Akadálymentes mód

A legfrissebb hírek

Kutyaszorítóban: a ’Big Tech’ az orosz állami média és propaganda ellen


Moszkva letiltotta a Facebookot és a Twittert - mert azok rá akarták irányítani a figyelmet a háborús propagandára.

Miközben a világ Oroszország ukrajnai háborúját a közösségi médiában követi nyomon, a nagy technológiai platformoktól egyre többen követelik, hogy tiltsák meg az orosz állami médiának, hogy propaganda és dezinformációs célokra használják fel őket. Kezükre játszott a Kreml, amely le is tiltotta a Facebookot és a Twittert.

Az amerikai tulajdonú nagy technológiai vállalatok egyike sem válaszolt úgy az ukrajnai orosz invázióra, hogy teljesen leállította volna szolgáltatását Oroszországban. Ehelyett szerényebb változtatásokkal próbálkoztak: a Kreml befolyásának korlátozásával, azzal, hogy még több Kreml-párti tartalmat jelölnek meg, ha az az orosz kormánytól származnak és például azzal hogy a YouTube-on elvágták az RT propaganda tévét a korábban elérhető reklámbevételtől.

A háború azonban felülírta a tech cégek óvakodását. Az orosz hatóságok is léptek és tiltakozásul letiltották az országban a Facebookot és a Twittert. Azaz, részben hiábavaló volt a lavírozás - Katie Harbath, a Facebook közösségi politikai igazgatója szavai szerint -, annak elkerülése, hogy a háború kritikus időszakában az orosz hatóságok megvonják állampolgáraik hozzáférését a platformokhoz.

"Próbálnak egy nagyon finom vonalon járni, ezt a táncot járják" - mondta Harbath még a Facebook- Twitter-letiltás előtt. Az egykori Facebook-vezető most a Nemzetközi Republikánus Intézet technológiai és demokrácia igazgatójaként dolgozik. "Szembe akarunk szállni Oroszországgal, de azt sem akarjuk, hogy bezárjanak minket az országban. Meddig mehetünk el?" – tette fel a mára már idejét múlt kérdést.

Már elmentek

A Facebookot és az Instagramot birtokló Meta a hét elején közölte, hogy korlátozza az orosz RT és Szputnyik médiumok posztjaihoz való hozzáférést Európában, miután Ursula von der Leyen, az Európai Unió elnöke a hétvégén azt nyilatkozta, hogy a tisztviselők azon dolgoznak, hogy az egész EU-ban betiltsák az oldalaikat és tartalmaikat.

Szerdán életbe is lépett a tilalom. Erre válaszlot az orosz médiafelügyelő szerv, a Roszkomnadzor és teljesen blokkolta a Facebookot és a Twittert az országban. Az RT közben azt mondta, hogy a YouTube-tiltás miatt átvándorol egy hasonló video-platformra, a Rumble-ra.

Az Egyesült Államok nem tett hasonló lépéseket, és nem alkalmazott szankciókat az orosz állami médiával szemben.

Az eredmények vegyesek

Az RT és más orosz állami médiumok fiókjai továbbra is aktívak az amerikai Facebookon. A Twitter hétfőn bejelentette, hogy miután az elmúlt napokban naponta több mint 45 000 tweetet látott az orosz állami médiához kapcsolódó linkeket megosztó felhasználóktól, címkékkel látja el a Kreml weboldalainak tartalmát. A vállalat azt is közölte, hogy a keresési funkciójában nem ajánlja vagy irányítja a felhasználókat az oroszokhoz kötődő weboldalakra.

Ez most már nincs Oroszországban - és egyesek szerint emiatt az oroszok kevesebb valós információhoz jutnak hozzá.
Ez most már nincs Oroszországban - és egyesek szerint emiatt az oroszok kevesebb valós információhoz jutnak hozzá.

A hétvégén a kaliforniai Menlo Parkban működő vállalat bejelentette, hogy betiltja az orosz állami médiából származó hirdetéseket és eltávolított egy 40 hamis fiókból, oldalból és csoportból álló hálózatot, amely oroszbarát témákat tett közzé. A hálózat fiktív személyeket használt, akik újságíróknak és szakértőknek adták ki magukat, de nem volt nagy közönsége.

A Facebook 2020-ban kezdte el megjelölni az államilag ellenőrzött médiumokat.

Közben a Microsoft bejelentette, hogy nem jelenít meg tartalmat vagy hirdetéseket az RT-től és a Szputnyiktól, és nem veszi fel az RT alkalmazásait az app store-jába. A Google-hoz tartozó YouTube pedig lehetetlenné tette, hogy az orosz állami média bevételt generáljon a platformon megtekintett videókből, bár a csatornák továbbra is pár percenként töltenek fel videókat az oldalra.

A TikTok nem tilt

Ehhez képest a vicces videókról ismert népszerű kínai platform, a TikTok laza hozzállása lehetővé tette, hogy az oroszbarát propaganda akadálytalanul áramoljon az alkalmazásban. A vállalat nem válaszolt a kommentárt kérő üzenetekre.

Az RT TikTok-csatornájára nemrégiben felkerült egyik videóban Steve Bannon, Donald Trump volt elnök egykori főtanácsadója látható, aki jelenleg egy podcast házigazdája és aki előszeretettel foglalkozik félretájékoztatással és összeesküvés-elméletekkel.

