztettek. Róla szóló cikkünk megjelenése után amúgy Reaboi privátra állította addig nyilvános Instagram-fiókját.

XS
SM
MD
LG