Akadálymentes mód

A legfrissebb hírek

Repülőtéri káosz: a pandémia visszaüt


Felhalmozódott poggyászok a londoni Heathrow repülőtér 2-es terminálján 2022. június 19-én
Felhalmozódott poggyászok a londoni Heathrow repülőtér 2-es terminálján 2022. június 19-én

Európai utazást tervez nyárra? Ne felejtsen az útlevél és a fényvédő mellé sok türelmet is pakolni!

Liz Morgan athéni indulása előtt négy és fél órával érkezett ki az amszterdami Schiphol repülőtérre, és azt látta, hogy a biztonsági ellenőrzésre várók sora a terminálból egy nagy sátorban folytatódik, aztán visszatekeredik a főépületbe.

„Idős emberek, gyerekek, csecsemők vannak a sorban. Nincs víz, nincs semmi. Nincsenek táblák, senki nem segít, nincs vécé” – mondja az ausztrál Morgan, aki megpróbált időt spórolni hétfőn azzal, hogy online becsekkolt, és csak kézipoggyászt vitt magával.

Az emberek „nem tudtak kimenni a mosdóba, mert ha kiléptek a sorból, elvesztették a helyüket” – mondja.

Az utazási kedv nő, a munkavállalók száma csökken

Kétévnyi pandémiás korlátozás után megnőtt az utazási kedv, de a légitársaságok és a repülőterek, amelyek a Covid-válság mélypontja alatt csökkentették a munkahelyek számát, nehezen tudnak lépést tartani ezzel. A nyüzsgő nyári európai turisztikai szezonban az utasok kaotikus jelenetekkel találkoznak a repülőtereken, beleértve a hosszú késéseket, a törölt járatokat és az elveszett poggyász okozta fejfájást.

Hollandia legforgalmasabb repülőtere, a Schiphol csökkenti a járatok számát. Azt mondja, a légitársaságok napi több ezer utasa meghaladja azt a kapacitást, amellyel a biztonsági személyzet meg tud birkózni. A holland KLM légitársaság elnézést kért, amiért júniusban utasok rekedtek ott.

A londoni Gatwick és Heathrow repülőtér arra kéri a légitársaságokat, hogy korlátozzák a járatok számát. Az easyJet diszkont-légitársaság több ezer nyári járatot mondott le, hogy elkerülje az utolsó pillanatban bekövetkező törléseket és eleget tegyen a Gatwick és a Schiphol korlátozásainak. Az észak-amerikai légitársaságok levélben fordultak Írország közlekedési miniszteréhez, sürgős intézkedést követelve a dublini repülőtéren tapasztalható jelentős késések kezelésére.

Járattörlés járattörlés hátán

A Cirium légi közlekedési tanácsadócég adatai szerint ebben a hónapban egy hét alatt csaknem kétezer járatot töröltek a főbb kontinentális európai repülőtereken, ezeknek csaknem kilenc százalékát a Schipholon. További 376 járatot töröltek az Egyesült Királyság repterein, 28 százalékukat a Heathrow-n.

Hasonló a helyzet az Egyesült Államokban, ahol a múlt héten a légitársaságok járatok ezreit törölték két nap alatt a rossz időjárás miatt, miközben a nyári turisták tömege egyre nőtt.

„Az esetek túlnyomó többségében az emberek az utazás mellett döntenek – mondja Julia Lo Bue-Said, az Advantage Travel Group vezérigazgatója, amely körülbelül 350 brit utazási irodát képvisel. – A repülőterek azonban munkaerőhiánytól szenvednek, és sokáig tart az újonnan felvett munkavállalók biztonsági átvilágítása” – teszi hozzá.

„Ez szűk keresztmetszetet teremt a rendszerben”, és azt is jelenti, hogy „ha a dolgok elromlanak, akkor drasztikusan romlanak el” – mondja.

A transzatlanti forgalom is az egekben

A Biden-kormányzat az Egyesült Államokba belépő emberek Covid–19-tesztjének eltörlésével lökést adott a transzatlanti utazások iránti megcsappant keresletnek. Bue-Said azt mondja, a csoportja által képviselt utazási irodák ugrásszerű növekedésről számoltak be az amerikai foglalások terén, miután ebben a hónapban eltörölték a követelményt.

Az Európába utazók számára az euróval és a fonttal szembeni dollárerősödés is fontos tényező, mert így megfizethetőbbé válnak a szállodák és az éttermek.

A Heathrow-n a múlt héten tengernyi fel nem vett poggyász borította egy terminál padlóját. A repülőtér a poggyászrendszer műszaki hibáit okolta, és arra kérte a légitársaságokat, hogy hétfőn két terminálon csökkentsék a járatokat tíz százalékkal, ami körülbelül ötezer utast érintett.

Számos utas valószínűleg poggyász nélkül utazott – közölte a repülőtér.

Hurrá, nyaralunk! – archív műsor a harminc évvel ezelőtti nyaralási szokásokról
please wait

Jelenleg nincs elérhető tartalom

0:00 0:30:17 0:00

Bolondokháza

Amikor Marlena Spieler szakácskönyvszerző júniusban Stockholmból visszarepült Londonba, három órájába telt, míg átjutott az útlevél-ellenőrzésen.

A 73 éves Spieler még legalább másfél órát töltött azzal, hogy megtalálja csomagjait a poggyászoknak fenntartott területen, amely „bolondokháza volt, mindenütt bőröndök halmaival”.

