Akadálymentes mód

A legfrissebb hírek

Metróper: eddig is az időt húzták az oroszok, most visszatámadnának


Klinikák metróállomás Budapesten 2022. május 14-én
Klinikák metróállomás Budapesten 2022. május 14-én

A BKV 38 milliárd forintnyi kötbért követel vissza a budapesti metrókocsikat Tarlós István alatt botrányos minőségben felújító, pontosabban kicserélő orosz Metrovagonmastól. A cég három évig a periratokat sem vette át, de most ellenkérelmet adtak be, amivel jó eséllyel tovább tudják húzni az időt.

Történt némi előrelépés a BKV és az orosz Metrovagonmas közti, jelenleg nagyjából 38 milliárd forintos perben – írta a BKV-ra hivatkozva a Népszava.

Az orosz céggel röviden az volt a fő probléma, hogy elfogadhatatlan színvonalon újították fel a budapesti metrót, ezért – még Tarlós István alatt – a BKV be is perelte a szerződésben megszabott kötbérért. Az ügy hátteréről a cikk második felében bővebben olvashat.

Mindenesetre az orosz fél több mint három évig a periratokat sem vette át. Most igen, és rögtön ellenkérelmet adtak be a Fővárosi Törvényszéken.

A labda most újfent a BKV térfelén pattog, most állítják össze a benyújtott ellenkérelemre választ adó nyilatkozatukat – írta a lap. A peres ügy befejezésének időpontja így továbbra sem látszik.

Hogy kerültek ide egyáltalán az oroszok?

Eredetileg az orosz Metrovagonmas valószínűleg nem lett volna versenyképes pályázó a főváros metrókocsijainak beszerzésénél, a magyar kormány viszont megtiltotta a Tarlós István vezette Budapestnek, hogy új kocsikat vegyenek, csak felújítást engedélyeztek.

Így az orosz cég végezte végül a 221 metrókocsi felújítását.

Emellett

Szijjártó Péter külügyminiszter már akkor Moszkvában tárgyalt a metrókocsik felújításáról, amikor még meg sem hirdették a 3-as metró tenderét.

A szerződéskötéskor Illés Géza Márton képviselte az orosz céget, aki Tombor András ügyvédje. Tombor András az egyik legismertebb Fidesz-közeli háttérember, Habony Árpád és Rogán Antal bizalmasa.

Felújítás címszó alatt a Metrovagonmas nem a kiküldött metrókocsikat újította fel, gyakorlatilag újakat küldött vissza, csak nagyon alacsony minőségűeket. A magyar fél a hibák ismerete és a sorozatos szerződésszegések után kezdte volna behajtani a kötbért a Metrovagonmason, egyelőre hiába.

„Óriási hírverést kapott, hogy leállt a metró, ment a hergelés, ahogy szokott” mondta Tarlós István például 2017-ben, hozzátéve, hogy később majd mindenképp behajtják a kötbért az orosz gyártón.

Bolla Tibor BKV-elnök-vezérigazgató 2017-ben kérte az orosz Bogatirjev Borisz Jurjevicset, az orosz Metrovagonmas vezérigazgatóját, hogy ne csússzanak ki folyton a szerződésben vállalt határidőből, és oldják meg, hogy a leszállított metrószerelvények műszaki állapota, rendelkezésre állási szintje „radikálisan javuljon”.

Az orosz fél semmit nem ismert el a tárgyalásokon, semmilyen kártérítési összeget nem tartott elfogadhatónak. 2019 februárjában, Tarlós István alatt végül a magyar fél beperelte az orosz céget, akkor nagyjából 6,8 milliárd forint kötbér és a kamatai miatt.

Ez mostanra nagyjából százmillió euróra, azaz hozzávetőleg 38 milliárd forintra növekedett. A fővárosi közlekedési vállalat annyira nem látja rövid távon behajthatónak a követelést, hogy egyelőre nem is tervez vele.

Egy, már Karácsony Gergelyék utasítására készült jelentés azóta 18 sorozathibát tárt fel. Ezek javítása viszont még sokáig megrendeléseket fog biztosítani az uniós szankciókat megúszó Metrovagonmasnak.

  • 16x9 Image

    Szalai Bálint

    Szalai Bálint a Szabad Európa budapesti szerkesztőségének újságírója. Nyolc évig dolgozott az akkor leglátogatottabb híroldalnak számító Indexnél. Egyéb elismerések mellett 2015-ben megkapta a Gőbölyös Soma-díjat. A 2018/19-es akadémiai évben az Arizona Állami Egyetem Fulbright-program Humphrey-ösztöndíjasa volt. 

XS
SM
MD
LG