Akadálymentes mód

A legfrissebb hírek

Szamizdattá alakult egy betiltott független hírportál Oroszországban


Képünk illusztráció

A Zvezda című permi online hírportált az ukrajnai háborúról szóló tudósításai miatt tiltották be az orosz hatóságok, a vezetőség ezért úgy döntött, hogy a szovjet korszakból ismert szamizdatmódszerrel próbálják valódi információkkal ellátni a „propaganda által mérgezett” közönséget. Kedden van a sajtószabadság világnapja.

Az orosz állami médiafelügyelet (Roszkomnadzor) március 6-án hajnalban e-mailben utasította a lapot bizonyos, az üzenet szerint tiltott tartalmak eltávolítására, azonban nem részletezték, hogy pontosan melyik cikkekre gondolnak.

Az értesítést nem vették azonnal észre, mivel aznap Perm központjában is békepárti tüntetést rendeztek, és arról tudósítottak élőben. A főszerkesztő, Sztyepan Klopov elmondta: röviddel azután, hogy kollégái elolvasták az e-mailt, megszüntették az oldal elérését.

A hatóságok megtiltották az orosz médiának, hogy az Ukrajna elleni támadással kapcsolatban használja a háború vagy az invázió szót, és figyelmeztetettek, hogy csak kormányzati forrásokból származó információkat lehet közölni. Büntethetővé tették emellett az orosz állami szervek tevékenységéről szóló „hamis információk terjesztését. A fegyveres erők „álhírekkel való hiteltelenítését” tizenöt évig terjedő börtönbüntetéssel szankcionálhatják.

Az országos elérésű független sajtótermékek mára csaknem mind külföldre költöztek vagy bezárni kényszerültek, de a kormány a Zvezdához hasonló regionális lapokat is támadás alá vette.

„Mindentől félünk, mert bármiért eljöhetnek értünk” – mondta márciusban a novoszibirszki Tajga-Info weboldal újságírója.

Dübörög az orosz propagandagépezet
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:09 0:00

A tiltott szó

A Roszkomnadzor később sem közölte, hogy pontosan milyen tartalmakat kifogásoltak. „De tudjuk, hogy miről van szó. Mert február 24-én – az orosz hivatalos szóhasználatban különleges katonai művelet megindításának napján – közzétettünk egy nyilatkozatot, miszerint néven fogjuk nevezni a dolgokat. Minden bizonnyal a tiltott szó használata miatt blokkoltak minket” – jelentette ki Klopov, hozzátéve, hogy számos más médium is hozzájuk hasolóan járt.

Az 1917-ben alapított Zvezda a Szovjetunió összeomlását követő időszakban az egyik legfényesebb csillaga volt a születőben lévő független regionális sajtónak. Azonban 2016-ban megváltozott az újság tulajdonosi szerkezete, és a printváltozat a permi regionális kormányzó médiaholdingjához került, ezért a szerkesztőség több tagja inkább az interneten folytatta a munkát. Már a kezdetektől a helyi hírekre fókuszáltak. A főszerkesztő kiemelte: kicsi az olvasótáboruk, de elkötelezett.

Miután lekapcsolták a weblapjukat, az újságírók közös döntéssel arra jutottak, hogy megalkusznak a további működés érdekében, és törölték a háború szót az írásaikból, illetve több, a helyi tüntetésen készített fényképet is eltávolítottak. A jelek szerint ez nem volt elég a hatóságok számára, minthogy az oldal még mindig elérhetetlen Oroszországban, az információkérésekre pedig semmit nem reagáltak.

„Amikor mindez történt, jelentős támogatói hullám volt tapasztalható olvasóink részéről. Csak ezrekről van szó, nem milliókról, de ismernek bennünket, és értékelik a munkánkat” – mutatott rá Klopov, hozzátéve, hogy feliratkozóik száma mintegy tízszeresére nőtt a Telegramon.

Visszatérés a szamizdathoz

Áprilisban a lap munkatársai új ötlettel álltak elő a Kreml cenzúrájának megkerülése érdekében. A megoldás a szovjet idők elnyomását idézi, amikor a tiltott tartalmakat titokban nyomtatták és földalatti hálózatokon köröztették. A Zvezda így mára hetente közzétesz egy A4-es formátumú összeállítást Telegram-csatornáján, amelyet otthon bárki kiprintelhet.

„Mi egyetlen internetes kiadványként nem tudjuk megtörni az állami propagandát a televízióban és az interneten. Erre még együtt sem lenne képes a teljes független online média” – vélekedett a főszerkesztő, hozzátéve, hogy céljuk valódi információkkal ellátni a propaganda által mérgezett embereket.

„Nem maradhatunk tétlenek. Legalább valamifajta szimbolikus jelentősége van az értékeinket osztó emberek számára, hogy nincsenek egyedül, nem feledkeztek meg róluk” – fogalmazott.

A Szovjetunióban a szamizdat készítői és terjesztői is komoly veszélynek tették ki magukat. A helyzet most is hasonlóvá kezd válni, előző hónapban legalább három személy ellen emeltek vádat a Zvezda heti nyomtatványának terjesztése, azaz az „orosz fegyveres erők hiteltelenítése” miatt.

„Nem kértük a lap terjesztésére az embereket. Annyit mondtunk, hogy kinyomtathatják, hazavihetik, otthagyhatják egy kupacban más újságokkal, röpiratokkal. Talán valaki rápillant, és valami megmozdul a lelkében vagy a fejében, amikor később nézi a tévét” – mondta Klopov.

Hozzátette ugyanakkor, hogy ennek ellenére felelősséget éreznek azokért, akik bajba kerültek, és segíteni fognak nekik a kirótt pénzbírság megfizetésében.

Miután a honlapját blokkolták, a Zvezda elvesztette szinte minden hirdetési bevételét. A költségeket így a legminimálisabbra kellett csökkenteniük, működésüket jelenleg a Jabloko nevű liberális párt egyik politikusa, egy helyi üzletasszony adományából fedezik.

„Senki nem tudja, meddig folytathatjuk a működésünket ilyen környezetben. Már így is elvesztettük a független médiánk oroszlánrészét, mind országos, mind regionális szinten, és az üldöztetés folytatódik” – panaszolta.

Május 3. a sajtószabadság világnapja.

XS
SM
MD
LG