Akadálymentes mód

A legfrissebb hírek

A korrupciónak is kedveznek a belgrádi vasúthoz hasonló kínai beruházások


Vasúti munkások készítik fel az első Moszkva felé induló tehervonatot Sicsiacsuang városában 2018 júniusában. A kínai város és az orosz főváros közötti vasúti teherszállítás fejlesztése csak egy kis szelete a szerteágazó "Egy övezet, egy út" kezdeményezésnek.
Vasúti munkások készítik fel az első Moszkva felé induló tehervonatot Sicsiacsuang városában 2018 júniusában. A kínai város és az orosz főváros közötti vasúti teherszállítás fejlesztése csak egy kis szelete a szerteágazó "Egy övezet, egy út" kezdeményezésnek.

Egy új könyv szerint, Kína mérsékelt sikerrel tud befolyást szerezni a Budapest-Belgrád vonalhoz hasonló beruházások pénzelésével. Bár az "Egy övezet, egy út" projekt népszerű a szegényebb országok közt, a helyi politikusok gyakran a saját céljaikra használják ki a kínai beruházásokat.

Kína az elmúlt szűk évtizedben világszerte számtalan fejlesztési projektbe szállt be az ország 2013-ban indított Belt and Road ("Egy övezet, egy út") néven ismert nemzetközi gazdasági-geopolitikai stratégiájának részeként.

A program Magyarországon főként a Budapest-Belgrád vasútvonal magyar szakaszának felújításáról ismert. A részben kínai hitelből megvalósuló 2 milliárd dolláros, azaz nagyjából 650 milliárd forintos beruházást egy kínai–magyar konzorcium végzi majd. A konzorciumban magyar részről az RM International Zrt. vesz részt, ami a Mészáros Lőrinc tőzsdei érdekeltségeit összefogó OPUS GLOBAL Zrt. 51 százalékos tulajdonában van.

A projekt részleteit a magyar kormány tavasszal 10 évre titkosította, azonban több cikk is született arról, hogy nem sok gazdasági racionalitása lehet a beruházásnak. A projekt kritikusai szerint az ilyen beruházások csak Kína befolyását növelik, miközben Kína (és a magyar kormány) azt állítják, hogy mindenki jól jár vele, ha az ázsiai nagyhatalom fejlesztéseket támogat.

Egy frissen megjelent könyv szerint azonban jóval árnyaltabb a kép, és még maga Peking szemszögéből sem feltétlenül evidensek a magyar vasútfelújításhoz hasonló külföldi beruházások előnyei.

Közel sem csodafegyver

Egy Ázsiával foglalkozó amerikai agytröszt elemzőjének, Jonathan Hillmannek az új könyve szerint, amely a The Emperor’s New Road: China And The Project Of The Century (A császár új útja: Kína és az évszázad projektje) címet kapta, Kína törekvései közel sem olyan hatékonyak és jól koordináltak, mint ahogyan azt sokan hiszik.

Bár a szerző elismeri, hogy Kínának vannak olyan lépései, amik igenis aggasztóak, de szerinte téves az a kép, hogy a BRI ("Egy övezet, egy út") egy tökéletesen koordinált, központilag irányított mesterterv lenne.

Kínának egyszerűen nincs meg hozzá a menedzsment-szerkezete, hogy megfelelően össze tudja fogni ezt a költséges projektet” – nyilatkozta a Szabad Európának Jonathan Hillman. Az elemző szerint ha az ember a BRI mélyére ás, akkor az ott kirajzolódó kép közel sem hízelgő a kínai vezetés számára. Hillmannek az 1000 milliárd dolláros projekt inkább tűnik rosszul koordinált kezdeményezések laza szövedékének, mint egy központilag irányított nagyívű stratégiának.

Chinese Train Inaugurates New Rail Link To Serbia
please wait

Jelenleg nincs elérhető tartalom

0:00 0:01:13 0:00

A saját céljaikra használják ki a kínai beruházásokat

A BRI célja eredetileg az lenne, hogy befektetéseken, valamint kereskedelmi és politikai kapcsolatok kiépítésén keresztül elősegítse Kína hatalmi törekvéseit. Azonban a kötet szerint közel sem megy olajozottan a dolog, ugyanis – bár a szegényebb országok sorban állnak bármilyen beruházásért – a helyi kormányzatok gyakran a saját politikai és anyagi céljaik megvalósítására használják fel a Kínai-projektet. (Ahogyan ez a hazai, kormánnyal szemben kritikus hangok szerint a Budapest-Belgrád vasút esetében is történik.)

