Akadálymentes mód

A legfrissebb hírek

Visszakozott a Facebook Ausztráliában, újra engedik megosztani a híreket


Megegyezett a Facebook és az ausztrál kormány. Korábbi vitájuk miatt a Facebook letiltotta a hírtartalmakat az ausztrál fogyasztók számára, de ezt nemsokára visszacsinálják. Több nagy ország és az EU is jelezte, hogy követnék az ausztrál példát.

Valószínűleg az utolsó pillanatban sikerült megegyeznie a Facebooknak és az ausztrál kormánynak. A megállapodás után a Facebook bejelentette, hogy hamarosan visszaállítja a hírek megosztási lehetőségét az ausztráloknak. Ahogy az ausztrál médiatartalmak is újra aktívak lehetnek a felületen.

A megegyezés szerint a Facebook is fizetni fog az ausztrál médiacégek tartalmainak döntő részéért. De nem lesz kötelező minden egyes céggel megállapodnia, ha az iparági szereplők egy bizonyos hányadával már megállapodott.

Két nagy médiatulajdonos van Ausztráliában
Ausztráliában a négy legnagyobb médiavállalat adja ki a teljes médiapiac több mint négyötödét. Ennél koncentráltabb tulajdonosi viszonyok csak Kínában és Egyiptomban fordulnak elő. Közülük is kiemelkedik a Rupert Murdoch által tulajdonolt News Corp, ami egyedül birtokolja a tévék negyedét vagy az újságok felét. A legnagyobb belföldiek által tulajdonolt médiacsoport, a Nine Entertainment a második, de minden piaci szegmensben jócskán lemaradva.

Emellett azt is elérték, hogy a törvénynek nem kell azonnal megfelelni, az érintett cégek egy hónapos türelmi időt kapnak majd. Josh Frydenberg ausztrál kincstárnok szerint Mark Zuckerberg arról tájékoztatta, hogy a Facebook újrakezdte a tárgylásokat az ausztrál médiacégekkel.

Stephen Scheeler a Facebook korábbi ausztráliai vezetője szerint inkább a Facebook hátrált meg. A BBC-nek arról is beszélt, hogy szerinte a Facebook nem számított ennyire kemény globális ellenállásra.

Mi történt eddig?

Röviden megfogalmazva az ország olyan szabályozást tervezett, ami szerint a Google-nak és a Facebooknak fizetnie kell az ausztrál médiavállalkozásoknak, ha fel akarják használni a nagy költséggel előállított termékeiket, azaz az oldalak tartalomrészleteit.

Nincs meghatározva, hogy mennyit kell majd ezért fizetni. A sajtócégek nem csak külön-külön, hanem egységesen is tárgyalhatnának a tartalmaik felhasználásáról. Amennyiben nem sikerülne megállapodni, az ausztrál médiahatóság jár el döntőbíróként. Itt elért egy fontos engedményt a Facebook a héten, nem lesz muszáj minden egyes szereplővel dűlőre jutnia.

A Google engedett, a Facebook harcolt

Eleinte mindkét nagy cég hevesen ellenkezett, de aztán a Google rekordösszegű megállapodást írt alá két nagy ausztrál médiavállalattal. Többek közt azután, miután a Microsoft rögtön felajánlotta a saját keresőjét, a Binget, arra az esetre, ha a Google kivonulna az országból.

A Facebook viszont ellenállt. Nemrég pedig a szabályozási tervekre válaszul elvágta az ausztrál fogyasztókat a hírtartalmaktól, az ausztrál médiatartalmak külföldön sem jelenhettek meg a Facebook hírcsatornáján.

A cég fő érve az volt, hogy ők nem úgy működnek, mint a Google keresője vagy épp a Google News. Szerintük náluk az újságok önként teszik közre a tartalmaikat. És az újságoknak nagyobb haszna is van az egészből, mint a Facebooknak. Erről alább bővebben olvashat.

Emellett pedig még fizetni is hajlandók lettek volna önként valamennyit, de a készülő ausztrál törvény kemény feltételeinek nem akartak megfelelni. A korábban említetteknek megfelelően ebben el is értek némi változást.

A Facebook egyébként azzal is bármikor megoldhatta volna a helyzetet globálisan, ha soha többé nem engedi a felhasználóinak, hogy médiacégek tartalmait osszák meg.

A versenyhivatal az erőfölényre hivatkozik

Az ausztrál versenyhivatal (ACCC) szerint itt viszont nem két átlagos cég megegyezéséről lenne szó. Szerintük a Facebook piaci ereje annyival nagyobb a többi iparági szereplőénél, hogy visszaélhetnének vele. Azaz a társadalom érdekében más szabályok kell, hogy vonatkozzanak az ekkora cégekre.

Emellett azzal is érvelnek, hogy a közösségi média rengeteg ausztrálnak az internetre való belépési ponttá vált. A média mindig is erősen szabályozott iparág volt, de ha egy csatorna ennyire domináns pozícióba kerül a fogyasztók jó részénél, akkor extra szabályok kellenek a helyzetre.

A versenyhivatal szerint a Google és a Facebook ezzel "megkerülhetetlen kereskedelmi partnerré" váltak a médiacégek számára. Az alkuerő viszont annyival nagyobb a az említett techcégeknél, hogy a médiavállalatok nem tudnak fair árat kiharcolni azért a eredeti tartalomért, amit generálnak az előbbieknek.

Sokan hamar követnék az ausztrál példát

Több más ország követné is Ausztrália példáját. Kanada pár hónapon belül tervezi bejelenteni a hasonló saját szabályozását, és az EU-ban is folyamatban van a hasonló szabályozási változtatás.

Az Egyesült Királyságban Julien Knight konzervatív képviselő egy hatalmaskodó iskoláshoz hasonlította a Facebookot. Szerinte "ez nem csak Ausztráliáról szól", és a hasonló platformok óriási pénzeket tesznek zsebre más emberek munkája után. Knight a parlament Digitális -, Kulturális- , Média- és Sportbizottságának elnöke. Mellette a brit Hírmédia Szövetség is keményebb szabályozást kért közösségi médiában monopóliumként működő Facebookra.

Ingyenes mobilalkalmazásunkkal bárhol és bármikor elérheti a Szabad Európa weboldalának tartalmát! Töltse le díjnyertes applikációnkat a Google Play vagy az Apple Store kínálatából!

XS
SM
MD
LG