Akadálymentes mód

A legfrissebb hírek

Hónapról hónapra drágul a bevásárlás, saját listával figyeljük az árak alakulását


Egyre több pénzt kell a boltok pénztárában hagyni egy-egy bevásárlást követően. A statisztikai adatok szerint négy-öt százalékos a drágulás üteme, de szubjektív érzékelésünk szerint sokkal nagyobb mértékben emelkednek az árak. A Szabad Európa ezért összeállított egy bevásárlólistát, és minden hónapban megnézi az árak alakulását.

Az elmúlt hónapokban meglódultak a fogyasztói árak Magyarországon. Európai összehasonlításban előkelő helyen van a hazai infláció. A legfrissebb, szeptemberi adatok szerint 5,5 százalékkal emelkedtek az árak éves alapon.

A való életben azonban azt tapasztaljuk, hogy sokkal nagyobb ütemben drágulnak a termékek. Ez azért van, mert a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) inflációs adatgyűjtése 940 termékkör árát tartalmazza, termékkörönként legfeljebb 130 árat, illetve annak változását kísérik figyelemmel a statisztikusok.

Ezzel a havi inflációs statisztikai adat mintegy nyolcvanezer feljegyzett árból tevődik össze. Ebből jön az öt százalék körüli hivatalos inflációs adat, miközben sokan azt érzékelik, hogy a boltban ennél többet fizetnek a szokásos bevásárlás során.

Hiába frissíti minden évben a KSH a termékkörök listáját, a mai napig méri az olyan áruk árváltozását is, mint a hifitorony CD-lejátszóval, kis szótár (papír- vagy kartonkötésben), írható DVD-lemez vagy kihajtogatható turistatérkép. Miközben az androidos okostelefonok közül már két típus is felfért a listára, az iPhone-ok árváltozását 2021-ben sem figyeli a statisztikai hivatal. A KSH adatgyűjtése mindezek ellenére igen széles körű, a lecsókolbásztól a műanyag furulyáig, a nyolcéves Opel Astrától a tapétáig terjed.

Legtöbbet azonban a napi fogyasztási cikkekre költünk, élelmiszert vásárolunk, kiváltjuk a gyógyszert és tankolunk. Ezeknek a termékeknek az ára sokkal nagyobb mértékben nőtt, mint a KSH által figyelt áruk és szolgáltatások összértéke. A napi fogyasztási cikkek befolyásolják az inflációs érzékelésünket, ezért gondoljuk azt, hogy sokkal drágább lett az élet, mint amit a hivatalos statisztika tükröz.

Senki nem vesz minden hónapban új televíziót vagy személyautót, szenet, vagy sarkaltatja meg a cipőjét. Ezek a tételek ugyanis mind benne vannak a KSH fogyasztói kosarában, amelyben az árváltozások mérése a termékek és szolgáltatások kiválasztott reprezentánsaiból áll össze.

A Szabad Európa szerkesztősége ezért úgy döntött, hogy létrehoz egy alternatív fogyasztói kosarat. A szubjektív szempontok alapján összeállított fogyasztói kosár nem tekinthető hivatalosnak és reprezentatívnak sem.

Olyan árukat választottunk ki, amelyek szinte minden háztartásban előfordulnak. A lista húsz tételt tartalmaz, igyekeztünk olyan termékeket kiválasztani, amely más országokban is kapható. Ezeknek a termékeknek az árát havonta feljegyezzük, és beszámolunk az árváltozásról. Minden hónap első hetén ugyanabban az üzletben vásárolunk.

Nem mi vagyunk az elsők, a G7.hu már egy ideje figyeli a hazai árak alakulását, és a Pénzcentrum is össze szokta hasonlítani a különböző boltok árszínvonalát.

A Szabad Európa huszonhárom országban van jelen, köztük több régiós államban is. A környékbeli országokban is figyelemmel kísérjük a szerkesztőség alternatív fogyasztói kosarában lévő termékek árváltozását, így egy olyan összkép tárul az olvasók elé, amely nemzetközi szinten is mutatja az árak változását, hogy melyik országban minek emelkedett jobban vagy kevésbé az ára, esetleg mi lett olcsóbb.

Nem gondoltuk volna, hogy már egy hónap alatt is jelentős árváltozást tapasztalunk a bevásárlólistánkon. Szeptemberről októberre a másfél százalékos zsírtartalmú tej ára 3,5 százalékkal nőtt. A cukor 9,1, a vaj 10,8, a liszt 25,2 százalékkal került többe októberben, mint előző hónapban. Egy liter 95-ös benzinért 9,8 százalékkal kellett többet fizetni egyetlen hónap leforgása alatt.

Olcsóbb lett viszont a csirkemell, amelyért 6,7 százalékkal kell kevesebbet fizetni, míg a szezonális zöldségek közül a koktélparadicsom ára 27,9, a burgonyáé pedig 8,3 százalékkal csökkent. Az általunk kiszemelt márkájú vécépapír, fogkrém, csokoládé, üdítő, mosópor, kávé, banán, olívaolaj, tojás és kenyér ára nem változott, és a mozijegy sem drágult.

A Szabad Európa Instagram- és Facebook-oldalán ön is megoszthatja a tapasztalatait.

  • 16x9 Image

    Wiedemann Tamás

    Wiedemann Tamás a Szabad Európa budapesti irodájának újságírója. 2007 óta ír gazdasági témájú cikkeket. Dolgozott a Magyar Hírlapnál, Napi Gazdaságnál, Magyar Nemzetnél és a G7-nél. 2009-ben a Robert Bosch Alapítvány és a Berliner Journalistenschule össztöndíjasa volt Berlinben.

XS
SM
MD
LG