„Kína egy teljesen más világgal áll szemben, mint a korábbi idők imperialista politikát folytató hatalmai. Peking olyan mint a vámpír, akinek engedélyt kell kérnie, hogy beléphessen az ajtón. Ez lehetővé teszi a partnerországoknak, hogy eldöntsék, melyik projektekben akarnak részt venni. Elég változó a tudástőke és a kapacitás is, amivel a partnerországok beszállnak. Így mindenféle egymástól eltérő végeredmény születik” – mondta Hillman, aki kínai tisztségviselőkkel készített háttérbeszélgetések, elemzések, valamint kiterjedt kutató-és terepmunka alapján írta meg a könyvét.

Saját magukat gátolják

Amióta egy 2013-as kazah gigaberuházással Hszi Csin-ping kínai elnök útjára indította a BRI-t, azóta Kína számolatlanul önti a pénzt ázsiai, európai és afrikai beruházásokba. Időközben Kína lett Közép-Ázsia legnagyobb befektetője és Afrika egyik meghatározó gazdasági tényezője. Az ország célja a gazdasági terjeszkedésen túl az is volt, hogy megnyerje magának a partnerországok vezetését.

A BRI-t közben több támadás is érte, egyfelől sokan kétségeket fogalmaztak meg a projekt keretében megvalósuló beruházások valós gazdasági hasznával kapcsolatban, másfelől egyre erősebb az aggodalom afelől, hogy Kína túl nagy befolyásra tesz szert a BRI-n keresztül.

Azonban Hilllman szerint a BRI-nek megvannak a saját korlátai. A kutató a brit gyarmatbirodalommal helyezi párhuzamba a kínai törekvéseket, ugyanis az előbbi szintén a vízi és vasúti közlekedés fejlesztésével és felügyeletével növelte a befolyását a világban.

A kötet szerzője úgy látja, Kína saját maga elé gördít akadályokat azzal, hogy gyakran nehezen értelmezhető alkukat köt a helyi kormányokkal, és bonyolultan kivitelezhető beruházásokról állapodik meg, ráadásul sokszor az sem világos, mi tartozik a BRI-projektek közé, és mi nem.

Kedvez a korrupciónak

„Az világbirodalmi mellékzöngéje ellenére, ez a történet nem annyira Kína uralmi törekvéseiről szól, hanem inkább arról, hogy hogyan tanul bele egy globális hatalom szerepébe. Az eszköz, amit választottak a terveikhez – az infrastruktúra –, vonzó a fejlődő országok számára, azonban nehézkes a kivitelezése” – mondta Hillman.

Az egyik fő probléma a BRI-beruházásokkal az, hogy igazi paradicsomot jelentenek azoknak, akik ki akarják tömni a zsebüket. „Az olyan nagy léptékű infrastruktúra-fejlesztési projektek, amelyek gyakran minimális átláthatósággal és elszámoltathatósággal valósulnak meg, rengeteg teret adnak a korrupciónak” – mesélte Hillman a Szabad Európának.

„Az infrastruktúra-fejlesztés nem éppen a leghatékonyabb eszköz arra, ha befolyást akar szerezni valaki. Az olyan projektek, amik mindig tovább tartanak és többe kerülnek, mint eredetileg tervezték, nem a legjobb módjai a bizalom kiépítésének.”

A szakértő szerint az, hogy a BRI-nek nincsenek jól lefektetett határai, lehetőséget ad a partnerországok vezetőinek arra, hogy a saját érdekeikhez igazítsák a beruházásokat.

A járvány is betett a BRI-nek

A koronavírus-járvány sem jött jól a kínai gigaprojektnek. Az ország külügyminisztere úgy nyilatkozott, hogy a járvány világszerte a BRI-beruházások 20 százalékát súlyosan, a 30-40 százalékát pedig részlegesen érinti.

Közben az, hogy a muszlim ujgur kisebbség folyamatos atrocitásoknak van kitéve Kínában, egyszerre rontja az ország viszonyát az emberi jogi ügyekre érzékeny nyugattal és a muszlim közép-ázsiai országokkal is. Ez szintén rontja a kapcsolatépítési lehetőségeket.

Az"Egy övezet, egy út" gyermekbetegségei ellenére valószínűleg a jövőben is egy vonzó lehetőség marad a fejlődő országok számára, és így fontos eleme lesz Kína külpolitikájának, jegyezte meg Hillman.

XS
SM
MD
LG