Akadálymentes mód

A legfrissebb hírek

Macron otthoni gyenge szereplése ellenére is megőrizhette nemzetközi vezető szerepét


Emmanuel Macron francia elnök, Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke és Charles Michel, az Európai Tanács elnöke beszélget az EU–Nyugat-Balkán-találkozó előtt Brüsszelben 2022. június 23-án
Emmanuel Macron francia elnök, Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke és Charles Michel, az Európai Tanács elnöke beszélget az EU–Nyugat-Balkán-találkozó előtt Brüsszelben 2022. június 23-án

A választási eredmény Emmanuel Macron gyengülését mutatja otthon, de a nemzetközi színtéren a francia elnöknek megvannak az erőforrásai ahhoz, hogy továbbra is a világ egyik legbefolyásosabb vezetője maradjon.

Franciaország külföldi szövetségesei nagy figyelemmel kísérték a vasárnapi választásokat, ahol ugyan Macron szövetsége nyerte a legtöbb mandátumot, de elvesztette többségét a Nemzetgyűlésben, a kétkamarás parlament alsóházában.

Az eredmény jelentősen megnehezíti a 44 éves centrista politikus programjának végrehajtását, például a nyugdíjreformot és az adócsökkentést. Ez azonban a közeljövőben várhatóan nem befolyásolja nemzetközi céljait.

Oroszország ukrajnai inváziója óta Macron a nemzetközi diplomácia középpontjában van, és a francia belpolitika történelmi elmozdulása, valamint a növekvő polarizáció ellenére a szakértők szerint ez várhatóan nem is fog változni.

„Sokkal erősebb lesz a kontraszt az otthon rá nehezedő nyomás és a külföldön tapasztalható szabadabb mozgástere között” – mondta Laurie Dundon, az Európai Vezetői Hálózat Franciaországban élő munkatársa.

Macron, aki jelenleg Brüsszelben van az Európai Tanács kétnapos csúcstalálkozóján, a jövő héten Németországba utazik a G7-ek találkozójára, majd az azt követő héten Spanyolországba a NATO-csúcstalálkozóra.

A francia elnök jelentős hatáskörrel rendelkezik a külpolitika, az európai ügyek és a védelmi politika terén. Ő az ország fegyveres erőinek főparancsnoka is.

Franciaország jelentős pénzügyi és katonai segítséget nyújtott Ukrajnának az orosz invázió óta, és katonákat is küldött, hogy megerősítse Európa keleti szárnyának védelmét.

A tavaszi elnökválasztási kampányban Macron népszerűsége nőtt a háború befejezésére irányuló vezető szerepe miatt. Egyre szigorúbb szankciókat szorgalmazott Moszkvával szemben, miközben nem szakította meg a kapcsolatot Putyin orosz elnökkel sem, és szinte állandó kapcsolatban állt Zelenszkij ukrán elnökkel.

Macron, aki a szélsőjobboldali Marine Le Pen ellenében második elnöki ciklusát is megnyerte, még Kijevbe is elutazott a szavazás két fordulója között.

Franciaország Ukrajnának nyújtott támogatása a közvélemény-kutatások szerint széles körben népszerűek otthon, az ellenzéki vezetők sem tudják bírálni emiatt.

A Jean-Luc Mélenchon vezette baloldali koalíció, amely Franciaország fő ellenzéki erejévé vált, kifejezetten kiáll Ukrajna szuverenitása és területi integritása mellett. A szélsőjobboldalon Le Pen, akinek régóta vannak kapcsolatai Oroszországgal, most azt mondja, hogy támogatja a szabad Ukrajnát, ugyanakkor fenntartásait fejezi ki a fegyverszállításokkal kapcsolatban.

„A külpolitika nem az a terület, ahol Le Pen vagy Mélenchon pazarolná az energiáját, amikor számos belpolitikai kérdésben kihívást jelenthetnek Macron számára” – mondta Dundon.

„Egyikük sem akar belekeveredni az Oroszországgal és Ukrajnával kapcsolatos diplomáciai zűrzavarba” – tette hozzá.

Az először 2017-ben megválasztott, határozottan Európa-párti Macron soha nem titkolta, hogy vezető szerepet kíván betölteni a globális diplomáciában. Áprilisi újraválasztása megerősítette pozícióját mint vezető európai politikust, miután az ukrajnai háborúval és következményeivel kell szembenéznie.

Franciaország erős elnöki jogköre Charles de Gaulle tábornok öröksége, hogy az 1958-ban általa létrehozott V. Köztársaságban stabil politikai rendszer legyen, miután a II. világháborút követő időszakban rövid életű, gyenge kormányok váltották egymást.

Az elnök képviseli az országot külföldön, ő találkozik a külföldi állam- és kormányfőkkel. Az elnök által kinevezett miniszterelnök a parlamentnek tartozik elszámolással.

A Nemzetgyűlésnek elhanyagolható hatalma van az elnök külpolitikai szándékai felett, bár a kormány kiadásait ellenőrzése alatt tartja.

„Nem kérték a parlament véleményét az Ukrajnába küldött fegyverekről, sem Franciaország külföldi katonai műveleteiről, például a Száhel-övezetben, a Közel-Keleten az ISIS elleni koalíció részeként, vagy Afganisztánban” – írta Nicolas Tenzer, az Európai Politikaelemző Központ (Center for European Policy Analysis, CEPA) vezető munkatársa.

A parlamentnek azonban négy hónapot követően engedélyt kell adnia e műveletek meghosszabbítására – hangsúlyozta.

A felbátorodott ellenzék, mind a bal-, mind a jobboldalon megpróbálhatja felhasználni parlamenti hatalmát viták kikényszerítésére. A törvényhozóknak minden héten joguk van a kormány tagjait – kivéve az elnököt – kérdezni, akár külpolitikáról is. Ez lehetőség arra, hogy kritikát fogalmazzanak meg fontos kérdésekben.

A franciaországi közéleti vita azonban várhatóan továbbra is a belpolitikáról fog szólni.

Az ugyanakkor figyelemre méltó, hogy Macron a parlamenti választások óta tartott első beszédében alig említette nemzetközi programját, csak röviden utalt az Ukrajnával foglalkozó európai találkozóra. Elemzők szerint ez azt jelezheti, hogy az elnök figyelme – talán csak átmenetileg – a belpolitikai átrendeződésre terelődhet.

Készült az AP tudósításának felhasználásával.
XS
SM
MD
LG