Akadálymentes mód

A legfrissebb hírek

Nem lépett a kormány a gyerekek mentális egészsége miatt, vélik a szakszervezetek


Diákok a matematika írásbeli érettségi vizsgán egy egri iskolában 2021. május 4-én
Diákok a matematika írásbeli érettségi vizsgán egy egri iskolában 2021. május 4-én

A kormány a jelek szerint csak szavakban volt együttműködő a tanárok és a diákok koronavírus-járvány alatti mentális egészségének megőrzése terén – írta Ujhelyi István szocialista EP-képviselő, a Pedagógusok Szakszervezete (PSZ) és a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ).

„Sajnos arról vagyunk kénytelenek beszámolni, hogy úgy tűnik, a kormány mégsem tartja ezt pártok felett álló, közös nemzeti ügynek” – olvasható a közös közleményben.

Augusztus közepén Ujhelyi István és Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter közös tájékoztatón beszélt a pedagógusok és a gyermekek koronavírus-járvánnyal összefüggő mentálhigiénés helyzetéről, illetve az ennek megőrzését, megerősítését célzó szakmai javaslatcsomagról.

Utóbbinak egyebek mellett része volt, hogy felmérjék minden tanuló mentálhigiénés állapotát szeptemberben, valamint forrásokat biztosítsanak egy általános, az érintett szakmai és civil szervezetek összefogásában készülő közérdekű tájékoztatókampányhoz.

Kitértek arra is, hogy lehetőség szerint még az iskolakezdés előtt módszertani képzéseket kell szervezni a pedagógusok számára a járvánnyal összefüggő mentálhigiénés problémák felismerése, kezelése, az érintettek esetleges továbbirányítása érdekében. Továbbá arra is, hogy növelni kell az iskolapszichológusok számát az intézményekben. És így a jelenlegi ötszázzal szemben legalább kétszázötven tanulóra jusson minimum egy elérhető szakember.

Egyetlen javaslatot sem fogadott be és valósított meg

„Őszinte csalódottsággal tölt el minket, hogy a nyitott és konstruktív egyeztetéseink ellenére a kormányoldal végül tulajdonképpen egyetlen javaslatot sem fogadott be és valósított meg az általunk asztalra tett szakmai csomagból” – hangsúlyozta Ujhelyi és a két szakszervezet.

„Nem múló határozottsággal állítjuk: a járványhelyzettel összefüggő mentális egészségvédelem – nemcsak a diákok és a pedagógusok, de a teljes magyar társadalom tekintetében is – olyan nemzeti ügy kell legyen, amely során nem a vitás pontokat, hanem a közös megoldásokat kell keresni” – írták.

„Mivel valóban nemzeti ügyről van szó, ezért a partnerségünk – a másik fél mindenkori magatartásától függetlenül – bármikor elérhető és igénybe vehető marad” – szögezték le.

Tanulási zavarok

Gyarmathy Éva klinikai és neveléslélektani szakpszichológus korábban azt mondta a Szabad Európának, hogy a járvány felnagyítja a már meglévő problémákat, és ahol valóban hiányok voltak, ott még nagyobb hiányok keletkeztek. Ennek kapcsán pedig emlékeztetett arra, hogy már a pandémia előtt is folyamatosan nőtt a tanulási, magatartási, önértékelési zavarokkal küzdő gyerekek száma.

„A vírus idegrendszeri hatásai következtében és a rosszul sikerült távoktatás miatt nagyon erősen meg fognak jelenni a tanulási zavarok, és ha azt akarjuk, hogy az iskolapszichológus üljön le minden gyerekkel, akinek panasza van, elvesztünk” – fogalmazott a szakember, aki több publikációban is foglalkozott a koronavírus-járvány hosszabb távú, gyermekekre gyakorolt pszichológiai hatásaival.

Hozzátette: már most bizonyosra vehető, hogy ugrásszerűen növekszik majd a tanulási és figyelemzavar, a hiperaktivitás, az autizmus.

XS
SM
MD
LG