"Ukrajna nem is ország. Ez egyfajta fogalom" - mondta Bannon a klipben, visszhangozva Vlagyimir Putyin orosz elnök állítását. "Tehát amikor szuverenitásról és önrendelkezésről beszélünk, az csak egy korrupt terület, amelyet Clintonék gyarmattá alakítottak, ahol pénzt lophatnak".

A TikTok nem korlátozta az orosz propagandát és a háborúpártiak posztjait. Emiatt bírálatokat kapott nyugaton. Viszont korábban egy orosz bíróság bírságolta meg az állítás szerint a Navalnij-féle tüntetések miatti posztok kapcsán.
A TikTok nem korlátozta az orosz propagandát és a háborúpártiak posztjait. Emiatt bírálatokat kapott nyugaton. Viszont korábban egy orosz bíróság bírságolta meg az állítás szerint a Navalnij-féle tüntetések miatti posztok kapcsán.

A Facebooknak az orosz állami média hatókörének korlátozására tett erőfeszítései először csak tiltakozásokat váltottak ki az orosz állami képviselőktől.

A Meta illetékesei a múlt héten erre visszautasították Moszkva kérését, hogy hagyják abba az orosz állami média által készített posztok tényellenőrzését vagy címkézését. A Kreml tisztviselői válaszul először korlátozták a Facebookhoz való hozzáférést, majd jött a totális tilalom.

A vállalat elutasította az ukrán tisztviselők kérését is, amelyben arra kérték a Metát, hogy távolítsa el az oroszországi platformjaihoz való hozzáférést (de Kijev örömére, ironikus módon megtette helyettük ezt az orosz kormány).

Nick Clegg, a Meta globális ügyekért felelős alelnöke még a tilalmak előtt

azzal érvelt, hogy a lépés megakadályozná, hogy a hétköznapi oroszok a platformokat a háborúról való tájékozódásra, véleményük kinyilvánítására vagy tiltakozások szervezésére használják.

"Úgy gondoljuk, hogy szolgáltatásaink kikapcsolása elhallgattatná a fontos véleménynyilvánítást egy kritikus időszakban" - írta Clegg még a múlt hét végén a Twitteren.

Az állami média agresszívabb megjelölése és online tartalmainak korlátozása segíthet a káros anyagok terjedésének visszaszorításában anélkül, hogy elvágnának egy kulcsfontosságú információs forrást - magyarázta Alexandra Givens, a washingtoni székhelyű Center for Democracy and Technology nonprofit szervezet vezérigazgatója a Facebook és a Twitter korábbi balanszírozási kísérleteiről.

"Ezek a platformok lehetőséget adnak a másként gondolkodóknak a szerveződésre és a visszavágásra" - mondta Givens. "Ennek legegyértelműbb jele, hogy a rezsim megpróbálja lezárni a Facebookhoz és a Twitterhez való hozzáférést."

Úgy tűnik ezt Moszkva is felismerte és maga lépte meg azt, amit legelszántabb bírálói követeltek a közösségi média cégektől.

A kifinomult orosz propagandagépezet eddig megnehezítette a fellépést

Oroszország éveket töltött azzal, hogy létrehozza kiterjedt propagandaapparátusát, amely több tucat olyan oldallal büszkélkedhet, amelyek több millió embert céloznak meg különböző nyelveken. Ez a felkészültség megnehezíti bármelyik technológiai vállalat számára a gyors reagálást - mondta Graham Shellenberger a Miburo Solutions cégtől, amely a félretájékoztatási és befolyásolási kampányokat követi nyomon.

"Ez egy olyan rendszer, amelyet 10 év alatt építettek ki, különösen, ha Ukrajnáról van szó" - mondta Shellenberger. "Ők hozták létre a csatornákat, ők hozták létre az üzenetküldőket. És most hirtelen elkezdünk fellépni ellene".

A Redfish, az orosz állam által irányított médiának minősített Facebook-oldal az évek során több mint 800 000 követőből álló, főként amerikai és liberális beállítottságú közönséget épített ki.

Az oldal az elmúlt napokban USA-ellenes hangulatot kezdett kelteni és igyekezett mérsékelni az oroszok ukrajnai inváziójának megítélését, azzal, hogy "katonai műveletnek" nevezte. Emellett több posztot szentelt annak, hogy kiemelje az Oroszország-szerte tartott háborúellenes tüntetéseket.

Az egyik Facebook-bejegyzésben egy egy térképet is kiposztoltak, hogy kiemeljék a világ más részein végrehajtott légicsapásokat.

"Ne hagyja, hogy a mainstream média eurocentrizmusa diktálja a háború áldozatainak nyújtott erkölcsi támogatását" - állt a bejegyzésben.

A múlt héten Mark Warner virginiai amerikai szenátor levelet küldött a Google-nek, a Metának, a Redditnek, a Telegramnak, a TikToknak és a Twitternek, amelyben felszólította őket, hogy fékezzék meg az ilyen jellegű orosz befolyásolási kampányokat a honlapjaikon.

"Amellett, hogy Oroszország a stratégiai befolyásolás eszközeként már bevett módon alkalmazza a befolyásolási műveleteket, az információs hadviselés az orosz katonai doktrína szerves részét képezi" - írta Warner.

Az AP írása nyomán
XS
SM
MD
LG