Akadálymentes mód

A legfrissebb hírek

Mintegy 1500 emberrel nem termel az iváncsai akkugyár, ahol máris ritkították a munkásjáratokat


A gyár madártávlatból
A gyár madártávlatból

Tizennyolc munkásbuszjáratot töröltek az iváncsai akkumulátorgyárban, ahol hivatalosan még csak a gépek beállítása zajlik, de ezt információink szerint mintegy 1500 ember végzi nyolc- és tizenkét órás műszakokban. A járattörlés miatt van, akinek előző nap el kell indulnia, hogy beérjen reggel 6-ra.

Bár hivatalosan még nem is működik az Iváncsán felépült akkumulátorgyár, a cég vezetése november 6-án már meg is kezdte „a vállalati buszjáratok optimalizálását”. Ennek keretében a korábban üzemelő 86 helyett már csak 68 munkásjárat indul majd a gyárba naponta, tizennyolcat megszüntetnek – tudta meg a Szabad Európa. Információink szerint a gyár vezetése ezt azzal indokolta, hogy minden olyan megállóba, ahol ötnél kevesebben szálltak fel, megszüntették a járatokat. Így nemcsak konkrét desztinációk szűntek meg, de a megmaradt járatok megállóinak számát is csökkentették.

A gyár vezetése ezt azzal indokolta, hogy „komfortosabbá tegyék a dolgozók munkába járását”, állításuk szerint a megmaradt járatokon „jelentősen lecsökken a menetidő”. Úgy tudjuk, kilencven-száz kilométerről is járnak ingázók dolgozni a Dunához közeli Fejér megyei településre, nemcsak dunántúli településekről, hanem a Duna–Tisza közéről is. A megszüntetett járatok útvonala mentén lakók közül ezután sokaknak marad a tömegközlekedés.

Ingázás = kalandtúra

Egy forrásunk szerint így viszont vannak olyan extrém esetek, amikor egy dolgozónak ahhoz, hogy reggel 6-ra beérjen a gyárba a lakóhelyéről, még előző este, az utolsó buszjárattal el kell indulnia, egy köztes településen töltenie az éjszakát, és reggel az első busszal beutaznia Iváncsára.

Ehhez kapcsolódóan: Védőruha nélkül dolgozhattak a villanyszerelők az akkugyár veszélyes anyagokkal működő üzemegységében Iváncsán

Információink szerint jelenleg három műszakban folyik munka a gyárban: van egy nappalos műszak hétfőtől péntekig 8.00–17.00 óra közötti munkaidővel; egy másik, melynek tagjai 6.00–14.00, illetve 14.00–22.00 óra között dolgoznak; és egy 12 órás műszak 6.00–18.00, illetve 18.00–06.00 között. A járatritkítások leginkább az utóbbiban dolgozóknak okozhatnak problémát, hiszen a 18.00 órakor végződő munkanap után eleve későn érnek haza, hajnalban pedig már indulnak is vissza.

„Gépbeállítások, valamint géptelepítések zajlanak”

A három műszakban a Szabad Európa információi szerint már most nagyságrendileg 1500 ember dolgozik. Lapunk még november 3-án írta meg, hogy egy rövid próbaüzem után – bár jelentősen csökkentett kapacitással – november 6-án megkezdődik a termelés az akkumulátorgyárban. Akkor azt írtuk: „az első időszak nyilvánvalóan tesztüzem lesz”. A cikk megjelenését követően a gyárat üzemeltető SK ON Hungary (a dél-koreai akkumulátorcég, az SK ON magyar leányvállalata) közleményt juttatott el hozzánk, amelyben azt írták, még nem folyik termelés a gyárban, mert nincsenek meg a hatósági engedélyek, így „gépbeállítások, valamint géptelepítések zajlanak”. Egy forrásunk szerint az 1500-as nagyságrendű, három műszakba szervezett munkavállalói tömeg ugyanakkor arra utal, hogy ennél kiterjedtebb tevékenység folyhat az üzemben.

Ehhez kapcsolódóan: Hiányzó iparvágány és kibővített közúti kapcsolat Iváncsán

Korábban a 24.hu írta meg, hogy bár a gyárat hétszázmilliárd forintból, nyolcvanmilliárd forintos állami támogatással építették meg, mintegy hatvan, alvállalkozóként dolgozó magyar céget nem fizettek ki rendben, amelyek így 8,9 milliárd forintos hiteligénnyel jelentkeztek be az egyik koreai alvállalkozó ellen folyó csődeljárásban. A koreai cég viszont arra hivatkozva nem fizet – és kért csődvédelmet –, hogy az SK ON nem fizette ki Dél-Koreában az összes járandóságát. Már idézett forrásunk nem zárta ki, hogy a buszjáratok ritkításának is köze lehet a magyar alvállalkozók pénzügyi problémáihoz.

November 1-jén megjelent cikkünkben azt is megemlítettük, hogy sem a gyárhoz tervezett iparvágány, sem az M6-os autópályával összekötő út nem készült még el, sőt mindkét beruházás csak a közbeszereztetés fázisában van. Ezenkívül sem a gyár és a település közé tervezett véderdő, sem a zajvédő fal telepítése nem kezdődött el. Ezzel kapcsolatban az SK ON Hungary akkor közölte, hogy „a zajvédő falak iváncsai gyáregység területén belüli telepítése folyamatosan zajlik, melynek első üteme október végén zárult. Ennek során öt helyszínen tíz zajvédő fal telepítése történt meg. A zajszintet november 3. és 4. között újramértük. Az eredmények alapján, amennyiben vannak olyan helyek, amelyek nem felelnek meg az előírásoknak, azt további telepítésekkel tervezzük kiegészíteni.”

Az ügyben kerestük az SK ON Hungaryt, válaszaikat közölni fogjuk.

  • 16x9 Image

    Kósa András

    Kósa András a Szabad Európa főmunkatársa. 2001 óta újságíró, az elmúlt bő húsz évben volt a Magyar Hírlap, a Magyar Nemzet, a Hír Televízió és a Népszava munkatársa. Ezenkívül dolgozott a hvg.hu politika rovatának vezetőjeként és a tulajdonosok által 2022 augusztusában megszüntetett azonnali.hu főszerkesztőjeként is.

XS
SM
MD
LG