Akadálymentes mód

A legfrissebb hírek

Mégis maradhatna Lengyelországban az amerikai tulajdonú TVN24 hírcsatorna


A TVN24 elsötétítette a képernyőjét 2021. február 10-én, így tiltakozva a médiacégeket érintő adózási szabályok tervezett módosítása ellen

Holland sugárzási engedélyt szerzett az amerikai hátterű TVN24 hírcsatorna, így folytathatja a működését Lengyelországban akkor is, ha azt az új médiatörvényt felhasználva egyébként ellehetetlenítenék a hatóságok.

Az európai uniós jogszabályok értelmében így nem kell beszüntetni az amerikai Discovery tulajdonában lévő, de hivatalosan az amszterdami Schiphol repülőtéren bejegyzett csatorna sugárzását Lengyelországban, ha nem hosszabbítják meg a szeptember 26-án lejáró engedélyt az illetékes szervek.

Ez egyelőre közel sem biztos, a legnépszerűbb lengyelországi hírcsatornának számító TVN24 ugyanis a bírálók szerint komoly szálka a kormány szemében. A varsói parlament alsóháza már elfogadta a vitatott törvénymódosítást, amely szerint az Európai Gazdasági Térség (EGT) országaiban bejegyzett cégek csak akkor kaphatnának médiaszolgáltatási engedélyt Lengyelországban, ha nem függenek az EGT-n kívüli jogi személytől. A jogszabály hamarosan a felsőház elé kerül. A lépés sokak szerint egyértelműen a TVN24 ellen irányul. A kormánypárt azonban ezt tagadja, mondván, azokat a kockázatokat szeretnék kivédeni, amelyeket például orosz vagy kínai cégek jelentenének a helyi médiára.

„Kérelmeztük és meg is kaptuk a holland működési engedélyt. Amennyiben a lengyel országos rádió- és televíziótanács nem hosszabbítja meg a TVN24 engedélyét, a holland licensz birtokában folytathatjuk a működést a lengyel és az EU-s szabályok alapján” – közölte Kasia Kieli, a Discovery regionális vezetője.

„Ez az engedély azonban nem oldja meg az új törvénnyel előálló helyzetet. A TVN és a lengyelországi sajtószabadság még mindig veszélyben van. A demokrácia a jogállamiságon és a szabad médián alapszik, továbbra is erősen védeni fogjuk a TVN szerepét az ország vezető független hírcsatornájaként” – tette hozzá.

A vállalat arról számolt be előző héten, hogy bírósághoz fordul az Egyesült Államok és Lengyelország közötti kétoldalú befektetési szerződés alapján, amelyet álláspontjuk szerint Varsó megsértett a „diszkriminatív” tervezettel.

Kormányválságot okozott a módosítási javaslat

Antony Blinken amerikai külügyminiszter „mély aggodalmát” fejezte ki a történtek miatt. Washington korábban arra figyelmeztetett, hogy ha nem újítják meg a TVN24 engedélyét, az veszélyeztetheti a jövőbeli lengyelországi beruházásokat.

Ahogyan arról a Szabad Európa is beszámolt, a médiatörvény módosítását nemcsak a ellenzék, de a kormánykoalíció kisebbik pártja, az Egyetértés (Porozumienie) sem támogatta. Jarosław Gowin miniszterelnök-helyettes, az Egyetértés elnöke szerint a javaslat lehetőséget ad a médiacégek kisajátítására és elidegenítheti Lengyelországtól az Egyesült Államokat.

Mateusz Morawiecki kormányfő ezek után felmentette Jarosław Gowint miniszterelnök-helyettesi és fejlesztési miniszteri posztjáról. Múlt szerdán pedig az Egyetértés bejelentette, hogy kilép a kormánykoalícióból, elsősorban a médiatörvény és az adócsomag miatti ellentétek miatt. Ezzel formálisan megszűnt a kormány többsége az alsóházban.

Készült a Reuters tudósításának felhasználásával.

Maradjon velünk!

  • Szabad Európa a mobilján: töltse le ingyenes applikációnkat a Google Play vagy az Apple Store kínálatából!

A stabil mobilkapcsolat érdekében a weboldal egyes funkciói az applikációban csak korlátozottan érhetők el.

XS
SM
MD
LG