Majdnem feladta, mielőtt megpillantotta a táskáját a szalagon. Néhány hét múlva görögországi utazást tervez, de fél attól, hogy újra kimenjen a repülőtérre.

„Őszintén szólva félek. Elég erős vagyok ahhoz, hogy ezt kibírjam?” – írja e-mailben.

Gyorsítósáv

Svédországban a stockholmi Arlanda repülőtéren olyan hosszúak voltak a biztonsági ellenőrzésre váró sorok, hogy sok utas több mint öt órával a beszállás előtt érkezett. Mostanra olyan sokan mennek ki korábban, hogy a tisztviselők elküldik azokat, akik több mint három órával a repülés előtt érkeznek, hogy csökkentsék a torlódást.

Némi javulás ellenére az egyik ellenőrző ponthoz vezető sor több mint százméteres volt hétfőn.

Négy fiatal német nő, aki aggódott, hogy lekési hamburgi járatát, miközben arra vár, hogy ellenőrizzék a csomagjait, megkérte a többi utast, hogy engedjék őket a sor elejére. Amikor odaértek, gyorsítósávot vettek, hogy elkerüljék a hosszú biztonsági sorban állást.

A 19 éves Lina Wiele elmondta, hogy más repülőtereken még nem látott ekkora káoszt, „azt hiszem, ilyet még soha”, mielőtt a gyorsítósávba rohant volna.

Nem tudják visszacsábítani a dolgozókat

Pilóták, légiutas-kísérők, poggyászkezelők és más, a légi közlekedési dolgozók ezreit bocsátották el a járvány idején, így most nincsenek annyian, hogy megbirkózzanak az utazási hajlandóság fellendülésével.

„Egyes légitársaságok, azt hiszem, azért küzdenek, mert abban bíztak, hogy gyorsabban helyreállítják a létszámot, mint ahogy képesek voltak rá” – mondja Willie Walsh, a Nemzetközi Légi Közlekedési Szövetség vezetője.

A világjárványt követő munkaerőhiány nem csak a légi közlekedési ágazatra jellemző – jegyezte meg Walsh a légitársaságok kereskedelmi csoportjának éves találkozóján a héten Katarban.

„A dolgunkat nehezíti, hogy sok munkahely nem üzemeltethető távolról, így a légitársaságok nem tudtak olyan rugalmasságot biztosítani a munkaerőnek, mint más cégek – mondta. – A pilótáknak jelen kell lenniük a repülőgép üzemeltetéséhez, a légiutas-kísérő személyzetnek is jelen kell lennie, és ott kell lenniük azoknak is, akik a csomagokat berakják és segítik az utasokat.”

Az elbocsátott légi közlekedési dolgozók „új állást találtak magasabb bérrel, kiszámíthatóbb szerződéssel – meséli Joost van Doesburg az FNV szakszervezettől, amely az amszterdami Schiphol repülőtér személyzetének többségét képviseli. – Most mindenki újra utazni akar”, ám az emberek nem akarnak a reptéren dolgozni.

A kisebb repterek is felkészülnek

A fapados Ryanairnek, Európa legnagyobb légitársaságának vezérigazgatója arra figyelmeztet, hogy a járatok késése és törlése egész nyáron folytatódhat. Az utasok „közel sem kielégítő élményre” számíthatnak – mondta Michael O’Leary a Sky Newsnak.

Néhány európai repülőtér még nem tapasztalt nagy problémákat, de felkészül rájuk. A prágai Václav Havel nemzetközi repülőtér arra számít, hogy jövő héten és júliusban megduzzad az utasszám, „amikor személyzethiányt tapasztalhatunk, különösen a biztonsági ellenőrzéseknél” – mondta Klára Víšková szóvivő.

A repülőtérről még mindig hiányzik több tucat alkalmazott, annak ellenére hogy az év elején munkaerő-felvételi kampányt indítottak – tette hozzá.

Közben még itt vannak a sztrájkok is

A munkavállalók harca is problémákat okoz.

Belgiumban a Brussels Airlines közölte, hogy a csütörtökön kezdődő, háromnapos sztrájk miatti járattörlések körülbelül 315 járatot és mintegy negyvenezer utast érintenek.

Kétnapos sztrájk sújtotta a párizsi Charles de Gaulle repülőteret ebben a hónapban, az egyik a biztonságiaké, a másik pedig a repülőtéri személyzeté volt, akik szerint a fizetések nem tartanak lépést az inflációval. A második napon a járatok negyedét törölték. Az Air France egyes pilótái szombatra sztrájkkal fenyegetőznek, és arra figyelmeztetnek, hogy a legénység fáradtsága veszélyezteti a repülés biztonságát, a repülőtéri személyzet pedig újabb, fizetéssel kapcsolatos sztrájkot ígér július 1-jére.

Ennek ellenére a repülőtéri problémák valószínűleg nem fogják visszatartani az embereket a repüléstől – mondja Jan Bezdek, a CK Fischer cseh utazási iroda szóvivője. Ők idén eddig több üdülési csomagot adtak el, mint a járvány előtt.

„Látjuk, hogy az emberek nem bírják kivárni, hogy utazhassanak a világjárvány után – fogalmaz Bezdek. – A repülőtereken felmerülő problémák aligha változtatnak ezen.”

Készült az AP beszámolóinak felhasználásával.
XS
SM
MD
LG